Článek
17. října 2025 Kirill Dmitriev, šéf Ruského fondu přímých investic (RDIF), navrhl spojení Aljašky s Ruskem. Výstavba tunelu by mohla trvat 5-10 let a měla by stát pouhých 8 miliard dolarů.
Výstavbou tunelu, spojujícího Spojené státy americké s Ruskem, by došlo k propojení Ruska s Aljaškou přes Beringovu úžinu. Podle Dmitrieva by se výstavba tunelu pod mořem mohla stát unikátním dopravním koridorem spojujícím Eurasii a Severní Ameriku.
„Představte si spojení USA a Ruska, Ameriky a Afro-Eurasie tunelem Putin-Trump - 112kilometrovým spojením symbolizujícím jednotu. Tradiční náklady jsou přes 65 miliard dolarů, ale technologie společnosti @boringcompany by je mohla snížit na méně než 8 miliard dolarů. Pojďme společně budovat budoucnost,“ napsal Dmitriev Muskovi na síti X.
Dmitriev navrhl, že výstavby by se mohla ujmout americká společnost The Boring Company, kterou vlastní americký miliardář Elon Musk. Ten zatím veřejně nereagoval.
„Myslím, že by si [Donald Trump] užil příležitost vybudovat něco tak skvělého. Nepřekvapilo by mě, kdyby se to stalo, ale ne teď, ne brzy,“ poznamenal expert pro ruskou tiskovou agenturu TASS.
Historie projektu
Myšlenka propojení Aljašky s Ruskem opravdu není nová. Zřejmě s prvním nápadem přišel car Mikuláš II.v roce 1905. Dal navrhnout projekt přemostění nebo podzemního propojení Sibiře a Aljašky. Stavba měla navázat na dokončenou Transsibiřskou magistrálu a protáhnout její trať na Čukotku, odkud by pokračovala přes Beringovu úžinu do Aljašky a dále do Kanady.
Následovala řada utopických projektů. V roce 2007 byl Rusy nevržen 6 000 km dlouhý koridor se 100 km dlouhým tunelem pod Beringovým průlivem a celkovou cenou téměř 65 miliard dolarů.
V roce 2008 tehdejší premiér Vladimir Putin schválil výstavbu železniční trati hlouběji na Dálný východ jako součást dlouhodobého rozvojového plánu a v roce 2011 vysocí představitelé opět vyjádřili podporu na konferenci v Jakutsku. Samotný úsek průlivu měl podle odhadů stát 10 až 12 miliard dolarů, a to včetně tisíců kilometrů přípojné železnice, přístavů a energetických sítí, jak uvádí The Washington Post.
Dokonce Čína navrhla trasu, vedoucí východní Sibiří a 125 mil dlouhým tunelem. Bohužel, ani jeden nápad se nezačal realizovat.
Projekt je jistě pozoruhodný a realizovatelný, přestože se najde řada skeptiků. Pro ty existují tři zásadní problémy:
- Trasa vede přes jedny z nejodlehlejších, seismicky aktivních oblastí na Zemi, zamrzlé permafrostem.
- Obchod mezi USA a Ruskem je v současné době nízký. Bez masivního vytížení nákladní dopravy se nevyplatí ani provozní náklady, natož splácení dluhu po výstavbě.
- Financování, pojištění, vlny sankcí a správa včetně kontroly vývozu činí z projektu pouze vizi na papíru.
Dmitriev rovněž naznačil, že by se USA mohly připojit k Rusku a Číně ve společných „uhlovodíkových projektech v Arktidě“, s odkazem na rozšířené těžby ropy.
„Rusko jistě zvažuje společné rusko-čínsko-americké projekty, a to i v arktické oblasti, konkrétně v energetickém sektoru,“ řekl v říjnu Dmitriev podle ruské tiskové agentury TASS.
Americký prezident Donald Trump se pozitivně vyjádřil k návrhu na výstavbu tunelu spojujícího Rusko a Aljašku: „Slyšel jsem o tom, je to zajímavé,“ poznamenal v Bílém domě.
https://www.arctictoday.com/some-ideas-never-die-as-talk-of-a-bering-strait-tunnel-returns/
https://www.arctictoday.com/kremlin-envoy-proposes-a-putin-trump-tunnel-to-link-russia-and-us/





