Článek
Svár mezi svědomím a spravedlností si Clint Eastwood vybral jako téma pro svůj nejnovější počin. Nejde ale o žádnou velkolepou bitvu ve stylu hollywoodských soudních dramat, ačkoliv většina filmu se během soudního procesu odehrává. Čtyřiadevadesátiletý režisér vypráví komorní příběh o vině, trestu a morálních dilematech. O vině tu přitom rozhoduje z pozice porotce č. 2 i ten, kdo souzený čin ve skutečnosti spáchal.
Očekávání velká, výsledek průměrný. Co se zdálo být zajímavou premisou, se nakonec překlopilo do jednoduché historky bez jakéhokoliv přesahu. Ve filmu zásadně selhává budování atmosféry, ačkoliv mu do vínku byly dány snad všechny možné ingredience, ze kterých šlo vydestilovat přesvědčivé drama. Námět, prostředí, herecké obsazení a samozřejmě jméno režiséra. Nic nepomohlo. Snímek je plochý, bezbarvý a ve finále i stěží uvěřitelný.
Nicholas Hoult podává v hlavní roli stejně nevyrovnaný výkon, jako je jeho celá filmografie. K porozumění postavy, kterou ztvárnil, se těžko hledá cesta. Střídání psychických a fyzických stavů odrážejících momentální děj působí nahodile až nepatřičně. Je otázkou, nakolik za to může způsob vyprávění, který stejně nahodile skáče z lineárního času do flashbacků, čímž mu to příliš neusnadňuje.
A další herecké výkony? Pro Toni Collette si scénář připravil vrchovatou dávku všech možných klišé, které si vybavíte pro postavu ambiciózní státní zástupkyně. Svým výkonem je naplnila beze zbytku, čímž paradoxně podryla morální obrat v druhé polovině. Záhadou je pro mě epizodní a zbytečná role Kiefera Sutherlanda. Naopak příjemným překvapením Amy Aquino jako soudkyně. Celkově promarněnou šancí se pak dá nazvat obsazení zbývajících členů poroty.
Scénář napsal debutující Jonathan Abrams, kterému se nepovedlo zajímavý námět rozpracovat nad rámec strohé novinové zprávy. Chybí větší soustředěnost, větší drama v budování a rozkrývání zápletky. Těžko říct, nakolik do scénáře mluvil i sám Eastwood. Pro toho je každopádně Porotce č. 2 již čtyřicátým filmem na pozici režiséra. Filmem konzervativně sterilním a nudným.