Hlavní obsah
Názory a úvahy

Mediálně zpracované informace jsou jako průmyslově zpracované potraviny

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Sen a aktuální přání

Média poskytují informace, jde tedy o mentální sféru. Potravináři produkují potraviny pro fyzickou existenci. Obojí je tedy průmyslově zpracované.

Článek

Úvod

Tento článek je nadsázka. Cílem není dehonestace médií ani potravinářského průmyslu.

Globální informační síť jako dobro a zlo (dualita)

Moderní doba je typická použitím moderních technologií. Informační masakr nakonec bude zpracovávat jen umělá inteligence (dále jen AI). Tu lze naprogramovat, aby některé konkrétní informace cíleně vyhledávala a jiné ignorovala. Dočkali jsme se umělé komunikace. Velmi brzy budou hlasateli v TV androidi a chatboti.

Producent mediálních informaci využívá AI, naprogramovanou na vyhledávání klíčových slov v závislosti na tom, o čem chce informovat čtenáře. Rozhodující tudíž je výběr klíčových slov. Výsledkem je potvrzení pravdivosti rčení když dva dělají totéž, není to totéž. Důsledkem je odlišný obsah informace, pocházející od různých autorů. Potom už jde jen o to, který produkt (zpracované informace) použije editor.

Jaký mediální pokrm uvaří pro veřejnost.

Proč jsem použil výše uvedený příměr, tedy vaření? Odpověď překvapí!

Současný život je ve všech jeho aspektech kompletně průmyslově ultra-zpracovaný. Protože jsem postižený svojí profesí (výživa), budu pokračovat ve formulaci dalšího textu v módu vaření.

Média všeho druhu a zaměření tvoří mediální průmysl

Následující text není doslovnou kopií obsahu text ve zdroji. Je to specifická kategorie podnikání. Jednotlivé mediální instituce jsou vytvořené za účelem sdílení informací. Jde především o rozhlasové vysílání, webové stránky a noviny (tisk). Z uvedeného vyplývá, že cokoliv je zveřejněno, je průmyslovým produktem. Z pohledu autora článku jde o průmyslově zpracované informace.

To samé lze říci o potravinářském průmyslu, plodícím průmyslově zpracované potraviny. Přibarveno, ochuceno, semleto a smícháno z mnoha zdrojů. Doplněno nepřesnými etiketami a klamavými reklamami.

V obou případech se jedná o zpracovatelskou činnost. Nikoliv o originály. V obou případech cílem je podpora „konzumace“. Produkty obou průmyslů mohou být výživné, zdravé, nezáživné nebo dokonce nepoživatelné. Nelze vyloučit, že spotřebiteli produktů obou průmyslů se po konzumaci udělá zle.

Veřejnost má ráda lehké čtení a těžké jídlo.

Jako autor článků v tomto médiu to vím velmi dobře. Navzdory tomu většinou skončím formulací článku typu těžké čtení o lehkém jídle.

Výhodou pro mne jako autora je konstatování, že mne to finančně neživí.

Pár slov o výživě a stravování si nemohu odpustit

Snad jste si všimli článků, připomínajících problémy pravidel zdravé výživy. Už jen to slovní spojení! Veřejnost je na něj alergická víc než na lepek. Nemluvě o tom, že internet je přecpaný články a podcasty, věnovanými všem (ne)možným aspektům výživy a vaření. V TV se neustále něco vaří. Výsledkem informačního hemžení je, že ve hlavách konzumentů vzniknou pokrmy z jednoho hrnce. Důsledkem je stav „jedním uchem tam, druhým ven. Když to v hlavě uvízne, hrozí vznik stravovací úzkosti.

Museli jste si všimnout varování odborníků před fast-foodjunk-food. Zmíní negativní důsledky rostoucí spotřeby průmyslově vysoce zpracovaných potravin (plných aditiv, tedy nepřirozených, syntetických látek).

To samé jsou produkty některých médií, influencerů a youtuberů.

Zeptejte se mne, jak vnímám veřejně dostupné informace

Jako (ne)kvalitní pokrmy různého druhu z různých národních kuchyní, připravené z různě (ne)kvalitních vstupních surovin. A to ještě ke všemu se liší kvalita kuchařů (redaktorů a editorů).

Informace, produkované státními médii lze přirovnat ke stávajícímu školnímu stravování. Nařízení, která jsou dávno překonaná, doslova „mimo mísu“. Až na to, že paradoxní realitou je návrat starých stravovacích zvyklostí. Ale to už jsem konstatoval v jednom z minulých článků.

Zde připomenu státní informační demagogii, účelové dezinformace a zatajování informací. Nemám na mysli vysloveně česká státní média. Jde o obecný pojem.

Nezávislá média

Pro mne cosi jako alternativní výživa! Jen to, co jsme uvařili my konkrétní nezávislá média, je objektivní, zdravé, výživné a dobře stravitelné. Nepřejídáte se, přesto jste dobře vyživeni. Ta horší zpráva zní: tento typ médií je cíleně tendenční dle vybraného typu alternativy. Co třeba masožravé médium? Nebo nízkosacharidové?

Ať žijí kontrasty! Máme tu pro vás sluníčkové udržitelné veganské médium. Milujte se, množte se a paste se. I když v tomto případě to s tím množením nebude nic moc. Naštěstí? No jistě, už je nás tu nesnesitelně moc. Tak moc produkujeme tělesného tepla, že jsme zavinili vedra. Dojde tráva a zrní! Dojdou síly.

Bulvární média

To je mediální fast food. Pochutnáte si, dokonce se vám uleví poté, co vám dojde, že nejen vy jste exoti, lůzři nebo šašci. Výsledek? Zhorší se vám zdraví. Kynete! Média i strávníci.

Je až neuvěřitelné, čemu veřejnost dokáže uvěřit a co k tomu dokáže sníst.

Weby, specializované na standardní „všelidová“ témata (sex, láska, jídlo, zdraví, vztahy)

Jsou vševědoucí. Produkují informace typu „vše, co potřebujete vědět a bojíte se zeptat“. Přesněji řečeno, nutí vás uvěřit, že jimi dodávané informace jsou nepostradatelné.

Máte rádi pohádky?

Pardon, příběhy. V bulváru jste na správném místě. Vaše volba, čemu uvěříte. O pohádkách se nediskutuje. Jaký by tu mělo smysl? Červenou knihovnu také nikdo nekritizuje, všichni dobře ví, že je to jen jiný druh pohádky pro dospělé.

Pohádek o výživě jsou mraky. Přečtete si je na webech, věnovaných ženám, zdraví, výživě, dietám, jednotlivým potravinám. Zkrátím to. Jsou všude. Připojím to nejdůležitější – pokud by se jim jejich aktivita nevyplatila, zanikly by. Jejich úspěšná existence dokazuje, že nejde o informovanost nebo dokonce o vzdělanost, ale o čtenost. Inteligentní čtenář pochopil, co tím chce autor článku říci.

Alergie a intolerance existují jak v souvislosti s médii tak se stravováním

Alergie na partnera, sousedy, politiky a státníky, nesnášenlivost názorů a chování nesympatických jedinců, intolerance jedinců z dovozu (naneštěstí oboustranná), to vše má stejné kořeny jako alergie a intolerance některých potravin. Dokonce má stejné důsledky!

Léčba?

Eliminační dieta, a to jak v oblasti médií a vztahů, tak ve výživě. Umíte si to představit v reálu? Bez problémů, že? Pochopili jste, co tím sleduji? Nic konkrétního, že. Když mi nějaké jídlo nedělá dobře, tak ho prostě nejím. Když mi někdo nedělá dobře, tak ho …co?

Technologický postup vaření informací

Informace musí být uvařené z prověřených surovin. Nesmí být nestravitelnou směsí vzniklou z mnoha zdrojů. Nemůže to být sekaná nebo eintopf. Jde o to, jak bude vařit umělá inteligence (AI). Obávám se, že to bude cosi hmyzího nebo dokonce (již reálné, ale zatím cenově nedostupné) umělé maso. Možná jsem vůči AI zaujatý, ale hlavně opatrný až skeptický.

Čtenost je cílem médií všeho druhu

Prostředkem dosažení cíle je titulek. V případě obratu v restauraci je to název pokrmu. V obou případech to musí být sdělení, atraktivní pro spotřebitele.

Důsledky konzumace informací a pokrmů

V obou případech to může být dobrý pocit stejně jako nevolnost.

Doporučení do života

Vyplatí se mít rozum, nikoliv však selský. Stačí, když je to rozum zdravý, jehož zdrojem je přiměřená inteligence a životní zkušenosti. Vyplatí se přístup stylem důvěřuj, ale prověřuj. Najdou se informační zdroje a pokrmy zdravé a dobře stravitelné. Kdo hledá, najde. Problém máte, když zjistíte, že dnes už se nedá věřit nikomu a ničemu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz