Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Elektromobily jsou správnou volbou a za pár let jej bude vlastnit každý

Foto: Kindel media/ Pexels

Je nejvyšší čas přiznat si, že v budoucnosti není pro auta se spalovacími motory místo. Čím dřív se na to připravíme, tím líp pro ekologii, ekonomiku a bezpečnost.

Článek

Konec špinavých spalovacích motorů

Tradičnímu motorismu zvoní umíráček. Zákaz výroby aut se spalovacím motorem by mohl platit už od roku 2035. Je to však dobře. Toto odvětví musí projít transformací, abychom dokázali ochránit klima a zbavili se energetické závislosti Evropy na Rusku.

Pokud chceme, aby naše děti mohly dýchat čerstvější vzduch a zároveň žily v regionu, který je soběstačný, musíme se přesunout k elektromobilitě. Žádná jiná cesta neexistuje. Elektromobil je vskutku úžasný vynález. Novější modely mají vysoký výkon a nulové emise výfukových plynů. Navíc jsou takřka bezhluková, což má pozitivní vliv na zdraví lidí.

Foto: RCraig09, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

V počtech prodejů elektromobilů má Evropa co dohánět (data k roku 2023)

Češi jsou zarytí elektroskeptici

Zůstává otázkou, proč je u nás tolik elektroskeptiků. Elektromobil si podle aktuálních průzkumů plánuje koupit pouhých 17 % Čechů, což je o celých 10 % méně, než je zahraniční průměr. Výhody používání automobilů na elektrický pohon přitom značně převyšují možná úskalí. Často taky slýcháme o tom, že bez EU a jejich Greendealu, který mimochodem Andrej Babiš odsouhlasil, i když tvrdí opak, by nás do elektromobility nikdo nenutil. Pokud je ale tohle pravda, tak snad jen díky Bohu za to, že v EU jsme a že nás do tohoto tlačí.

To, co si neuvědomujeme my v Česku, už například v Číně vědí dost dlouho. I proto má teď Čína velice dobrou pozici ve výrobě elektromobilů. Pokud nechceme, abych jejich automobilky zchvátily evropský trh úplně, musí si jak každý občan, tak i každá firma v tomto průmyslu pospíšit. Přirozeně ale automobilky nemají impuls k tomu rozjet výrobu elektromobilů naplno, když vidí, že u spotřebitelů není dostatečná poptávka. Proto je na čase vyvrátit pár mýtů, uvést věci na pravou míru a doufat, že naše závislost na spalovacích motorech se ještě dá vyléčit.

Foto: EmDee, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Evropské unii bychom měli být vděční, že nás do elektromobility tlačí

Náročnost na údržbu je vyvrácený mýtus

Častým argumentem proti elektromobilitě je uváděno to, kolik peněz za zakoupení auta a jeho údržbu dáme. Je pravda, že pořizovací cena nových elektromobilů je o něco vyšší, než u auta se spalovacím motorem, je to ale i proto, že modelů ještě není na trhu příiš moc. Mnohonásobně více peněz ale ušetříme za provoz a servis auta. Elektromobily jsou vybaveny lithium-iontovou baterií, díky které není třeba měnit v autě svíčky, olej nebo filtr.

Ušetříte i za dočerpání energie. Při cestě elektromobilem zaplatíte za 100 km 90 až 110 korun, pokud máte domácí nabíječku a automobil nabíjíte v noci, můžete to být navíc i o polovinu levnější. Těžko najdete třeba dieslový model, se kterým zaplatíte za 100 km tak málo peněz.

Není kde dočerpat? Vždyť nabíjecích stanic je víc a víc

Je pravda, že když se před lety začalo o elektromobilech mluvit, nebyla v Česku hustá síť nabíjecích stanic. Loni už jich ale bylo v celé republice 4300, což je o pětinu více, než předloni. Je tedy vidět, že síť se rychle rozšiřuje. Dále zde slýcháme protiargument, že nikdo nemá čas čekat půl hodiny na to, aby se auto nabilo. Mnozí ale mají čas na to, aby na benzínce tak či tak zastavili, dali si kávu a cigaretu, takže ve výsledku stejně tu půlhodinu na čerpací stanici stráví.

Foto: Pavlina.rihova, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Veřejné dobíjecí stanice

Nabíjet se dá ale také doma. Tam se cena elektřiny pohybuje na úrovni zhruba 4,4 koruny za kilowatthodinu přes den a za noční proud zaplatíte 1,9 koruny za kilowatthodinu. Pokud budete chtít maximálně ušetřit můžete nabíjet jen v noci. Nočním proudem nabijete baterii za zmíněnou korunu devadesát, což při spotřebě auta 20 kWh/100 km znamená jezdit za 0,38 koruny na sto kilometrů. To vám žádný spalovák nenabídne.

Neudělejme z Česka skanzen

Buď budeme v současné situaci stále jen hledat důvody k tomu, abychom naplno na elektromobilitu nepřešli a za 10 let nakupovali výhradně čínská elektro auta s možnou bezpečnostní hrozbou, která se už teď snaží dobýt evropský trh, nebo vytáhneme hlavu z písku a pošleme naše oblíbené diesely na věčný odpočinek. Pomůžeme klimatu, evropské ekonomice a dalším generacím, nebo se budeme stále snažit chránit něco, co už v moderním světě nemá místo? Tak jak tak, elektromobilům se naštěstí v budoucnu nevyhne nikdo z nás. Hlavním důvodem však nebude zákaz ze strany evropské unie, ale to, že jsou prostě lepší.

Anketa

Pořídil/a byste si elektromobil?
Ano
8,4 %
Možná
2 %
Ne
89,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3745 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz