Článek
Víte, kdo je obchoďák? Já si typicky představím pána, snad bývalého spolužáka, nepříliš oblíbeného během školních let. Zavolá vám jako starému známému a vetře se vám do domu, do času, do komfortní zóny, aby z něj nakonec nečekaně vypadlo, že vám chce představit úžasný reverzní vysavač, inteligentní hrnce nebo mixér na kliku. To vše za báječných 5× více než je moc. Nepustí vás ke slovu a zkazí vám celé odpoledne.
Takový příklad dnes už asi nenajdete. Doba se posunula a obchoďáci s ní. Takový obchoďák má dnes mnohdy i celkem slušný produkt nebo službu, jen vám ji stejně neprodá. Proč? Protože vás doslova „ztluče“ důvody proč byste měli koupit. Zahltí vás přednostmi daného produktu, služby, vychválí svoji firmu a sebe, a nakonec, až vás opravdu znudí, se naštve a dá vám jasně najevo, že jste hlupáci, co si jeho produkt nezaslouží, neboť si neuvědomují, jak je dokonalý.
Vůbec ho ani nenapadne, že by se měl zajímat. Skutečně a srdečně se zajímat o to, jak se vám daří, jak se má vaše rodina. Zjistit, co vás trápí a co vás naopak naplňuje klidem a radostí. Měl by mít také všeobecný rozhled, aby se s vámi dokázal nenuceně bavit o vašem koníčku, ať už je to rybaření nebo politika. Neměl by vám dávat najevo, že má v něčem navrch, ale naopak by se měl o své znalosti s vámi rád podělit a těšit se z vašeho zájmu o ně. Zároveň také pokorně přijmout vaše argumenty a nechat se od vás i vzdělat. Nic z toho jej ani nenapadne, protože to obchoďáci nedělají. Obchoďáci ale také nejsou příliš úspěšní.
Takže jestli chcete být úspěšní, nebuďte jen obchoďák, a naopak chtějte být svým klientům a zákazníkům přítelem, ke kterému se budou rádi vracet na kus řeči, pro rady a vědomosti, kterého si budou považovat jako odborníka, se kterým se budou cítit dobře a od kterého rádi a opakovaně nakoupí. Dělejte výše zmíněné a buďte více, než obchoďák. Staňte se skutečným a úspěšným obchodním zástupcem, konzultantem a svým klientům přítelem a dobrým společníkem. Naslouchejte jim.
Přeji vám velice úspěšnou kariéru.