Článek
V ní se rozhodl otestovat, zda by tuzemští influenceři přijali nabídku propagovat Čínu – včetně jednotné linie Komunistické strany – výměnou za plně hrazený „press-trip“ a finanční honorář.
Skrytá kamera, lákavá smlouva
Tým MÚPI oslovil několik desítek tvůrců a pod falešnou produkční značkou jim předložil nabídku, která explicitně požadovala „pozitivní komunikaci čínského zřízení“. Součástí balíčku byla business-class letenka, luxusní hotely a paušální odměna. Domluvit se na takovéto nabídce se osobně, nebo přes videohovor, přišlo domluvit 7 z nich.
Tvůrcům šlo o jediné. Dát jasné náznaky toho, že jde o propagandu. Ať už v místnosti, kam někteří influenceři dorazili, byly dost viditelně nastražené kamery, mikrofony, tak i „čínská výzdoba“. Nebo šlo o jasné verbální náznaky, jako když „zástupce agentury“ říkal slova jako „výlet na Čínský ostrov Tchaj-wan“ (kdy si Čína nárokuje Tchaj-wan jako „svůj ostrov“ ač jde mezinárodně uznávaný stát)…
Nebo chtěli aby případné stories viděla Čínská strana a řekla co se smí zveřejnit nebo ne. Některým nebylo divné ani to, že jsou zakázány motivy medvídka Pů, jenž některým připomíná komunistického vůdce Číny a proto jej strana zakazuje.
Vrcholem byl „trénink“ jak se daný influencer bude tvářit při pohledu na obraz hlavy státu, nebo jak moc bude slavit když komunistická strana (jediná strana, kterou je možné v Číně "volit") vyhraje. Ani tak to některým nepřišlo divné a na výlet se těšili…
Kdo kývl – a kdo se zarazil
Podle záznamů z epizody byli ochotni smlouvu podepsat například Barbora Mlejnková, dvojice Pufflik & Ráchel, Táňa Bystroňová či Laduška.
Nutno podotknout, že závěrem epizody bylo řečeno, že Barbora Mlejnková skrze svoji manažerku vzkázala, že o spolupráci nakonec mít zájem nebude. Laduška přestala komunikovat, ale například Pufflik se na výlet těší a čeká na odpověď z agentury.
Zrovna Pufflik se pustil v zimě loňského roku do jiného influencera Honzi Michálka, který se stal „obětí“ propagandy. Sám totiž vůbec netušil, že o propagandu jde a po zveřejnění jeho výletu v rozhovoru v Hypce-cast podcast, si sypal popel na hlavu. Pufflik mu to však dal veřejně „sežrat“ aby se nyní chytil do pasti, kde prezentací při osobním setkání šlo o viditelnou propagandu Čínského režimu. To mu však vůbec nevadí…
Proč to funguje?
- Nízká regulace komerční spolupráce. Česká legislativa je k označování placeného obsahu stále laxní.
- Ekonomický tlak na tvůrce. U středně velkých influencerů mohou jednorázové honoráře znamenat několikaměsíční příjem.
- Absence etických kodexů. Jen hrstka agentur vyžaduje, aby klient neporušoval lidská práva nebo demokratické hodnoty.
Lekce pro publikum i brandy
MÚPI znovu připomíná, že komerční spolupráce bez transparentních pravidel je úrodnou půdou pro propagandu všeho druhu – ať už jde o sázkové poradenství, kryptoměny, nebo autoritářské režimy. Pokud dokáže napůl recesistický pořad během pár dní přistihnout influencery v kompromitující situaci, je namístě otázka, co všechno se odehrává bez kamer.
Merch a monetizace ironie
Jak už je u MÚPI zvykem, epizodu doprovází limitovaná kolekce CHINASEEING merchu – od triček přes kloboučky až po hůlky s nápisem „Krásné dobré nudle“. Předobjednávky končí 25. května, takže i sága o propagandě se nakonec proměňuje v byznysový tahák.
Závěr
Nový díl MÚPI zdaleka není jen dalším „prankem“. Jde o přímý důkaz, že část české influencerské scény stále nemá problém spojit svůj obličej s jakýmkoli režimem, pokud to znamená luxusní letenku a pár nul na faktuře. Otázkou zůstává, kdy – a zda vůbec – začnou tuzemské platformy, agentury i zákonodárci nastavovat mantinely, které by podobným praktikám bránily.