Hlavní obsah

Česká služka – život v éře monarchie

Foto: licence Canva

Jaké bylo postavení české služky za Rakouska-Uherska? Pokud se ponoříme do ruchu a atmosféry Vídně přelomu 19. a 20. století, nemůžeme si nevšimnout zvláštního fenoménu, který ovlivňoval nejen chod tisíců domácností, ale i tvář celé společnosti.

Článek

Ve skrytých zákoutích velké monarchie, v domech nejvyšší smetánky i v usedlostech obyčejných vídeňských měšťanů, nacházíme české služky. Ženy, které dokázaly svou přítomností významně zasáhnout do života rakouské metropole. Byly to dívky a mladé ženy pocházející převážně z venkovských a často velmi chudých oblastí jižních a východních Čech i Moravy, které z existenční nutnosti opustily rodný domov, aby hledaly štěstí, výdělek a bezpečnější životní podmínky v rušné Vídni.

Stereotyp české služky – romantické, obětavé, ale i naivní a venkovské dívky – prostupuje literaturou i veřejným míněním. „Ziegelböhmen“, označení původně určené českým dělníkům v cihelnách, proniká do řeči i pro služky: Češka je v očích Vídně především venkovanka.

Pro většinu z nich byla cesta do Vídně jedinou možností, jak uniknout z kruhu chudoby, která na malých statcích a v přelidněných vesnicích českých zemí panovala. Nutnost uživit svou rodinu, touha pomoci rodičům i sourozencům nebo prostá nemožnost najít obživu v rodném kraji přivedla tyto dívky často už ve čtrnácti nebo patnácti letech do cizího světa, který byl stejně fascinující jako tvrdý.

Pracovitost a spolehlivost jako známka kvality

V rakouské metropoli nezačínal den české služky klidnou snídaní. Její život určoval přesný a neúprosný koloběh povinností. Už s východem slunce byla dávno na nohou, zametala kuchyň, rozdmýchávala oheň v kamnech, nosila uhlí a vodu, připravovala jídlo, brouzdala v chladných sklepních prostorách a v tichých koutech měšťanských paláců. Práce začínala často ještě za tmy a končila pozdě večer, když celá rodina spala. Jedny a tytéž úkoly se bez oddechu opakovaly den co den, často čtrnáct i více hodin v kuse.

To právě tato rutina, tvrdá, ale pravidelná, dala českým služkám pověst osob nesmírně pilných, obětavých a houževnatých. Jejich spolehlivost a pečlivost byly vnímané jako záruka kvalitní domácnosti. Mnichovské, vídeňské i pražské paní domů často tvrdily, že „s Češkou je méně starostí“ – věděly si rady v každé situaci, šetřily svěřené prostředky, nikdy si nestěžovaly na úmornou práci a okolí je vnímalo jako ženy schopné, ctižádostivé a flexibilní. Dobré postavení na trhu práce si vysloužily nejen tím, že byly ochotné dřít více než jiné, ale také svou všestranností. Hlavně rozuměly vaření, praní, šití, úklidu, péči o děti i domácí mazlíčky.

Obliba českých služek byla natolik výrazná, že v mnoha rodinách se předávaly informace o tzv. osvědčených dívkách z Čech téměř jako rodinné dědictví. Zkušenosti s jejich pracovitostí a poctivostí předčil jen málokterý jiný přistěhovalecký proud pracovnic. Právě z těchto důvodů se české služky staly nedílnou součástí každodenního života vídeňské společnosti.

České služky přinesly do Vídně i rozmanité kulinářské dovednosti. Jejich dědictví je dodnes patrné v nejznámějších tradičních pokrmech. Knedlíky, buchty, povidlové taštičky nebo jednoduché, ale výživné polévky se staly samozřejmostí i pro vídeňské domácnosti, které do té doby znaly spíše typické rakouské receptury. Česká služka musela plýtvat co nejméně, uměla vykouzlit syté jídlo z mála surovin a vždy hospodařila tak, aby ani kousek chleba nepřišel nazmar. Její šetrnost byla dána chudými poměry, z nichž vzešla, a právě tato schopnost si našla cestu i do kulturních praktik a hodnot vídeňského měšťanstva.

Nešlo však jen o kuchyni. Služky velmi často posílaly většinu vydělaných peněz zpět domů, snažily se uspořit alespoň malou částku pro rodiče a mladší sourozence. Občas z jejich více než skromné výplaty zůstal jen nepatrný obnos na vlastní potřeby. Všechno ostatní bylo obětí, kterou přinášely v naději na lepší zítřek svých nejbližších.

Navzdory každodenní důležitosti, kterou přinášely do vídeňských domácností, zůstávaly české služky uzavřené v přesně vymezených mezích společenské struktury. Jejich postavení bylo pevně spoutané představami o tzv. slušné děvečce: pracovité, tiché, obětavé, možná někdy poddajné a naivní, s výrazným venkovským původem.

Tento kulturní stereotyp pronikal do humoru, literatury, veřejné debaty i jazykových narážek, kde byla Češka často prezentována jako někdo, kdo je zelenáč v městském životě, kdo má potíže s němčinou a taky má nevhodně tvrdý přízvuk. Někteří Vídeňané, především z vyšších vrstev, české ženy považovali sice za spolehlivé pracovnice, ale i tak trochu za druhořadé.

Sociální žebříček byl vždy striktní. Služka mohla být pro Paní domu nepostradatelná, avšak nikdy ne rovnocenná. Přespávala v úzké komoře v podkroví nebo suterénu, její příjem stěží pokryl základní potřeby a běžně jedla jen zbytky. Volné dny byly sporadické, a pokud si chtěla odpočinout, musela často žádat o svolení. Každodenní kontakt s vyšší společností jí nevynášel vřelost ani uznání. Spíš ji stavěl před zrcadlo společenských předsudků.

Tvrdý životní úděl českých služek v cizím městě nutil dívky, aby hledaly oporu ve vlastním společenství. Proto se aktivně zapojovaly do krajanských spolků, navštěvovaly české kostely, charitativní kluby, vzdělávací kurzy i kulturní představení. Spolky jako Komenský nebo různé ženské vzdělávací iniciativy nabízely negramotným i pologramotným dívkám večerní kurzy čtení, psaní a němčiny.

Právě v těchto komunitách našly naději na lepší zaměstnání, možnost sebevzdělání i vzácné přátelství. Společenství bylo často také jedinou ochranou před zneužíváním či nevhodným chováním některých zaměstnavatelů, kteří si byli vědomi osamělosti a zranitelnosti svých služek.

Živý městský spolkový život pomáhal udržovat českou identitu. Slavily se tu tradiční svátky, hrály české divadelní hry, zpívaly národní písně, pečovalo se o krajanské kontakty. Dívky si mezi sebou vyměňovaly nejen rady a recepty na nejlepší knedlíky, ale i dopisy od rodiny, které byly mostem mezi starým domovem a novým, někdy velmi osamělým městským životem.

Dobrá služka jako otázka perspektivy

Byly české služky opravdu ty dobré služky? V očích vídeňských měšťanů pravděpodobně ano. Jejich pracovitost, schopnost obětovat se pro rodinu, šikovnost v kuchyni i v domácnosti, jejich skromnost a tichá přizpůsobivost vstoupily do místního folkloru, anekdot i každodenní praxe. Z formálního hlediska byla jejich role v monarchii nezastupitelná, mnohdy byly pilířem fungování celých domácností, bez nichž by se život tehdejší Vídně sotva obešel.

Ale za touto blyštivou fasádou spolehlivosti se skrývaly i příběhy plné odříkání, bolesti a těžkostí. Mnohé z těchto žen bojovaly s nemocemi, vykořisťováním i samotou. Své síly čerpaly z touhy pomoci rodičům a sourozencům, z malých krůčků, které vedly k lepšímu vzdělání, či ze vzácných okamžiků radosti strávených s krajany. Každý vzkaz či mince odeslaná domů, každé pravidelné setkání s českou komunitou, každá schovaná fotka rodné vísky v uzlíčku osobních věcí byla velkým pokladem.

Zdroje: Chodějovská, Eva. 2014. České služky ve Vídni: Migrace, život a práce českých žen v rakouské metropoli na přelomu 19. a 20. století. https://de.wikipedia.org/wiki/Ziegelböhm

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz