Hlavní obsah
Názory a úvahy

Za nás to nebylo aneb doba, ve které bych chtěla žít

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patricie

Občas slyším nebo čtu oblíbenou hlášku starší generace „za nás to nebylo“. Měli to opravdu těžší než dnešní generace bez těch všech vymožeností dnešní doby, nebo se jim žilo naopak lépe?

Článek

V době „za nás to nebylo“ jsem prožila své dětství. Mám na tu dobu vzpomínky, že lidé žili daleko více v klidu a víc věcí stíhali. Musím se však zamyslet i nad tím, že já byla dítě a nemusím to vidět objektivně, neboť se mě dospělácký život ještě netýkal.

Práce - Všichni měli práci a nemuseli se strachovat z její ztráty. Odpracovali daný den a práci nechali v práci. Dnes i když jde člověk domů, tak ta práce jde částečně s ním. Tím, že máme život online, nás mohou kdykoliv odvolat nebo po telefonu řešit nastalé problémy.

Auto - tehdy neměl skoro nikdo, dnes skoro každý. I když bydlíte v místě, kde je dobrá práce, tak vám ji může vyfouknout kdokoliv nejen přespolní, ale i ti hodně vzdálení. Lidé jsou ochotni dojíždět x kilometrů.

Mladí už nejsou zvyklí chodit pěšky a ve chvíli, kdy udělají řidičák, chtějí hned vlastnit auto, a to i v případě, že bydlí ve městě a vše mají dostupné. Udělat pár kroků navíc je pro ně někdy nepředstavitelné. Nejvíc jsem se pobavila v situaci, kdy jsem si chtěla dojít do stánku občerstvení, který je od naší prodejny kousek v podstatě z druhé strany OC. Moje kolegyně řekla, že je škoda, že nemůžeme zavřít, protože by mě tam mohla zavést autem. V první chvíli jsem myslela, že si dělá jen srandu, ale bohužel to myslela vážně.

I Když bydlíte v krásné přírodě, díky mobilitě se toto kouzlo a oáza klidu pod náporem turistů ztrácí.

Škola - Tehdy žáci nic moc nepotřebovali. Pokud něco zapomněli, šlo to na jejich vrub. Dnes mám pocit, že do školy chodím já a ne děti. Tak nějak se počítá, že vše ošéfuje rodič od úkolů až po pomůcky. V září nedělám nic jiného, než platím a  sháním vše možné. Do bakalářů vám chodí, co kdy děti mají a zase jste to vy, kdo musí mít vše pod kontrolou. Pokud máte víc dětí a jedete v práci např. 12ctky, lehce něco přehlídnete - zapomenete. Ale pamatovat si to máte vy a ne dítě.

Děti - Měly by prý čas trávit aktivně, jezdit na výlety a na dovolené. Děti si na nižším stupni např. v družině povídají, co kdo dělal o víkendu. Tak i moje děti kolikrát vyžadovaly nějakou akci jen proto, aby měly v pondělí o čem povídat. V září se řeší prázdniny, kde kdo byl. Takto mi dítě jezdilo na dovolenou s prarodiči, i když už o to nestálo, jen proto, aby mělo o čem povídat.

Děti vyžadují nadstandard, co mají spolužáci, protože nechtějí být vyřazeni ze školního a poté společenského života. A to všechno stojí nemalé peníze, na které vy musíte vydělat. Např. takový bankovní účet a platební kartu jsem považovala za něco, co si člověk pořídí, až začne chodit do práce a ne, že to vlastní každé dítě, aniž by znalo hodnotu peněz.

Školní jídelna - Za svého dětství si pamatuji, že ve všech jídelnách byli kuchařky, co vařit uměli a mně stejně jak ostatním chutnalo. Dnes je to kolikrát tragédie, co v těch jídelnách vytvoří za pokrm. Tudíž neřešíte jen svačiny a večeře, ale ještě i co bude dítě obědvat. Dělám 12tky, a tak ve volném dnu místo odpočinku musím vyvařovat. Ale doufám, že naše jídelna je výjimka a že v jiných je to o dost lepší.

I když jsem nejezdila na výlety, na dovolené a léto trávila jen doma a poté u babičky, neměnila bych to za dnešní dobu. Přijde mi, že kolikrát lidi podnikají dovolené a výlety jen pro fotky na sociální sítě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz