Článek
Děti a mládež? GENERACE „Z“- budoucnost nebo zánik?
Už zase jsem něco chytil. Naštěstí tentokrát je to inspirace. Píšu článek o youtuberech, influencerech, skrytých a neetických reklamách, životní nejistotě, snobství, bezohlednosti, bezcharakternosti, podvodech, nevraživosti. Připojím upozornění na stav psychiky generace Z. Píšu o současnosti. Souvisí to s budoucností a rizikem (d)evoluce.
Inspirace? Zde odkaz: https://medium.seznam.cz/…064 (Vera Taušová: My se dřeme a youtubeři si žijí na vysoké noze díky našim dětem)
Děkuji autorce článku, protože mne probudila. Na stará kolena mi to otevřelo obzory a já přistál v realitě. Měl jsem donedávna dost práce…
Nejprve důležitá připomínka k obsahu zmíněného článku
Aktuálně sleduji youtube častěji, TV mne nebaví. Ono nejde jen o youtubery, ale také o influencery a reklamní agentury. Realita? Reklamy se neptají majitelů mobilů a TV diváků, čtenářů časopisů, sledovačů internetu, zda mohou! Naopak, ony mohou, ale vy, přestože to nechcete, musíte platit za pořady bez reklam.
Dovolím si nekompromisní pohled na realitu
Aktuální život je vymývání mozků s cílem zisku! Neubrání se tomu ani inteligentní jedinci! Zůstává velmi sporné, co je reklama férová, co neetická a co lživá.
Proč tedy odsuzovat zrovna jen influencery a youtubery za něco, co je naučily profesionální reklamní agentury, s jejichž aktivitami si státní aparát absolutně neví rady? Hned mne napadá krásný příklad: elektro a horská kola, sekačky a bazény , to vše „za hubičku“. Jen trouba prodejce by se nechoval jako drtivá většina konkurence.
Jak souvisí článek, kritizující youtubery a influencery, s budoucností? Těsně!
Cílem jsou bezbranní mladí lidé. Konkrétní produkty jsou produkovány bezohlednými producenty, kteří v reklamě tvrdí, že bez nich nemůžete žít. Poté jsou podporovány a propagovány egoistickými jedinci bez morálních zábran, předsudků, životních zkušeností, ale především bez ohledu a empatie.
Tak a co dál?
Zamýšlím se nad světem manipulací, což není jen o dvou specifických kategoriích, ale také o politice, k tomu přidám producenty čehokoliv, především toho, co nikdo nepotřebuje, tudíž také o skrytých i neetických reklamách. O světě, v němž si nemůžete být jistí už ničím. To nejhorší? Nemůžete si být jistí ani sami sebou! Důkaz? Střelci (pomatení atentátníci z řad běžné veřejnosti).
Aktuálně žijeme v době nestabilní. Její charakteristika?
Má-li někdo pravdu, tak jen do té doby, než kdosi zveřejní opak. A bývá to velmi brzy. Přitom nelze vyloučit, že pravdu mají oba. Jak se říká, jde o úhel pohledu, prostě každý to vidí svýma očima (rozuměj – hlavou). A co politika? Hra pro nezodpovědné a bezohledné psychopaty.
Kdo je influencer?
Influencer (PŘEKLAD = ovlivňovač) ovlivňuje svým jednáním (činností) chování, názory nebo rozhodování významného množství lidí. Obvykle působí na sociálních sítích, kde sdílejí své zkušenosti, názory a doporučení a tím inspirují followery (sledovače). Jednou z jejich často kontroverzních činností je propagace nějakých produktů a služeb. V tuto chvíli musím zdůraznit, že se tedy jedná o jasnou formu reklamní činnosti. To jim ostatně přináší velké zisky.
Influenceři mohou být několika „kategorií“ - instagrameři, blogeři a ti, kdo jsou populární, významní a důležití ve svých pracovních činnostech a oborech a proto je sleduje mnoho lidí. Influencer, který nic neprodává, ale snaží se šířit důležité znalosti, to je pro populaci jednoznačně přínos. Tudíž jsou tu influenceři bezcharakterní a ti druzí - prospěšní.
Naneštěstí mnoho firem, producentů čehokoliv, včetně módních značek, spolupracuje s influencery s cílem propagace (reklamy).
Zajímavé okolnosti činnosti influencerů
Na internetu by influenceři měli jasně označovat své příspěvky, jejichž součástí nebo dokonce primárním cílem je propagace konkrétních produktů a služeb. Toto je obsahem tzv. kodexu influencera, který vytvořila Platforma profesionální komunikace. Ta zastřešuje různé subjekty na trhu internetové reklamy.
Podle vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) Denisy Hejlové mají influenceři na internetu velký vliv zejména na mladé uživatele. Zhruba 10 % dětské populace se jim chce podobat a téměř 30 % touží po věcech, které influenceři používají, tedy propagují nebo dokonce prodávají. Přitom jen 10 % sledujících dokáže rozpoznat skrytou reklamu.
Zdroj: https://ferovyinfluencer.cz/
Kdo je to youtuber
Youtuber je osoba, která na internetovém serveru YouTube aktivně nahrává videa. Pro významné youtubery s mnoha fanoušky je tato platforma díky příjmům z reklamy živností. Rostoucí aktivita youtuberů jde na úkor tradičních médií včetně televize. Na youtube si lze dokonce pustit celé filmy! Najdete tam velmi významné osobnosti a interview s nimi, dokonce celé odborně náročné přednášky a kurzy online.
Významné souvislosti
Většina sociálních sítí se mění. Vznikají nová pravidla (viz kodex influencera) stanovující, co tvůrci mohou a nemohou na platformách zveřejňovat. YouTube je s vymáháním svých pravidel často nekompromisní. Stává se, že dává tzv. strikey (napomenutí) za videa, která by svým obsahem nepřipadala sledujícím nevhodná.
Kdo jsou ti, kteří tvoří množinu youtuberů a influencerů?
Mladí, někdy velmi mladí lidé. Jejich ideálem není monotónní zaměstnání, byť odborné. Žijí pro sebe. Odkládají sňatky a nezakládají rodiny v časné dospělosti. Chtějí si užívat život, aniž by měli intenzivní snahu po úspěchu (kariérní žebříček) v korporátní zaměstnanecké konkurenci. Říká se jim Generace Z.
GENERACE Z
Generace Z, Gen Zers, Zoomers či Digitální domorodci. Všechny ty názvy označují množinu lidí, narozených 1995 až 2010. Jak se tato generace projevuje? Kde utrácí? Čím je pro marketing zajímavá? Generace se životem online. Moderní technologie a sociální sítě jsou pro ni přirozeným prostředím ke komunikaci i k nakupování. Jako cílová skupina v oblasti online marketingu je nepostradatelná. Tvoří okolo 26 % celkové populace. To je vysvětlení snahy všech producentů reklam o proniknutí do jejich komunity.
Jak Gen Z přemýšlí a jedná?
Gen Z tíhne ke vzdělání, chová se k sobě navzájem empaticky, dokonce řeší mezilidské vztahy. Často odsuzuje rasismus a toleruje LGBT+ komunity, kterou tvoří asi 20 % jedinců generace Z.
Gen Z slyší na značkové kvalitní zboží. Okolo 65 % však nejprve prozkoumá původ a kvalitu nebo se inspiruje doporučením přátel. Jen třetina je výhradně loajální k nějaké značce. Důležité je, že 73 % jedinců je ochotných připlatit za ekologicky udržitelné produkty.
Generace Z je jiná než generace předcházející. Chce se bavit a přitom očekává, že v reálném životě bude mít výrazný vliv na chod společnosti. Množina jedinců Gen Z je nejpočetnější generací. Roku 2025 bude tvořit 27 % celosvětové pracovní síly. Pro téměř polovinu jedinců Gen Z je důležitý úspěch a uznání. Přitom je pro ně typické, že jejich práce pro ně není absolutně vším. Chce se bavit a vést „vzrušující“ život, často doslova za každou cenu. To není vada charakteru! To je důsledek socio-ekonomicko-technologické evoluce!
Na tomto místě musím připomenout jednu komplikaci, související s Gen Z
Třetina mladých Čechů a Češek ve věku 18 až 24 let se necítí být psychicky zdravá.
Mladí lidé jsou oproti starší generaci emotivnější a psychicky nevyrovnaní, připomíná realitu specialista výzkumné agentury Ipsos Michal Straka. Jisté a optimistické však je, že současný život nabízí Gen Z v porovnání s generacemi předchozími zcela nepředstavitelné šance.
Tak například v rámci studijního programu Erasmus+ mezi lety 2014 až 2023 uskutečnili čeští vysokoškoláci na 63 tisíc studijních pobytů a stáží. Nejčastěji mířili do Německa, kam jich vyjelo přes 6 300. Kromě cestování a studia v zahraničí bez omezení si mladí lidé váží i záruky mírového soužití států nebo bezplatného roamingu, který od roku 2017 EU zajišťuje.
Příjemné překvapení v hodnocení Gen Z?
Mladší lidé na celém světě zůstávají společenskými tvory, vyznávajícími potřebu spolupráce, a naopak vyhýbajících se sporům a konfliktům. Jejich principy jsou tolerance, benevolence a bezpečnost. Další specifická charakteristika?
POUZE čtvrtina Gen Z souhlasí s politikou a programovou náplní jejich vlády.
Další specifikum Gen Z?
Generace Z klade důraz na vnitřní duševní pohodu. Za důležitou ji považuje 96 % Gen Z. Smutné však je zjištění, že jen 19 % se to daří naplňovat. Přitom dalším tvrdým faktem je, že na sociálních sítích denně tráví čas 86 % Gen Z. Mnozí si však dokážou najít čas na tradiční aktivity. Mladí Češi kupodivu sportují a chodí na party nebo do hospody. To je výsledek studie Mýtus Gen Z , která vznikla ve spolupráci komunikační agentury DFMG a výzkumníků z Behavia.
TVRDÁ FAKTA!
Mladí dospělí v Česku trpí úzkostí, stresem a pocitem izolace
Mladí dospělí ve věku od osmnácti do třiceti let žijí v prudce se měnícím světě. Tlaky, plynoucí Z působení digitálních médii, sociálních sítí i dynamického vývoje trhu práce, produkují stres, úzkost a pocit izolace. A to jsem nepřipomenul války! Vědci z Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze se na tuto skupinu zaměřili ve výzkumu trvajícím více než deset let. Výsledky stojí za to dohledat!
Zdroje:
Na sklonku loňského roku přijaly členské státy EU závěry o duševním zdraví mladých.
Z průzkumu Eurobarometr z června 2023 plyne, že prakticky každý druhý člověk (46 % obyvatel EU) se v uplynulých 12 měsících potýkal s nějakou formou emocionálních nebo psychosociálních problémů (deprese, úzkosti atd.). Netřeba připomínat finanční náklady na léčbu.
Co dělat?
První obrannou linií je vždy prevence! Aktivujme školy a rodiče.
Posláním školy je naučit děti (pře)žít v reálném světě. Nikoliv je zkoušet z (pochybné) historie. Musí dětem prezentovat současnost bez použití frustrujících příkladů.
Na rodičích záleží! Na tomto místě však nelze připomínat kritické body.
Závěr autora článku?
V současnosti je zdravotní stav světové populace tak špatný, že drtivou část generovaného bohatství musí být investováno do terapie a případě do výzkumu život zachraňujících terapií a farmak.