Článek
Jak často se vám stalo, že jste si domů ze supermarketu třeba s moukou přinesli larvy moučných molů? Nebo jste dokonce objevili myší trus v některé zakoupené potravině? Zejména v prvním případě nejde o nic výjimečného. Důvodem je obvykle špatné skladování u výrobců nebo obchodníků. A také jde o nejčastější důvody, pro které se Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) rozhodne danou provozovnu dočasně uzavřít. Mezi ty další patří například plísně na stěnách nebo nedostatečný úklid, což zase bývá častou „specialitou“ některých restaurací. Kontroly tam někdy kromě neviditelného nepořádku někdy objeví třeba i znečištění kuchyňského náčiní, které kuchaři běžně používají při přípravě nabízených jídel.
Jak se utíká před inspektory?
Která provozovna byla z takového důvodu uzavřena snadno zjistíte na stránkách Potraviny na pranýři provozovaných SZPI. Jak taková kontrola probíhá? Inspektoři odeberou vzorky z jednotlivých šarží výrobku a posílají je do laboratoří, které je podrobí rozborům. Pokud probíhá kontrola přímo u výrobce, následuje mikrobiologická zkouška a test na cizorodé látky, čímž zjišťují bezpečnost dané potraviny. V další části inspekci zajímá i jakost výrobku, což znamená provést analytické a senzorické testy. Kontroluje se i správnost označení, dodržování doby minimální trvanlivosti a použitelnosti nebo jakost ovoce a zeleniny.
Inspekční kontrola není nic příjemného, a tak není divu, že z ní někteří výrobci či obchodníci mají respekt, který někde přeroste až ve velké obavy. Inspektory proto někteří podnikatelé přijímají se značnou nevolí. SZPI se proto před časem svěřila se svými „zážitky“ . Zažili kupříkladu situace, kdy na ně majitelé a zaměstnanci vztekle křičí nebo na ně dokonce vypustí psa. V jedné pražské pekárně, která měla svou provozovnu v rodinném domku, čelili velmi kuriózní situaci. V brzkých ranních hodinách dorazili na místo, které ale bylo opuštěné, byť se tam svítilo. „Vše nasvědčovalo tomu, že zaměstnanci zpozorovali inspektory přicházet a utekli,“ popsala inspekce. Jelikož se inspektoři neměli komu prokázat, nemohli kontrolu vykonat. Nevzdali se. Vzali si na pomoc policii a přijeli na místo ve stejný den pozdě večer. Na místě zahlédli prchající pekaře a dva z nich policie následně objevila schované za dveřmi. V další části pak kontrola narazila na zavřené dveře bez kliky, přičemž po zaklepání nikdo nereagoval. Když policisté dveře otevřeli, čekalo je překvapení - schovávali se tu další zaměstnanci, kteří čekali, jak se situace vyvine. Teprve následně - k nelibosti přítomných - zahájili inspekci. A ukázalo se, že obavy přítomných byly na místě. Hygienický stav pekárny byl žalostný. V lednici na suroviny objevili plísně, plesnivé plechy na uložení pečiva, obnažené stropy, odpadnuté obložení nebo strouhanku volně vysypanou na zem. Přímo v provozovně se pak nacházela jakási „odpočinková zóna“, která zahrnovala gauč se stolkem a židlemi, kam si pekaři odskakovali na cigaretu. Mimo to tam našli několik lahví nekolkovaného Tuzemáku a několikrát si inspektory přišla zblízka prohlédnout kočka. Pekárna byla samozřejmě okamžitě uzavřena.
Myší nebožtíci
Podle svých slov naštěstí nemusejí podobně bizarní situace a takto vážná selhání řešit příliš často. Obchody, sklady a výrobny, ve kterých se objevili nedostatky, ale na webu inspekce přibývají relativně rychlým tempem. Kupříkladu do poloviny tohoto měsíce už inspekce uzavřela celkem čtyři obchody a restaurace. A co na místě objevila? Ve všech čtyřech případech se tam vyskytovali živí či mrtví hlodavci a jejich trus, v několika případech šlo také o plísně na stěnách či v chladícím zařízení, zrezlé konstrukce, viditelný nepořádek či nevhodným způsobem skladované potraviny.
Obvykle se nedostatky týkají spíše menších obchodů a restaurací, ale někdy podobná situace panuje i v hypermarketech patřících do velkých řetězců. Tam jde nejčastěji o výskyt hlodavců a hmyz v potravinách, kterým jsou pravděpodobně míněni mouční molové. V jednom z příbramských hypermarketů byla z toho důvodu letos v květnu uzavřena ta jeho část, kde se nacházela především mouka, luštěniny, cukr a trvanlivé polotovary. Podobně dopadl o měsíc dříve obchod patřící do jiného řetězce v pražské Tróji a sklad stejného řetězce v Berouně, kde zaměstnanci navíc běžně kouřili.
A co vlastně hrozí spotřebitelům, kteří zkonzumují potraviny, ve kterých se vyskytovali molové, myší trus nebo po nich hlodavci lezli či jsou uskladněny a připravovány v prostředí, kde se vyskytují plísně? V prvním případě většinou nejde o vážný problém, ale i tak vám taková situace může způsobit nepříjemný psychologický zážitek, alergii a v krajním případě i vyvolat bakteriální infekci. V následujících dvou situacích už tomu tak není. Hlodavci přenášejí řadu patogenů a mohou způsobit bakteriální či virová onemocnění jako jsou leptospirióza, hantaviróza, salmonelóza nebo dokonce lymeská borelióza. Nejvážnějším problémem jsou však plísně, které způsobují gastrointestinální onemocnění, alergické reakce, respirační problémy, ale především jsou karcinogenní. Pokud tedy zjistíte, že se v zakoupených potravinách takové nedostatky vyskytují, nikdy je nekonzumujte. Pokud máte podezření, že obchodník, u kterého nakupujete, nedodržuje hygienická pravidla, podejte podnět na SZPI. Avšak pokud na konkrétní inspektorát přinesete i vzorek nevyhovující potraviny, využijí jej inspektoři jen orientačně při zaměření kontroly, nikoliv jako podklad k zákonným opatřením. Ta může inspekce vykonat výhradně a jen na základě úředně odebraných exemplářů.
Zdroje:
https://www.szpi.gov.cz/clanek/jak-take-muze-probihat-kontrola-potravinarske-inspekce.aspx
https://bezpecnostpotravin.cz/k-molum-budte-nekompromisni/
https://bezpecnostpotravin.cz/termin/hlodavci/
https://bezpecnostpotravin.cz/potraviny-cechu-casto-obsahuji-rakovinotvorne-plisne-ukazal-to-cileny-monitoring-hygienicke-a-zdravotni-nezavadnosti/