Článek
V dnešní digitální době je běžné vidět batolata s tabletem v ruce nebo sledující videa na mobilním telefonu. Ačkoliv technologie nabízí mnoho výhod, odborníci varují, že nadměrné používání elektronických zařízení v raném věku může negativně ovlivnit vývoj řeči a kognitivní schopnosti dětí.
Doporučení odborníků
Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje, aby děti mladší dvou let nebyly vystavovány žádnému pasivnímu sledování obrazovek. Pro děti ve věku 2 až 5 let WHO doporučuje omezit dobu strávenou před obrazovkou na maximálně jednu hodinu denně, přičemž méně je lepší.
Důsledky nadměrného používání obrazovek
Studie ukazují, že každá minuta strávená před obrazovkou znamená méně času na interakci s rodiči a okolím, což je klíčové pro rozvoj řeči. Například výzkum z University of Adelaide zjistil, že zvýšený čas strávený před obrazovkou je spojen s nižším počtem slov, která děti slyší, méně vokalizací a méně interakcí s rodiči.
Další studie publikovaná v časopise JAMA Pediatrics ukázala, že děti ve věku 12 až 36 měsíců, které tráví více času před obrazovkou, mohou mít zpoždění ve vývoji řeči.
Vliv na zrak
Nadměrné používání obrazovek může také negativně ovlivnit zdraví zraku dětí. Dlouhodobé sledování obrazovek může vést k digitálnímu očnímu napětí, syndromu suchého oka a rozmazanému vidění. Navíc studie naznačují, že zvýšený čas strávený před obrazovkou je spojen s vyšším rizikem rozvoje krátkozrakosti u dětí.
Doporučení pro rodiče
- Omezte čas před obrazovkou: Děti do dvou let by podle doporučení odborníků neměly být vůbec vystavovány pasivnímu sledování obrazovek, tedy například sledování pohádek nebo procházení obsahu na tabletu. V tomto věku se mozek dítěte nejdynamičtěji vyvíjí a formuje především díky podnětům z okolního prostředí. Obrazovka nabízí pouze jednostrannou a plochou stimulaci, která nenutí dítě reagovat, zpracovávat nebo tvořit.
- Podporujte interakci: Dítěti nic nenahradí přímý kontakt s rodičem. Právě interakce jako čtení nahlas, zpívání písniček, komentování běžného dění nebo společné hraní významně podporují vývoj řečového centra v mozku. Když s dítětem mluvíte, nejenže si buduje slovní zásobu, ale zároveň se učí rozumět emocím, mimice, tónu hlasu i neverbálním signálům. Pokud dítě místo toho sleduje obrazovku, přichází o tyto důležité zkušenosti. Dopřejte mu co nejvíce prostoru k tomu, aby kladlo otázky, napodobovalo zvuky, ukazovalo na předměty a učilo se skrze smyslové vjemy.
- Buďte příkladem:Děti se učí především napodobováním. Pokud trávíte většinu volného času s telefonem v ruce nebo s očima přilepenýma k televizi, dítě to vnímá jako normu. I když ještě pořádně nemluví, už sleduje a přejímá vaše vzorce chování. Buďte proto vědomým vzorem.
- Vybírejte kvalitní obsah: Pokud se rozhodnete dítěti nějaký digitální obsah přece jen ukázat, pečlivě vybírejte, co to bude. Vhodný je takový, který je interaktivní, pomalý, bez agresivních zvuků a rychlého střihu. Ideálně by měl být doprovázený i vaším komentářem a společným sdílením zážitku. Nepouštějte dítěti nekontrolovaný proud videí například na YouTube, kde může velmi rychle sklouznout k nevhodnému nebo matoucímu obsahu. Vybírejte ověřené vzdělávací aplikace nebo pohádky, které odpovídají jeho věku, a sledujte je spolu. Obrazovka by neměla být chůvou ani únikovým ventilem pro rodiče, ale pouze doplňkem jiných aktivit.
- Zajistěte dostatek času venku: Pobyt na čerstvém vzduchu a přirozeném denním světle má zásadní význam nejen pro fyzické zdraví dítěte, ale také pro vývoj jeho zraku a psychické pohody. Děti, které tráví více času venku, mají menší riziko rozvoje krátkozrakosti, mají lepší motoriku, pevnější kosti a kvalitnější spánek. Hraní na hřišti, procházky v přírodě nebo jednoduché hry na zahradě jsou ideální způsoby, jak podporovat zdravý vývoj dítěte a zároveň omezit jeho přístup k obrazovkám. Čas venku navíc stimuluje fantazii, přináší nové zážitky a umožňuje dítěti vnímat svět v jeho celistvosti, ne jen skrze dvourozměrnou plochu displeje.
Zatímco technologie může být užitečným nástrojem, je důležité si uvědomit, že v raném věku je osobní interakce nenahraditelná pro zdravý vývoj řeči a kognitivních schopností dítěte. Rodiče by měli být obezřetní při zavádění elektronických zařízení do života svých dětí a dbát na to, aby byly používány s mírou a smysluplně.
Zdroje a doporučená literatura:
- World Health Organization: Screen time guidelines for children
- University of Adelaide: Study shows screen time is replacing vital language opportunities for toddlers
- JAMA Pediatrics: Screen time may be interfering with kids' speech development
- UNICEF Parenting: Babies need humans, not screens
- University of Utah Health: Screen Time and Speech Delays in Toddlers
O největších zabijácích mozkové aktivity v každodenním životě se můžete dočíst v tomto článku.