Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč vítám schválení korespondenční volby

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Elisa Cabot / Wikipedia Commons / CC BY-SA 3.0

Konečně byl schválen zákon, na který spousta našich občanů tak dlouho čekala.

Článek

Na úvod trochu vysvětlení - jsem občan ČR, z důvodů, do kterých nikomu absolutně nic není, žiji a trvale bydlím již nějaký čas na Slovensku. Ale vlastně, proč ne - nějak asi tak před 67 lety jsem se tu narodil, slovenské hory miluju a jezdil jsem do nich celý život, a tak jsem se rozhodl, že tu i skončím, přestože jsem od dětství celý život žil, pracoval, platil daně, a nakonec odešel do invalidního a po deseti letech do starobního důchodu. Protože tím, že jsem se stal penzistou starobním, nepřestal jsem být penzistou invalidním, mám jisté problémy. Třeba s volbami.

Dosavadní stav vypadal takhle: pokud jsem se rozhodl volit, zaregistroval jsem se do volebního seznamu na ambasádě v Bratislavě. Z místa mého trvalého bydliště cca 250 km. Mohu si vybrat dopravu vlakem, nebo autem. Autem mě to stojí ekvivalent cca 1000 Kč, asi 3 hodiny tam a 3 hodiny zpátky. Nepočítám čas strávený volbou na ambasádě. K tomu musím připočítat ještě 1 osobu jako doprovod, co kdyby náhodou, že…Vlakem je to podstatně levnější, ale trvá to déle, a ještě pohyb po Bratislavě čili suma sumárum volby mi trvají cca 12 hodin - nejen mně, ale i osobě, která mě musí doprovázet.

Dnes, resp. při příštích parlamentních volbách bude situace vypadat následovně: přes internet se zaregistruji na téže ambasádě, v příslušném termínu mi budou odeslány kandidátky a nějaký identifikační doklad, já doma provedu volbu a obálku se zvolenou kandidátkou vsunu do druhé obálky s identifikačním lístkem a pošlu za 4,60 EUR doporučeně na ambasádu. Tam bude identifikační lístek porovnán s mými daty ve voličském seznamu a po odsouhlasení bude zalepená obálka se zvolenou kandidátkou vhozena do urny. Tečka.

Jistě bych, jak volá pan Babiš, mohl jet „slavit svátek demokracie“ domů do Čech. Prosím pěkně, kam, pokud tam nemám trvalé bydliště? To ví i starosta obce s dvaceti obyvateli, tak proč to, sakra, neví předseda největší parlamentní strany a kandidát na premiéra? Nicméně prosím, dejme tomu, že by to šlo. Pak ale pro mě ten svátek demokracie bude představovat ne jeden den, ale dva dny, vyšší náklady na cestování, a ještě k tomu nocleh. Pro obyčejného invalidního penzistu s maličko nad průměrem důchodem. A teď si představte, že se v termínu voleb začnou ze všech zemí světa slétat voliči jen a jen na ten termín voleb, za strašlivé peníze let sem, nocleh, letenka zpátky tři až čtyři dny na cestu, náklady klidně v řádech vyšších desítek tisíc v korunách, cca 450 - 600 tisíc lidí najednou na jeden víkend přijede do republiky, někde musí spát, jíst…máte to? To je prostě nereálné a neproveditelné. Pan Babiš tohle neví. A pokud to ví, pak je to docela jednoduše vzkaz těm občanům - my o vaše hlasování nestojíme a vůbec sem nelezte, svátek demokracie není určen vám. Takže zase lže jak z partesu. Nemluvě o jedné maličkosti. Pane Babiši, jen málo z nás má hospodářské impérium vašeho formátu a takovouhle eskapádu si může finančně dovolit. Pro mě je zátěž už ta tisícovka, co mě to stojí teď.

Nikdo z nás, co jsme venku, volební právo tím zákonem nezískal. Všichni je už dávno a dávno máme. Dnes máme už dokonce i možnost ho uplatnit bez nějakých finančních nákladů a velkých časových investic. K tomu jedna poznámka - devadesát procent kritiků korespondenční volby na diskuzních fórech by v případě, že by je volby měly stát řekněme dvě stovky (to jsou 4 piva) volit absolutně nešlo. Jsem přesvědčen, že devadesát procent kritiků korespondenční volby, kdyby jim čas strávený volbou měl trvat hodinu, by se voleb neúčastnilo. Tak proč, k čertu, upíráte tohle právo nám, kteří jsme buď celou dobu v republice nebo pro republiku pracovali někde jinde, nebo pro ty, kteří venku za strašné peníze studují a vrátí se, aby tady pracovali dál. Vy, co tak kritizujete tenhle zákon, jste skoro nikdo nečetli Ústavu a netušíte základní principy volby. Jen opakujete výkřiky svých šéfů, podle stejného vzorce, stejně nesmyslné a pro jistotu 300× pod každým článkem. Poctivě doufám, že všichni venku jsme sledovali, kdo nám chtěl život usnadnit a kdo nám ho chtěl zkomplikovat. A že to v příštích volbách dost nahlas dáme najevo.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz