Hvězda dvou tváří, stvořena jen z vodíku a hélia. Astronomové jsou zmateni jejím bizarním vzhledem

Foto: Petr Janaš, Deeply AI

Bílí trpaslíci jsou doutnající pozůstatky hvězd, které byly kdysi podobné našemu Slunci. Ilustrační foto

Fenomén dvou tváří hvězdy, který je obtížně vysvětlitelný kvůli složité povaze hvězdy tvořené vířícím plynem. Bílý trpaslík přezdívaný Janus má jednu stranu složenou téměř výhradně z vodíku a druhou stranu pouze z hélia.

Objev astronomky doktorky Ilarie Caiazzové, která objevila unikátní hvězdu s velmi netypickými vlastnostmi. Bílý trpaslík s dvěma kontrastními stranami. Hvězda, kterou astronomové objevili, má jednu stranu téměř výhradně složenou z vodíku a druhou stranu z hélia. Není zatím jasné, proč má hvězda tuto neobvyklou strukturu. Je to první objev tohoto druhu. Toto je poprvé, co byla objevena taková hvězda. Dřívější pozorování obdobných objektů nebyla schopna tento fenomén odhalit.

Hvězda byla pojmenována Janus, což je jméno římského boha s dvěma tvářemi, jméno odráží unikátní strukturu této hvězdy.

Formální vědecký název je ZTF J000.203349+8.322901. Hvězda byla původně objevena pomocí přístroje Zwicky Transient Facility (ZTF), který každou noc skenuje oblohu. Za rychlými změnami jasnosti, které upoutaly pozornost vědců, se skrývá rychlá rotace hvězdy okolo své osy, a to každých 15 minut. Chemické analýzy ukázaly, že jedna strana hvězdy je téměř výhradně složena z vodíku a druhá strana z hélia.

Předpokládá se, že obě strany hvězdy budou mít modrou barvu a podobnou jasnost. Nicméně, strana složená z hélia by měla mít zrnitý, patchworkový (režný) vzhled, zatímco strana s vodíkem by měla vypadat hladce.

Nejasnosti souvisí s tím, jak se hvězda vyvíjí a jakým způsobem se její vnější povrch, tvořený vířícím plynem, mění. Jednou z teorií je, že hvězda, označovaná jako Janus, prochází vzácným přechodem, předpovězeným v evoluci bílých trpaslíků.

Bílí trpaslíci jsou husté, horké tělesa, které jsou zbytky hvězd kdysi podobných našemu Slunci a jsou velikosti Země.

Intenzivní gravitační pole hvězdy způsobuje, že těžší prvky padají k jádru a lehčí prvky zůstávají na povrchu, vytvářejí dvouvrstvou atmosféru helia pod ní a vrstvu vodíku na povrchu. Když se hvězda ochladí pod 30 000 ° C, silnější vrstva helia začne bublat a vnější vodíková vrstva se promíchá, zředí a zmizí z dohledu. Tento přechod však neprochází u všech bílých trpaslíků.

Objekt, který je více než jeden světelný rok daleko v souhvězdí Labutě.

Má symetrické magnetické pole a vědci spekulují, že asymetrické magnetické pole by mohlo způsobit nerovnoměrný přechod mezi vrstvami. Pokud je magnetické pole na jedné straně silnější, mohlo by to omezovat konvekci v heliové vrstvě, zatímco na druhé straně by mohla konvekce převažovat, což by vedlo k ztrátě vodíkové vrstvy.

___________