Hlavní obsah
Aktuální dění

Proč hráč Rakušan kritizuje trenéra Fialu?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Klip z fotbalové šatny pobouřil koaliční partnery hnutí STAN.

Článek

Vicepremiér a ministr vnitra se v novém klipu opřel do premiéra Petra Fialy a „kompromisů“, které vláda údajně připouští. Klip, ve kterém zvolil metaforu fotbalové (nebo volejbalové?) šatny, vzbudil poměrně značný rozruch. Zatímco část publika hodnotí jeho nepřesvědčivost a nedostatek kreativity, vládní politiky pořádně naštval. Nejostřeji se zatím vyjádřil senátor Zdeněk Nytra, který uvedl, že video, které Rakušan natočil a zveřejnil je podle něj „cesta do pekla, respektive k rozpadu koalice.“ Chápal by právě jen tehdy, kdyby mu výpověď koaliční smlouvy předcházela. „Škoda, že 1. místopředseda vlády dřív nemluvil s premiérem, než začal dělat protivládní videa,“ komentovala jej další politička ODS Veronika Vrecionová. Nit suchou ale na svém koaličním partnerovi nenechávají ani další vládní politici, a to hlavně z řad občanských demokratů.

Proč nejsilnější vládní stranu klip tak popudil? Jednoznačně proto, že se jako koaliční politik vyjádřil kritiku vůči vládní politice, a dokonce v té souvislosti zmínil jméno premiéra Petra Fialy. Premiérovi straníci jej tak chápou jako podraz a druh alibismu.

Co přesně v krátkém klipu Vít Rakušan vlastní říká?

„Lidi na nás koukají a vůbec nerozumí tomu, co děláme. Zbytečně taktizujeme, hrajeme při zdi. Důvěru mnohých jsme zklamali, jen abysme zůstali ve hře. Přistupovali jsme na kompromisy. Je nejvyšší čas to změnit. A vrátit se k tomu, proč jsme to vůbec začali dělat,“ hodnotí fiktivní zápas hráč Vít Rakušan v klipu.

„Řekl jsi mu to?“ ptá se Rakušanův spoluhráč.

„Komu?“ ptá se vicepremiér ve sportovním dresu.

„No Fialovi,“ odpovídá spoluhráč.

„Řeknu mu to!“ tvrdí odhodlaně Rakušan.

Tak málo stačilo, aby politici málem svolávali mimořádní vládní jednání. Nejde přitom o nic jiného než práci politických marketérů hnutí STAN, kteří se snaží stranu na pozadí čtyřčlenné vládní koalice zviditelnit. To je zřejmě jediná strategie, která může hnutí v nadcházející straně zachránit. Dva roky před parlamentními volbami nemá STAN nejlepší vyhlídky. Podle agentury Median z listopadu 2023 by hnutí volilo pouhých šest procent voličů. V parlamentních volbách z roku 2021 přitom hnutí STAN ve volební koalici s Piráty získalo 15,62 procenta. Na takový výsledek Starostové v tuto chvíli nedosáhnou, a to tím spíše, že do příštích voleb s Piráty nejspíše nepůjdou. Za propadem voličských preferencí je nepochybně starší kauza Dozimetr, ale i práce ve vládě, které nezbývá než v krizi přistoupit k reformám veřejných financí. Pro část voličů tak vláda činí příliš razantně a necitlivě, jiná část ji naopak kritizuje za příliš vlažný a opatrnický postup. Právě tu druhou skupinu voličů se STAN snaží zaujmout. Zda se jí sázka na pravicové voliče, kteří tradičně inklinují spíše k ODS, podaří získat či nikoliv, zůstává prozatím ve hvězdách. Každopádně, hnutí STAN v tuto chvíli zřejmě nic jiného, než taková sázka nezbývá.

STAN možná není v rámci koalice jedinou stranou, která se bude chtít od svých vládních partnerů odlišit a strhnout na sebe pozornost. Jakými prostředky to udělají a zda příliš průrazné politické PR nemůže vládní koalici i jednotlivým stranám spíše uškodit záleží na uvážlivosti jednotlivých stran. Pokud si během kampaně budou až příliš „okopávat kotníky“ a dopouštět se všemožných „faulů“, bude z toho těžit jejich konkurence, a tou je jednoznačně strana Andreje Babiše. Ten ve svých politických klipech ostatně podává podstatně přesvědčivější herecké výkony, než jeho konkurenti ať už mluvíme o Rakušanovi ve fotbalové šatně či Fialovi v německém supermarketu, kam si zajel pro Nutellu.

Každopádně, jedna věc je jistá: předvolební kampaň právě odstartovala a odcizování dosud spolupracujících stran bude její nezbytnou součástí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz