Článek
Německé školství se díky desetiletím reflexe stalo jedním z nejautokritičtějších vzdělávacích systémů na světě, pokud jde o vyrovnání se s vlastní vinou a o porozumění mechanismům nacistického režimu. Školní osnovy kladou důraz na přímou konfrontaci s touto kapitolou historie a jejich hlavním cílem je prevence opakování podobných tragédií. Žáci procházejí obdobím Třetí říše se zaměřením na pochopení politických, sociálních a ekonomických faktorů, které umožnily vzestup nacistického režimu.
Jak se v Německu vyučuje 2. světová válka?
Vyučování o druhé světové válce se v Německu nesoustředí jen na bitvy, strategie a politická rozhodnutí, která vedla k válečným konfliktům, ale je hluboce zakořeněno v humanistickém přístupu. Žáci jsou vedeni k zamyšlení nad tím, jaké bylo být občanem Třetí říše. Jaké bylo žít v atmosféře strachu, indoktrinace a státem podporovaného násilí? Jak by se sami zachovali v systémech represí a totality? Učitelé studentům předkládají konkrétní příběhy obětí, aby pochopili lidské rozměry války.






