Hlavní obsah
Názory a úvahy

Co zajímá veřejnost – zkušenosti pokročilého seniora

Foto: Petr Fořt

Zachovalý kus díky péči

Autorské zkušenosti a sebehodnocení. Zamyšlení nad rolí Seznam Médium. Co veřejnost ráda čte? Analýza úspěšnosti (čtenosti) v závislosti na zvolených tématech.

Článek

ÚVOD DO PROBLÉMU

Jak vidím roli Seznam Médium ve veřejném prostoru

Realita?

Seznam Médium je pro autora především šance formulovat a zveřejnit vlastní názor v podstatě na cokoliv. Lze psát o tom, co se autorovi honí hlavou, co zažil, jaký má postoj k zajímavým událostem. Dokonce se může stát publicistou, když komentuje aktuální události. Může se inspirovat články jiných autorů a jejich myšlenky rozvíjet. Může diskutovat i kritizovat články jiných autorů. To mně, autorovi, připadá velmi zajímavé, je to šance k intelektuální aktivitě.

Seznam Médium

Seznam Médium je podle mého názoru platforma, umožňující realizovat svobodnou publicistiku neprofesionálům. Je to prostor pro vlastní tvorbu, prezentaci názorů nebo osobních zkušeností a komentářů událostí. Autor může zveřejnit výsledky studia zpravodajství a informatiky ze širokého spektra, vždy však rozšiřující jeho obzory a vědomosti. Ty může „poslat dál“ v podobě vlastní tvorby.

Dokonce se může pokusit o formulaci příběhů z vlastního života nebo příběhy fiktivní.

Zcela mimořádný je fakt, že je možnost otevřené veřejné diskuze.

DISKUZE

Čtenáři mají možnost v diskusi ke článkům prezentovat vlastní názor. To je šance pro autora udělat si obrázek o postojích diskutující veřejnosti k celospolečenským tématům. Diskuze ke článku může být pro autora užitečná, ale často je frustrující. Diskuze poskytne autorovi vhled do osobnosti diskutujících. Může se zamyslet nad jejich přístupem k obsahu článku. Nemluvě o tom, že diskuze umožňuje dialog mezi diskutujícími. Bývá to masakr.

To vše považuji za výjimečné.

Mohla by to být šance pro editora odborně diskuzi zpracovat a interpretovat ji jako průzkum veřejného mínění. Přestože obsah diskuze nelze chápat jako objektivní.

Publicistika

Proč zde připomínám termín publicistika?

Protože na rozdíl od zpravodajství kromě informací obsahuje názor, hodnocení a subjektivní přístup autora včetně jeho postojů, protože kombinuje analytický a syntetický přístup.

Cílem autora je získat čtenáře prezentovanou argumentací. Výhodou je možnost uplatnit nejenom racionalitu, ale také emoce a literární, jazykové a kompoziční postupy. Zdroj: https://www.cojeco.cz/publicistika

Poznatky autora, publikujícího na Seznam Médium

Uvedení do děje

Jsem hodně ojetý jedinec. Přesto stále funkční. Hlava myslí, tělo funguje ve stavu, odpovídajícím věku a důsledkům života, zatím bez „pomůcek“ navzdory řadě obtíží, pronásledujících ojetiny.

Cítím se a vnímám jako pokročilý senior, schopen řízení stejně jako řízení myšlenek a dokonce i konkrétních činů.

Musím se vypořádat s realitou, kterou už nemám zcela pod kontrolou, protože o ní rozhodují jiní. Už nemám šanci zase učit na VŠ a rozsévat moudro. Pochopil jsem, že jsem u většiny spoluobčanů „kus na odstřel“. Naneštěstí jasná hlava, kritické a analytické myšlení mi zůstalo. Co s tím?

Uspokojení z autorské tvorby jsem našel v Seznam Médium.

Publikuji pod vlastním jménem. Nestydím se za něj. Svého času jsem se dokonce opakovaně objevoval v jednom z TV seriálů (Pod pokličkou). V oblasti výživy jsem byl vlastně „pionýrem“.

Čas pokročil, téma zůstalo, ale je opravdu „někde jinde“. Tedy, až na to, že je ho plný internet a většinou to je jen cílená směs nesmyslů. Důsledkem je, že veřejnost na moje pokusy objektivizovat informace a připojit doporučení, nereaguje. Jsem zklamaný. Nicméně nedivím se, všeho moc škodí, kromě toho při dnešních cenách potravin a v kontextu s bezohledným chováním producentů i prodejců je snaha o zdravou výživu téměř absurdní.

CO SE POVEDLO?

Začal jsem tématem, které je mi (bohužel) blízké. Senioři. Bingo! Zaujalo to. Přinejmenším ze začátku hodně. Postupem doby, která obnáší v podstatě jeden kalendářní rok, zájem poklesl. Přesto je to jedno z opravdu aktuálních témat i nadále. Upoutal ageismus. Naopak netáhne je prodloužení zdravého života.

Druhým úspěšným tématem byla (je?) generace Z.

Vše, co se točí kolem mladých, dokonce v kontextu se stářím. To hlavní v diskuzích je hodnocení samotné generace Z a také okolností jejího života, včetně problematiky energetických nápojů a rekreačních drog.

Třetím úspěšným tématem jsou osobnosti, především ty, co nás opustily.

Co neuspělo?

Články o zdravé výživě! Už jen to, co se děje okolo sv. Martina s jeho husou, co okolo Vánoc a aktuálních cen čokolády, másla a vajec? O ZDRAVÝCH MOŘSKÝCH RYBÁCH NEMLUVĚ.

V souvislosti s generací Z to je problematika rostoucího výskytu dětské nadváhy a obezity. Pochopil jsem proč, ale to zde nebudu dál rozvíjet.

Problémy reálného života včetně jeho smyslu a poslání. Výjimkou jsou memoáry osobností a diskuze okolo Green Deal.

Okolnosti, provázející vědu, připomenutí zneužití farmacie stylem „lék jako modla“.

Psychologie osobnosti a současného života, otázky výchovy dětí.

Psychologie mezilidských vztahů.

Škola – základ života.

Médii způsobená dezinterpretace přístupu dětí předškolního věku k ZŠ a přístupu generce Z ke vzdělávání. Změny školních osnov. Školní stravování a změna vyhlášky o stravování (!). Učitelé – chybí učitelé, kvalita jejich práce, platy atd. Mnohdy se to dokonce obrátí proti nim.

Politika – ta naopak vzkvétá v diskuzích k informačním zdrojům,

Pokusím se publikovat:

Zamyšlení nad osudem a trans-generačním přenosem traumat v souvislosti s chováním společnosti, inkluzí, imigrací apod.

Zamyšlení nad rolí vrcholných politiků (včetně věku).

Prevence – ve smyslu zvýšení odolnosti „vůči životu“, připojím u polemiku o zdravotní prevenci.

Senioři – musím zvolit opravdu aktuální tématiku

VÝZVA

Prosím ČTENÁŘE o reakci v diskuzi, protože nechci připojit nic neřešící a o ničem nevypovídající ANKETU. Napište, zda vidíte dobře připravované témata a samozřejmě napište, co byste chtěli číst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz