Hlavní obsah
Automobily a vozidla

České dráhy se potichu zbavily dětí v 1. vlakové třídě

Foto: Pixabay

Bez plného jízdného a přirážky už děti ani doprovod člověka se zdravotním znevýhodněním do první vlakové třídy nevstoupí.

Článek

Stalo se to už v polovině loňského prosince, ale prošlo to bez povšimnutí. České dráhy podražily jízdné a zároveň zavedly zcela nové poplatky pro ty, kdo dosud jezdili zdarma. Výhradně v první vlakové třídě.

Tam děti do šesti let dosud neplatily. Jízdné s přirážkou ale musel zaplatit jejich doprovod. Podobně to bylo u lidí se zdravotním znevýhodněním, tedy průkazkou ZTP. Jejich doprovod, který je v některých případech nezbytný, cestoval i v první třídě zdarma. Jenže obě skupiny si nyní musí hradit plné jízdné. I malé děti tedy nově zaplatí tolik, co dospělý cestující, a plné jízdné s přirážkou platí i doprovod člověka se ZTP. Pokud tedy nemají komerční slevu. Ta se ale v případě dětí rozhodně nevyplatí, neboť běžně cestují zcela zdarma a tento typ zlevněného jízdného se týká dospělých a studentů nad 26 let.

Chtějí předejít stížnostem?

Už dříve mne překvapilo, že v první třídě nemohou cestovat děti mezi 6. a 15. rokem a také studenti se zvýhodněným jízdným, a to přesto, že jsou ochotni připlatit si na přirážce za 1. třídu. Právě studenti by přitom cestování v ní využili, jelikož mohou cestu využít k přípravě do školy či na zkoušky.

Na první pohled to může vypadat jako logické opatření. Tedy alespoň v případě dětí. Cestující 1. vlakovou třídu volí především kvůli klidnějšímu prostředí či možnosti pracovat a děti jsou zcela přirozeně hlučnější. Možná tak České dráhy reagují na stížnosti nebo se jim snaží předcházet. Nicméně jejich nové opatření působí zbytečně přísně. Ve 2. třídě děti do šesti let neplatí vůbec, děti do 15 let pak platí jen snížené jízdné. Sleva vznikla jako součást podpory rodin, nové opatření jde proti ní. Zavedení plného jízdného s přirážkou de facto malé děti z přepravy v první třídě zcela vyloučí.

Přeplněná druhá třída, prázdná první

Možná se vám zdá nesmyslné, aby děti jezdily první třídou. Někteří rodiče ji ale volí právě kvůli klidnějšímu prostředí, protože vědí, že jen tam jejich dítě usne nebo bude v klidu. Jiní klidnější prostředí volí třeba kvůli hypersenzitivitě, kvůli které dítě špatně snáší hluk či vstup do osobního prostoru, čemuž se v přeplněných vlacích často nevyhnete. Jiným důvodem je třeba fakt, že v první třídě je více prostoru i pracovní stolečky, kde si dítě může třeba kreslit a snáze zvládnout cestování.

Častějším důvodem je ale prostá skutečnost, že často jedině tam najdou volné místo. Pokud jezdíte příměstskými vlaky třeba v okolí Prahy, tušíte, jak přeplněné zejména ve všední dny bývají. Poslední volná místa lze často najdete právě a jen v oddělení první třídy. Ta bývá připojena ke všem spojům a lidem mnohdy nezbyde, než se usadit právě tam, zvláště s malými dětmi, které si potřebují sednout. Je to výhradně rozhodnutí Českých drah zařadit ji i u vlaků, které jedou na relativně krátkou vzdálenost, a to de facto na úkor cestujících, kteří se tlačí v ostatních vagonech. Naopak první třída bývá velmi často poloprázdná.

Doprovod tam není pro vlastní pohodlí

Vážnější dopady ale může mít pro zdravotně znevýhodněné. Pokud volí první třídu, nedělají to obvykle jen proto, aby si cestu lépe užili. Mají k tomu svůj důvod, třeba ten, že potřebují více prostoru nebo klid, aby tak předešli případným zdravotním komplikacím. Pokud potřebují doprovod, není to „z plezíru“. Zjevně se bez něj neobejdou, a není tam jen z důvodu vlastního pohodlí, ale proto, že pomáhá cestujícímu s postižením. Pokud České dráhy registrují, že je toto opatření zneužíváno mohou vyžadovat například potvrzení, že jde skutečně o nezbytný doprovod a nikoliv způsob, jakým například o rodinný příslušník daného člověka snadno přijde k bezplatnému cestování.

České dráhy jistě mají právo nastavovat pravidla pro svou prémiovou třídu. Otázkou však zůstává, zda je správné vyloučit z ní právě ty, kteří ji často volí z nutnosti – rodiče malých dětí, lidi se zdravotním znevýhodněním a jejich doprovod. Opravdu právě oni představují hlavní problém první třídy, nebo jde spíš o snahu zpoplatnit každé volné místo? A pokud je cílem „udržet klidné prostředí“, proč stejná přísnost neplatí i pro hlučné telefonující cestující či ty, kteří si pouštějí hudbu bez sluchátek?

A pokud je první tak exkluzivní, že v ní musí i předškolák či doprovod zdravotně znevýhodněného platit jako dospělý cestující, jak je možné, že služby jsou na takové úrovni jaké jsou. Tím míním zejména dostupnost toalet. V první třídě je nefungující a uzamčený záchod totiž téměř pravidlem. Alespoň v příměstských spojích v okolí Prahy.

Nakonec se nabízí otázka, zda se tímto krokem první třída skutečně stane exkluzivnějším a klidnějším místem, nebo jestli bude i nadále z velké části prázdná – jen s tím rozdílem, že někteří lidé už v ní nebudou moci cestovat vůbec.

Zdroj: Webové stránky Českých drah: Průběžná valorizace zvedne jízdné pro rok 2025 o 4,9 %. České dráhy nasadí do provozu až 140 nových vlaků

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz