Hlavní obsah
Víra a náboženství

Hřích neexistuje

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Petr Hofman (AI)

Strašení hříchem

Od dávných dob lidé přistupovali k náboženství jako k součástí svého života. Neexistovala vlastně možnost stát mimo náboženství. V mnoha kulturách pak navíc bylo vždy jen to jedno náboženství správné. Jiné byly zakázané, nevhodné apod.

Článek

Mnoho náboženství, které vzešly ze starověkého judaismu, tedy tzv. Abrahámovská náboženství, definují hřích. A ač definicí je mnoho, stejně jako je mnoho náboženství a směrů, jedno mají společné. Je to jakési skutečné, či domnělé porušení pravidel. Kdo má dvě manželky, ať vyžene tu, kterou si vzal později, i s dětmi. Pak ať jest bit, ukládá se mu pokání na sedm let - jak píše Zákon Sudnyj Ljudem (zde je možné jej přečíst celý).

Některé zákony z různých zákoníků, ať už civilních, či náboženských - například tzv. Starý a Nový zákon, jsme převzali do své kultury - čímž jsme museli z naší kultury zase vypustit jiné. Slované byli bigamisté, či dokonce šířeji - polygamisté. A dodnes je to i v civilním zákoně trestné. Trestné však není s ostatními partnery/partnerkami žít. Kdysi bylo trestné a hříšné nechodit každou neděli do kostela. Dnes je to jen hříšné, nikoliv však trestné. Dříve se ženy i v našich krajinách musely zahalovat - ostatně výzva k zahalování a mlčení žen je i v křesťanském Novém zákoně. Mnohé společnosti a církve to donedávna ještě vyžadovaly. Dnes to různé směry různě podivně a složitě vysvětlují, aby se vyhnuli přímé konfrontaci s minulostí - a aby měli doma klid od emancipovaných manželek.

Problém je v tom, že čím více jde společnost dopředu, tím více se rozevírají nůžky mezi tím, co je hřích a co je trestné. Smilstvo trestné není a dejme si ruku na srdce, minimum lidí vydrželo „nehřešit“ do svatby. A ne, není to novinka posledních let. Kolikrát v minulosti se stalo, že si mladí narychlo uspořádali svatbu a zázrakem se jim do čtyř měsíců narodilo dítě. Ostatně i žít v nesezdaném páru bylo trestné, dítě bylo parchant a žena coura (nikoliv však počestný muž). Dnes je to stále hříšné, ale není to trestné, naopak dnes je to častější.

Problém tak bude v hlásání starých pověrečných zákonů, které dříve měly oporu i ve světském zákoně. Hřích tak funguje jako nástroj k vydíraní a moci. Pokud nebudeš plnit naše přikázání (které je v Písmu, v posvátných textech, který jsme definovali apod.), nedostane se ti spásy, zaslíbení, odchodu do nebe. A co si budeme povídat. Pokud je někdo upřímně věřící člověk, kterého si jako takového vážím, tak je povolný k takovému vydírání a strašení. Pokud nepřijdeš ke zpovědi, hřešíš, pokud nežiješ v manželství, hřešíš, pokud máš sex před svatbou, hřešíš… mohli bychom najít stovky podobných případů. A tihle lidé jsou pak strašeni. Jsou strašeni pantáty, kteří sami sebe pasovali do nejvyšší role a chtějí rozhodovat o osudu jiných. Ta moc je úžasná, když můžete ovládat chování běžných, mnohdy cizích, takto na dálku. Stačí postrašit a je to. Některá společenství na to jdou ještě chytřeji: „máš svobodnou vůli.“ Jinak řečeno, člověk se může svobodně rozhodnout mezi zlem a dobrem. A ne náhodou tito pantáti jsou schopni dost dobře definovat to zlo a dobro, protože si to přečetli v bájných knihách, nebo byli osvíceni, dostali dary apod. Ostatně i ta ezoterika a šamanismus, který je citelný i ve státem registrovaných církví, podporuje tuto myšlenku hříchu a definici shora.

U křesťanství to pochází z pokřiveného chápání tzv. Starého zákona. Staří katoličtí otcové si kdysi vydefinovali, že víra v Ježíše jako v Krista odpouští dědičný hřích, za který zemřel. Je zajímavé, že židé, jež mají tento příběh v Tóře, ten problém neznají. Neznají nic jako dědičný hřích.

Proto se zamysleme. Nechceme už po těch x staletí nebo tisíciletí zrušit pojem hřích? Nevystačíme si mnohdy jen s aktuálním světským kodexem? Církve se mění, vždy tak padesát až pět set let pozadu, takže i v tomto se zase jednou změní. Proč tedy hledat pořád změnu a čekat, až vymře jedna generace, která vždy nenávidí změny ve společnosti (ostatně přečtěte si, co psaly církve třeba o demokracii, volebním právu žen apod. ještě na začátku XX. století)? Nebude jednodušší prostě zrušit hřích? A říci prostě to je minulost? Jako to zahalování žen, jako to mlčení žen, jako ten sex před stavbou? Dovedu si představit, jak mnozí laici i duchovní bojují s pojmem hřích. Jak jim nesedí, jak je pro ně otravující a jak mnohdy se musí přemáhat (a teologicky složitě vysvětlovat), že to je hřích, ale… blablabla.

Jsem za zrušení hříchu! Kdo je další?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz