Hlavní obsah
Názory a úvahy

Tohle se nepovedlo. Politická sebevražda Petra Fialy

Foto: Wikimedia Commons / Gumruch / (CC BY-SA 4.0)

Petr Fiala po jmenování předsedou vlády ČR na zámku v Lánech

Pravicový volič by ocenil skutečně pravicovou politiku. Nepovedená PR videa nepřinesou přízeň voličů, ale naopak ztrátu politických bodů.

Článek

Politické divadlo často vítězí nad věcnou politikou, a tentokrát se bohužel nechal svést na scestí i český premiér Petr Fiala. Ten se objevil na scéně s představením, které jeho věrné publikum rozhodně nenadchne. V kroku, který by se dal zaměnit za scénku přímo ze satirické komedie, se premiér rozhodl vydat na nákupní výpravu do Německa, aby zjistil velmi překvapivý fakt.

Premiér ve svém videu, jakémsi „vlogu“, který by mohl konkurovat obsahu průměrného influencera, ukázal své nákupy, při nichž porovnával ceny zboží denní potřeby, jako je mléko, máslo a ano, i nechvalně proslulé Nutelly. Odhalení? Ceny v České republice jsou vyšší. Slyšíte ten kolektivní povzdech? Ceny běžných potravin jsou u našeho západního souseda nižší než v tuzemsku.

Je toho však víc. Nejenže jsou ceny u nás vyšší, ale i balení je velkorysejší v Německu. Skoro jako by premiér očekával potlesk za odhalení tajemství, o kterém jsme tak nějak už všichni tušili.

Možná chtěl premiér projevit solidaritu s obyčejnými lidmi, ukázat, že i on chápe těžkou situaci lidí. Ale provedení? To se nepovedlo.

Politologové nešetří kritikou a není divu

Političtí experti se obratem ozvali a ve svých komentářích si nebrali servítky. Video neudělalo nic víc, než že zdůraznilo premiérovo odtržení od veřejnosti. Jedna věc je přiznat problém, druhá je předvádět se s ním, aniž by se nabízelo řešení. Voliči, zejména ti, kteří jsou kvůli rostoucím životním nákladům přitlačeni ke zdi, nepotřebují srovnání cen – potřebují vůdce, který bude jednat.

A co voliči opozice, předpokládaná cílová skupina tohoto videa? Je nepravděpodobné, že by změnili svou loajalitu na základě pokusu o napodobení jejich politicko-marketingového guru. Myslíte, že by to mohli vnímat jako blahosklonné poplácávání po hlavě, v duchu „podívejte, jsem stejný jako vy“? Těžko. Tento pokus vyznívá stejně autenticky jako třísetkorunová bankovka.

Politická opozice jen stěží zadržovala radost a využila příležitosti vykreslit premiéra jako člověka, který je tak mimo, že by klidně mohl nakupovat na Marsu. Volič, který se snaží vyjít s penězi, v premiérově „objevu“ útěchu nejspíš nenajde. Místo toho by ho mohl vnímat jako důraznou připomínku toho, že zatímco on počítá každou korunu, předseda vlády počítá kalorie na zahraničních čokoládových pomazánkách.

Premiérův pokus o vysvětlení cenových rozdílů v nadnárodních řetězcích může znít jako krok správným směrem, ale pro cynického pozorovatele je to pouhý šepot v bouři. Nejde o vysvětlení, po kterém veřejnost touží – jí jde o nižší ceny. Nejsou to videa, která potřebuje – jsou to činy. Premiérův výlet za nákupy spíše než aby zmenšil propast mezi ním a potenciální voliči, ji možná ještě prohloubil a postavil ho do role hlavního hrdiny příběhu o odloučení. A stále užší jádro těch věrných pravděpodobně dále zúžil.

Nakonec se na premiérův výlet za nákupy a následné video možná bude vzpomínat jako na chybný krok, chybný odhad v kalkulu politické popularity. Běžný volič, který je už tak rozčarovaný, to může vnímat jako další příklad politika, který si hraje na „jednoho z lidu“ a přitom nechápe závažnost jeho každodenních bojů. A voliči opozice, které toto vystoupení neovlivní, pravděpodobně zůstanou neoblomní a premiérův výlet do světa maloobchodních odhalení na ně dojem neudělá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz