Hlavní obsah
Politika

Motoristé prý „podpoří“ podnikatele. Vyššími odvody než platí dnes

Foto: Facebookový profil Filipa Turka

Je motoristický program skutečně domyšlený a realizovatelný? Některé části svědčí o opaku.

Článek

Strana Motoristé sobě před časem velmi sebejistě představila svůj volební program. Tvrdili, že nejde jen o marketingovou proklamaci, ale „domyšlený praktický plán s realistickými řešeními“. Nyní se zdá, že se strana skutečně stane součástí vlády. Stojí tedy za analýzu toho, jak moc je jejich sebevědomé tvrzení pravdivé.

Zrušit radary a omezit bodování

Když nahlédnete například do části, která se týká dopravy, tedy jejich nejsilnějšího tématu, budete možná překvapeni. Ucelený program, který by řešil její největší problémy, nenajdete. Soustředí se spíše na obecná prohlášení, která se týkají kupříkladu podpory výstavby dálnic a silnic s pomocí PPP projektů. Tedy něco, co se už děje.

Nebo hovoří o tom, že jsou proti výstavbě nových vysokorychlostních tratí. Plánují místo toho opravu trati stávající, což by podle nich vlakovou dopravu zrychlilo tak, aby vlaky mohli jezdit až rychlostí 250 kilometrů za hodinu. Takové řešení bude podle nich levnější. Přesnější čísla a propočty však nenajdete, ze zahraničních zkušeností je ale zřejmé, že není vyloučena varianta, kdy by takový přístup mohl být spíše dražší. Vlaky by zmíněnou maximální rychlostí navíc mohly jezdit jen v některých úsecích.

Další body jejich dopravního programu už ale potíže českého dopravního systému nijak neřeší. Působí spíše dojmem, že jednotliví členové strany sepsali řešení jejich osobních problémů a překážek. Kupříkladu odstranění radarů měřících rychlost by jistě někteří straníci, kteří mají s dodržováními rychlosti potíže, ocenili. Stejně tak revizi bodového systému, která by zajistila, aby lidé nepřicházeli o řidičáky „za drobné prohřešky“. A podobně působí i vůle zastat se majitelů veteránů a youngtimerů „proti nesmyslným emisním zákazům“.

Pomůžeme podnikatelům

Motoristé se prezentují jako pravicová strana, která usiluje o  podporu podnikatelského prostředí. To je jistě záslužné. Jak to strana, která má ve svých řadách například ekonomického experta Vladimíra Pikoru a její členové se často radí s bývalým ministrem financí, premiérem a hlavní postavu české ekonomické transformace Václavem Klausem, vlastně plánuje udělat?

Třeba snížením odvodů pro podnikatele. Ty v posledních letech výrazně narostly, což může pro některé samostatně činné osoby znamenat potíže. Jak přesně to chtějí Motoristé sobě na základě svého programu udělat, nedávno analyzoval portál Podnikatel.cz. A přišel se zajímavým zjištěním.

Hlavní a vedlejší činnost - žádný rozdíl?

Motoristé zřejmě vůbec nezaznamenali, že v Česku máme dva typy podnikajících osob. První jsou ty, které živí právě jen a jen podnikání a jejich odvody jsou vcelku vysoké, pohybují se kolem 8000 korun měsíčně. Pak tu ale máme část lidí, která podniká při práci na hlavní pracovní poměr, v důchodu, při mateřské a rodičovské dovolené nebo třeba při studiu. Ti platí odvody na základě svého příjmu, a jsou to často poměrně nízké částky. Dává ro smysl - často jde o lidi, kteří s podnikáním teprve začínají a sociální i zdravotní pojištění za ně odvádí buď stát nebo zaměstnavatel.

Jenže Motoristé ve svém programu píší: „Instalatér anebo elektrikář důchodce, který jako OSVČ pracuje na částečný úvazek a přivydělává si 1–2 zakázkami měsíčně, bude hradit odvody na sociálním a zdravotním pojištění ve výši 29,2 %, respektive 13,5 % ze svého čistého zisku. Při měsíčním výdělku 8000 Kč tedy nově zaplatí pouze 3416 Kč, namísto dnešní výše, která snižuje prakticky celý jeho zisk na nulu“. To zní lákavě. Až na to, že Motoristé vycházejí z naprosto mylných vstupních údajů.

Zálohy na sociální pojištění totiž nejsou pro všechny podnikatele stejné. Zatímco OSVČ na hlavní činnost odvádí 35 % průměrné mzdy, OSVČ vedlejší jen 11 % průměrné mzdy. Ti, kdo podnikají na hlavní činnost musí zálohy platit i v případě, že nic nevydělají nebo jsou dokonce ve ztrátě. Ti, kdo podnikají na vedlejší činnost platí zálohy až od chvíle, kdy dosáhnou rozhodné částky. Ta je pro letošek stanovena na 111 737 korun. Když tolik nevydělají, neplatí nic.

A vcelku podobně to funguje i u zdravotního pojištění. Ti, kdo podnikají na hlavní činnost musí zaplatit nejméně 3 143 korun měsíčně. To ale pro podnikatele na vedlejší činnost opět neplatí. Jejich pojistné se vypočítává z podaného přehledu o příjmech.

A portál Podnikatel.cz se tak proto podrobně podíval, jak je na tom v současnosti onen instalatér či elektrikář se ziskem 8000 korun měsíčně. Jelikož si za rok vydělá celkově jen 96 tisíc korun, nedosáhne rozhodné částky, a tak sociální pojištění vůbec neodvádí. Z jeho zisku mu ale zdravotní pojišťovna vyměřila 540 korun měsíčně, kterou musí odvést. A to je také jediná částka, kterou v současnosti odvede.

Motoristé by mu ale „pomohli“ tak, že by měsíčně odváděl šestkrát tolik, konkrétně 3416 korun. Na účtu by mu tedy namísto téměř 7500 korun zůstalo měsíčně jen necelých 4600 korun.

A taková „spása“ drobných podnikatelů z dílny Motoristů se jistě „vyplatí“. Doufejme, že alespoň jejich budoucí koaliční partneři tuší, jak to funguje ve skutečnosti a bude jejich svérázné nápady korigovat. V opačném případě se všichni máme na co těšit!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz