Hlavní obsah
Názory a úvahy

Je současná generace líná?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Petr Hofman, AI CO PILOT BING

Starý pan profesor

„Mladí jsou strašně líní,“ říkával můj děda, narozený v roce 1925, o generaci padesátých let.

Článek

„Mladí jsou strašně líní,“ říkával můj děda, narozený v roce 1925. Jeho slova se vztahovala k mladé generaci padesátých let, generaci, která vyrůstala v těsném poválečném období. Dnes mi to přijde až úsměvné, když si uvědomím, že právě potomci této údajně „nejlínější“ generace dnes podobně mluví o současné mládeži.

A tak je to vlastně se vším. S věkem se stáváme méně otevření vůči světu za naším obzorem. Naše vnímání společnosti se zužuje, zapouzdřuje. Svět kolem nás se zdá být stále méně přátelský a méně přívětivý. Přestáváme držet krok s moderními trendy, a to, co nám kdysi přišlo samozřejmé, se náhle jeví jako nesrozumitelné.

Nedávno jsem se po letech vrátil na svou alma mater jako přednášející. Bylo to zvláštní – když jsem vstoupil po dvaceti letech na katedru, zjistil jsem, že už vůbec nerozumím nadšeným doktorandům, kteří se zabývají moderními a progresivními výzkumnými postupy. Jsem nakonec vděčný, že mě přijali pro teoretickou výuku. Mohl jsem se zlobit a vykřikovat: „Vy, mladí, co děláte za hlouposti!“ Mohl jsem nadávat na to, jak za našich časů nebyla žádná umělá inteligence, a notebooky jsme ani nepotřebovali – vystačili jsme si s tužkou a papírem! Nebo jsem mohl vzdychat: „To ty mladé učíte? Co se stalo se starými dobrými skripty?“

Ale vzpomněl jsem si na své vlastní studentské roky. I my jsme tehdy chtěli změnit svět. Už tenkrát jsme „hejtovali“ stará skripta, aniž bychom vůbec znali toto slovo. Když nám chyběly technologie, vytvořili jsme si vlastní – jednoduché webové aplikace, kam jsme nahrávali zápisky, návody a řešení úkolů pro spolužáky. Používali jsme hromadné e-maily, ačkoliv se občas stalo, že někdo omylem něco smazal. I když to byly pravěké začátky informačních technologií, byly to naše začátky.

Vzpomínám si na jednoho z našich přednášejících, dr. Janíčka, který tehdy vypadal, jako by mu bylo sto padesát let. Byl to typický představitel staré školy. Nosil bílý plášť. Na přednáškách popsal dvě tabule, smazal je a prohlásil: „To už přece znáte.“ A vždycky tvrdil, jak je naše generace hrozná – prý jen sedíme u televize a u nesmyslných počítačů. Dnes slyším, jak se moje generace, která proseděla hodiny u obrazovek, stěžuje, že mladí sedí jen u telefonů. Že jsou líní, že fetují, že pijí. Ale když se podívám zpět, musím si přiznat, že za nás jsme pili a kouřili snad ještě více. Dnešní generace je zodpovědnější k sobě i prostředí.

Možná bychom měli přestat tak rychle soudit a pamatovat si, že každá generace má svůj vlastní boj, své výzvy a svůj vlastní pohled na svět. No nic, jdu si obléci bílý plášť, vezmu fixy na tabuli, protože tu starou dobrou černou tabuli mi už oddělali, a budu se snažit nebýt na mé studenty nostalgický. Zakazuji si, abych jim říkal, že si pamatuju dobu nejenom před Googlem, ale dokonce před internetem. Zkuste to také.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz