Článek
Začneme videem, které je aktuálním hitem sociálních sítí a médií:
Blbost některých lidí je nekonečná. Zábřeh na Moravě. 🙄 pic.twitter.com/6pB3ffpbpr
— Petr Ostravak 🇺🇦🇮🇱🇪🇺 (@PetrRecicar) December 10, 2024
Hazardující rodina byla údajně na nádraží poprvé v životě, alespoň podle výpovědi na policii. Na nádraží ji dovezl parní vlak „Mikulášské jízdy“ a proč se pohybovala v prostoru, který není vyhrazen cestujícím, je (zatím) záhadou. Zastavil snad parní vlak mimo nástupiště?
Z videa je totiž patrné, že mnoho lidí se stádovitě pohybuje v prostoru, kde nemají co dělat. Nevím, zda je v takovém případě neměl někdo z obsluhy nádraží (nebo pořadatele mikulášské akce?) vyzvat (vykázat) k přesunu na nástupiště…
Muž na policii po události vypověděl, že: „Při vystoupení z vagonu jsme se ocitli před přechodem přes koleje.“
Samotné nádraží je však zjevně větší a po rekonstrukci (2006). Myslet si (hloupě), že na něm není podchod, se mohlo stát tragické. „Nový pochod je posunutý blíže k výpravní budově, do míst, kde dříve docházelo k nehodám při přecházení kolejí,“ uvedl po rekonstrukci vrchní přednosta olomoucké správy dopravní cesty.
Abyste ohrazení do podchodu na nástupištích dobře viděli, stačí zastavit video a jen chvíli se dívat. Je tam. I s výtahem. Nějakých deset metrů od rodiny, která jej ale prý neviděla. Zde je fotografie z roku 2018, která podchod prokazuje.
Rodina si údajně ani nevšimla velké žluté cedule na konci nástupiště, na které je uveden zákaz vstupu do kolejiště a pokyn k použití podchodu. To si lze vysvětlit opravdu tak, že parní vlak vysadil cestující i mimo nástupiště, nebo se rodiče chovali nezodpovědně. Zákazové cedule jsou vidět i na videu, ale ze zadní strany, kde mají šedou barvu.
Zde je velmi povedená fotografie s pohledem na přední strany čtyř cedulí na nástupištích se žlutými čárami (pravděpodobně byly částečně pod sněhem).
K tomu jen taková poznámka. S ohledem na některé slaboduché jedince ve společnosti by se na koncích nástupišť směrem ke služebnímu přechodu možná uplatnilo zábradlí s jednoduchým (mechanickým nebo magnetickým) uzavíráním.
Ve videu rodina nezodpovědně přebíhá trať na zasněženém (zledovatělém) služebním přechodu pro železničáře, ale když vystrašeně doběhne k prvnímu perónu, zůstane stát v prostoru kolejiště. Proč? V cestě jí stojí uzavřené železné zábradlí. To je špatně vidět ve videu, ale jeho existenci dokládají fotografie.
A co myslíte, odešla rodina z místa stejnou cestou přes trať, nebo bezpečněji přelezla či prolezla zábradlí? Můžete si odpovědět sami. Komu není z hůry dáno, v apatyce nekoupí.
Zarážející chování rodičů
- Nejdou prověřit, zda se na nástupišti nachází vchod do podchodu, přestože stojí pod úrovní nástupiště s horším výhledem. Podchod je přitom jen pár metrů od nich. A nebo si jen chtěli zkrátit cestu na vedlejší nástupiště?
- Učí děti, že takto přecházet trať je normální.
- Naprosto ignorují, že osobní vlak (motoráček) se již rozjel směrem k nim a vlezou mu div ne pod kola.
- Vůbec je nenapadne, že na další koleji může jet třeba právě pendolino (zde šlo o spoj SC 506 z Ostravy do Prahy), které nemusí ani vidět, a ležérně s dětmi přecházejí.
- Ignorují žluté čáry, neb jsou asi slepí. Stejně tak zelenou barvu na návěstidle.
- Ignorují (opakované) hlášení z drážního rozhlasu, které předchází průjezdu každého pendolina takto rekonstruovaným nádražím. Dokonce je oznámeno i číslo nástupiště a koleje. Takže rodiče jsou asi i hluší.
- Je jim šumafuk, že jsou v prostoru kolejiště a dokonce za dvěma zákazovými cedulemi.
Jak mám vědět, že jde o služební přechod?
Tak se občas někdo v diskusích snaží chování rodiny ospravedlnit.
K tomu je třeba uvést, že Zákon o dráhách číslo 266/1994 Sb. v části Ochrana zdraví, § 4a, odst. (3) praví:
Úrovňové přístupové cesty k nástupišti jsou veřejnosti přístupné, s výjimkou přechodu kolejí, když:
e) je přechod kolejí zakázán pokyny provozovatele dráhy.
A zde zakázán byl a je. V tomto prostoru nemají cestující co pohledávat.
Ale vzhledem k tomu, že rodina se připletla i do cesty motoráčku, lze uvést ještě předcházející písmeno:
d) je již bezprostředně vidět nebo slyšet přibližující se drážní vozidlo, křižující přechod kolejí.
Slovy klasika:
Ignorantia juris non excusat - Neznalost práva (zákona) neomlouvá
Pendolino jelo moc rychle
I takový se objevil zdánlivě polehčující argument.
Ano, od toho takový vlak je, aby jel velmi rychle. A může zde tak jet právě proto, že nádraží má podchod.
Traťová rychlost
Červená barva trati na mapě znamená, že maximální rychlost je zde 160 km/h. Pendolino ale takovou rychlostí ani nejelo.
Kdyby šlo o vysokorychlostní trať, rodina už by byla na hadry. Zde mělo ještě smysl, že strojvůdce pohotově houkal a použil rychlobrzdu. Rodině tak dal asi sekundu navíc, aby přešla a přežila.
Celá mapa v pdf je veřejně dostupná zde a do vyhledávání napište slovo „rychlosti“.
Bude přestupek pořádně mastný?
Nevím, zda trest v podobě nízké nebo vysoké finanční částky od Drážního úřadu (kam přestupek nejspíše doputuje) je zrovna tím správným rozsvícením v hlavách rodičů. Spíš by zasloužili pár … hodin veřejných prací a školení o chování na dráze.
Bohužel podobných hazardérů není zrovna málo.