Hlavní obsah
Názory a úvahy

Catch-all-party? Spíše MLM firma

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Andrej Babiš tvrdí, že ANO 2011 není ideologicky a programově vyprázdněná strana, ale catch-all-party. Několik rysů má ale společných spíše s multi-level marketingovými společnostmi.

Článek

Multi-level marketingové (MLM) firmy jsou v Česku stále populární. Jejich nelegální předchůdce, tedy tzv. pyramidy nebo letadla si svou slávu (a výdělky) užily hlavně krátce po pádu komunismu. Šlo o hry, do kterých se zapojovalo velké množství lidí a o prodej tam nešlo. Občas připravily o veškeré úspory celé rodiny. Krátce nato se pak sesypaly jako domeček ze sirek.

To síťový marketing, jak se MLM přístup do češtiny překládá, skutečné produkty (a třeba i kvalitní) prodává. Určitě jste už někdy slyšeli o těch nejúspěšnějších jako je Herbalife, Amway nebo Avon. K prodeji používá podobný víceúrovňový systém jako pyramida. Firemní zboží prodává prostřednictvím lidí, které postupně nabere a ti pak nabírají další a další. Hlavní náplní tak bývá získat co nejvíce prodejců, kteří si ale brzy začnou konkurovat. Část provize získá nováček na konci řetězce přímo, zbytek jde za tím, kdo stojí o stupně výš. Ti, kdo stojí nejvýše, pak mají pohodlný pasivní příjem, zatímco „pěšákův“ sen o vile, drahých autech a luxusních dovolených, které mu byly slibovány, brzy bere za své. Nakonec se spokojí s tím, že pro sebe a svou rodinu může nakoupit firemní zboží o desítky procent levněji.

Zboží pro všechny

Úspěch firem jako je Avon, Oriflame či Amway, stojí často na skutečnosti, že prodává výrobky, které potřebujeme téměř všichni. Nebo si to alespoň myslíme. A tak se společnosti snaží oslovit všechny kolem. A je jasné, že nejlépe funguje osobní doporučení od známých nebo příbuzných.

Lze podobný postup aplikovat i v politice? Když Andrej Babiš hovoří o tom, že jeho strana je catch-all-party, chce tím říci, že má jakýsi univerzální produkt pro nás všechny. „Máme program pro důchodce, zaměstnance, podnikatele, živnostníky, mladé rodiny, studenty nebo sportovce. My jsme catch-all party. My jsme pro všechny,“ řekl Babiš na jednom ze sjezdů. Politologové upozorňují, že catch-all-party neznamená úplnou ideologickou vyprázdněnost. Například Vladimíra Dvořáková upozorňovala, že přechod západních stran k této profilaci znamenal spíše zmírněním určitých konfliktů a reakcí na pohyb občanské společnosti, nikoliv splynutí a vágnost myšlenek. To ale našemu otci zakladateli nevadí. Zboží je třeba prodávat úplně všem, což ví v MLM byznysu každý.

Sektářství a rockové hvězdy

Svou image úspěchu si MLM firmy budují prostřednictvím teatrálních vystoupení zakladatelů. Oslavná party, na které budete pozváni vás přesvědčí, že zakladatel vaší MLM je skutečná rocková hvězda se vším všudy.

Stejnou image svému chlebodárci léta budoval bývalý Babišův dvorní marketér Marek Prchal. A dařilo se mu to skvěle, což je zřejmé z fotek a videí na náměstích a autogramiádách, kam se Babiš vypravil. Ostatně, už v roce 2014 si někdejší poslanec ANO 2011 Martin Komárek na svém facebookovém profilu nadšeně popisoval: „Přijede Babiš! Jako by neměl přijet politik, ale rocková hvězda. Lidé mu visí na ústech, každý se s ním chce vyfotit.“

Když pak u vás kandiduje politik, který má dokonce číslo na Andreje, tedy rozumějte - na tu vaši vysněnou a nedostupnou Star, je jasné, že mu to ve volbách hodíte. Každý se chce přece alespoň vzdáleně dotknout posvátného.

Některé MLM firmy disponují určitými znaky sekty. Jejich identifikací se zabýval YouTube kanál Genetically Modified Sceptic. Patří tam vyvolání pocitu závislosti a poslušnosti (tedy tlak opustit svou práci a věnovat se výhradně a jen MLM, odpoutat se od přátel a rodiny, kteří nepodporují MLM), zadržování a zkreslování informací, kontrola oblečení a celkové vizáže, kontrola myšlenek, generování propagandy, manipulace skrze emoce.

Kacíř Vondrák

Bylo by nespravedlivé vůči Andreji Babišovi tvrdit, že jeho hnutí nese všechny výše zmíněné rysy. Třeba vizáž svých podřízených tolik nekontroluje. Dokonce ani nemusí nosit vůdcovskou červenou kšiltovku s nápisem Silné Česko! Některé z nich jsou ale poměrně snadno identifikovatelné a jistě je odhalíte sami. Existují ale lidé, kteří je dokáží přehlížet celá léta.

Když se moravsko-slezský hejtman a poslanec Ivo Vondrák rozhodl v prezidentských volbách podpořit nikoliv Andreje Babiše, ale jeho protivníka Petra Pavla, mohl tušit, co ho za takovou „neposlušnost“ bude čekat. Ano, rezignace na místopředsednický post, na kterou v budoucnu možná naváží další kroky.

Někteří členové ANO 2011 ho prý pro jeho čin chápou jako třídního nepřítele. Pokud bychom použili spíše náboženskou terminologii, která je hnutí blíže, můžeme říct také „odpadlík“ nebo „kacíř“. Přesto Vondrák i nadále věří ve svou budoucnost v hnutí. Podle něj je cestou, kterou by se hnutí mělo ubírat, programové vyjasnění. Navíc je přesvědčen, že jde stále o „catch-all-party“, která bývá založena na pluralitě názorů a k té také vyzývá.

Možná je to tím, že členem hnutí je Ivo Vondrák až od roku 2016, a tak už si nevzpomíná na některé Babišovy výroky, které stály na úplném počátku. Jeden, který v roce 2013 směřoval k tehdejšímu místopředsedovi hnutí Peteru Harvánkovi, zněl takto: „Já platím, já rozhoduji, vy jste tu, abyste mi sháněli členy, ne abyste mi do toho fušovali.“ Kdyby se Vondrák o fungování hnutí zajímal již dříve, mohl jisté skryté rysy MLM firmy, rozpoznat dříve. Pochopil by, že jeho úlohou je být ochotným a vytrvalým ochotníkem jako jeho kolegové ve vedení. Jeho úkolem je doporučovat Babišův produkt a získávat další věrné členy, kteří budou dělat to samé ve svém „mikrosvětě“. Zcela určitě by Vondráka nepřekvapilo, že hnutí je řízeno autoritativně a pluralita názorů je vlastně sprosté slovo.

Jedinou pluralitu, kterou hnutí připouští, je ta, která se týká nabízeného zboží. Na míru všem, tedy jak někdejším voličům občanských demokratů, lidovců či sociální demokracie a nověji také komunistům či Okamurovy SPD, znamená doplňovat stále nové a nové ingredience. Tu trochu třídního boje a masivního zadlužování, abychom splnili neuvážené předvolební sliby, příště špetku falešného pacifismu a na závěr třeba pár gramů katolického kýče. Jak by řekl pan Leli v Hrabalových Slavnostech sněženek: „No, nekupte to, když je to tak výhodný!“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz