Hlavní obsah
Názory a úvahy

Tak nám přestaly hořet elektrická auta

Foto: Petr Hofman/COPILOT BING AI

Tak nám přestaly hořet elektrická auta, paní Müllerová. Všimli jste si toho také? Ještě nedávno byly sociální sítě plné videí, fotek a rozhořčených komentářů o tom, jak elektromobily hoří

Článek

Každé video zachycující požár auta na dálnici mělo v diskuzích hned stovky odborných posudků na to, jak jsou elektroauta nebezpečná. Tesla? Ta to samozřejmě schytávala nejvíce. Ale najednou, ticho.

Od prezidentských voleb v USA a nástupu Donalda Trumpa do funkce se zdá, že elektromobily hořet přestaly. Anebo příspěvky o jejich požárech zmizely z našich feedů? Stejně tak už nevidím tolik rozhořčených expertů z řad laiků, kteří by analyzovali, jak jsou elektrická auta neekologická, nebezpečná a zbytečná.

Je to jen náhoda? Nebo snad mediální hra? Stovky a tisíce experimentů s bateriemi, testy jejich odolnosti a katastrofické předpovědi o tom, jak elektroauta pohltí svět v plamenech, z našich obrazovek najednou vymizely. Kdo rozdmýchával tyto debaty v minulosti a proč teď mlčí? A především – přestaly elektromobily opravdu hořet, nebo jsme tomu přestali věnovat pozornost, nebo nebyl s nimi nikdy tak velký problém?

Z psychologického hlediska lze tento fenomén vysvětlit teorií kognitivní disonance a mechanismem identifikační zaujatosti (identification bias). Jakmile se totiž jedinec ztotožní s určitou značkou, osobností nebo fenoménem, jeho kritické myšlení se oslabuje, aby si zachoval vnitřní konzistenci. To znamená, že informace, které by za jiných okolností hodnotil negativně, začne přehlížet nebo racionalizovat. Tento efekt lze pozorovat nejen u elektromobilů, ale i v politice, sportu či běžném životě – tam, kde se emoce a osobní preference staví nad objektivní analýzu.

Co myslíte?

Zdroje:

https://psychologie.cz/kognitivni-disonance/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz