Hlavní obsah
Zdraví

Placebo efekt je velice účinnou iluzí, která spolehlivě funguje

Foto: Ewa Urban/Pixabay

Placebo je neúčinná látka, která vzhledem i způsobem použití navozuje pocit, že funguje jako účinný lék nebo operace. Placebo efekt funguje dokonce při nákupu značkového luxusního zboží nebo služeb.

Článek

Vnímání reality často vyměníme za iluzi, že došlo k určité události, která je pro nás dobrá. Na tomto principu funguje placebo. Ať už je to falešná operace, homeopatika, nebo reklamy spojené s příběhem. Vždy si za placebo zaplatíte, kolikrát mnohem víc, než za stejně dobrý výrobek nebo skutečnou léčbu.

Placebo dokonce funguje, i když víte, že to není skutečný lék, skutečná operace, nebo skutečná realita. Funguje proto, že ignorujeme situace, kdy nefunguje. V podstatě je jedno, jestli kupujete léky, službu, předražené potraviny nebo luxusní auto.

Těžko vám výrobce homeopatik řekne, že k výrobě používá destilovanou vodu nebo líh, do které kápne jednu kapičku látky tak, aby byla zředěna 1:100, a tento postup ředění opakuje například šestkrát (homeopatika C6). Pochopitelně v konečném produktu nemůže být ani jedna molekula původní látky. Přesto homeopatika lidé draho kupují a věří, že jim pomáhají. Je to typické placebo.

Placebo funguje tím lépe, čím výš jste na Maslowově pyramidě potřeb. Hierarchii lidských potřeb definoval americký psycholog Abraham Harold Maslow v roce 1943. Seřadil pět základních potřeb podle jejich hodnot, kdy uspokojení nižších potřeb splňuje touhu po vyšších potřebách.

Jako příklad lze uvést luxusní zboží. Čím jste na žebříčku potřeb výš, tím je uspokojování dalších potřeb víc o pocitu než objektivní realitě.

Foto: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maslowova_pyramida_pot%C5%99eb.png

Maslowova_pyramida_potřeb

Placebo v reklamě funguje jednoduše. Drahá věc musí být lepší. Máte pocit, že bude fungovat lépe. Proto je spousta reklam, které nám předkládají věci, které nepotřebujeme.

Strach, že budeme vybočovat ze sociálního statutu, povede k většímu utrácení za placeba. Budeme-li kupovat precizní obal místo obsahu, rituály a příběhy, bez kterých by se výrobek jevil jako předražený, pak už překonáváme Maslowovu pyramidu potřeb a splňujeme potřebu použití placeba. Je to dražší, musí to být určitě lepší.

Pokud se ale dostaneme do problémů se základními fyziologickými potřebami, jak je nedostatek jídla, možnosti volby, svobody, tak placebo ustupuje do pozadí a naší snahou bude přežít. Naopak čím více se blížíme k vrcholu pyramidy potřeb, tím víc na nás placebo bude působit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz