Hlavní obsah
Satira

Češi na dovolené v Chorvatsku aneb Jak maximálně ušetřit. Brzy nám tam asi zakážou vstup

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Seznam.cz

Dadaistický ironický fejeton parodující různé katastrofické články o tom, jak jsou Češi prý extrémní „škudlilové“. A přitom jsou na tom s utrácením v zásadě jako všichni ostatní Evropané.

Článek

Příběh první: Pan Jarda z Jihlava city

Kdo by neznal Jardu? Je to typický český turista, který se každoročně vydává do Chorvatska, kam jinam.

Letos si připravil odvážný ambiciozní plán: vyrazit s 500 eury v kapse a vrátit se s 1500 eury. Jak toho dosáhne? Inu, Jarda je mistrem úspornosti a kreativního čecháčkovského myšlení.

Již při odjezdu z domova má strategii jasně promyšlenou. Na cestě do Chorvatska se živí sendviči od babičky, vodou z toalet a maximálně kávou ze supermarketu. Po příjezdu do nejlacinějšího apartmánu v Chorvatsku zapíná mobilní aplikace, které monitorují akce a slevy ve všech okolních restauracích.

První den se mu podaří obědvat zdarma díky „dnešní speciální akci“ v místní pizzerii. Po jídle však majiteli vysvětlí, že je český influencer (mimochodem, má tři sledující na Twitteru, dříve síť X ) a slíbí mu recenzi na prestižním českém turistickém webu. Pro sebe si nechá, že to je web jeho bratrance, který nebyl 3 roky aktualizován (tedy ten web, ne bratranec, a čtou ho dva lidi z Okříšek). Pizzerie mu nadšeně poděkuje a nabídne mu ještě jeden oběd zdarma, který Jarda střelhbitě prodá italským turistům.

Jarda se rád nechává během pobytu vydržovat od německých turistek, které za něj nejen platí v barech a kavárnách, ale často od nich vyžebrá i pár set Euro na cestu domů. K jeho oblíbeným historkám patří, že ztratil peněženku a práci. A dále pak má historku jak jeho prarodiče připravili o majetek němečtí fašisté a pak sovětští komunisté. A staré německé šedesátileté babičky Jarouškovi dojatě platí a platí.

Na pláži pak náš Jára potkává „bratry“ Slováky, kteří si s sebou přivezli neuvěřitelné zásoby domácího guláše, piva, halušek a borovičky. Jarda jim šikovně nabídne, že jim udělá společnou fotku „pro vzpomínku“, a mezitím nenápadně opakovaně ochutnává jejich lahůdky.

Na závěr je přejezený Jarda obviní, že jejich dcera mu haluškami ušpinila jeho sváteční košili z Tesca a chce po slovenských turistech 50 euro jako odškodné, jinak že bez zbytečného odkladu zavolá „Milici“. Veselý moment – Jarda posilněn pivkem a borovičkou nejprve omylem turisty z Nitry straší, že na ně zavolá banderovce, po chvíli si svůj omyl uvědomí, a již věrohodněji argumentuje „policií a milicí“. Jarda se nakonec spokojí s 20 Eury a (ne)spokojeně odchází. Pro příště si slovo „milicija“ musím napsat na papírek, mudruje si v duchu.

A tak pokračuje celý týden, a synergicky navyšuje a navyšuje svoje jmění.

Po týdnu se Jarda opravdu vrací domů s 1500 eury v kapse – jak to udělal, nikdo přesně neví, ale legendy o něm se budou vyprávět ještě dlouho. Na pracovišti se pak chlubí ostatním jihlavským učitelům a hlavně učitelkám, jak levně pořídil letošní dovolenou.

Příběh druhý: Rodina z Ostravy

Dragan je (vlastně do minulého týdne byl) číšník v malebné restauraci na jaderském pobřeží, za svou kariéru viděl už ledacos. Avšak, co se stalo minulý týden, to ho naprosto ohromilo. Rodina z Ostravy přišla na večeři s úsměvy na tváři a apetitem velikosti tamního horníka.

Večeře probíhala v poklidu, dokud nepřišel čas platit. Paní z Ostravy přistoupila k Draganovi s neuvěřitelnou nabídkou: „Podívejte, já mám 22 sledujících na Instagramu. Jestli nám odpustíte účet, dám vám tady hezkou fotku s hashtagy a ještě mi zaplatíte 300 euro za reklamu.“ Dragan nevěří svým uším. Jeho šéf se mezitím kdesi v rohu chytá za hlavu a ptá se sám sebe, zda je to vůbec možné. Odkud pro pět ran do Jadranu, že ti lidé vlastně jsou?

Když severomoravská rodinka odešla (aniž by samozřejmě zaplatila), Dragan si uvědomil, že je čas na změnu. Možná založí vlastní Instagram, kde bude sdílet fotografie těch nejbizarnějších zákazníků, které potká. Kdo ví, třeba se mu podaří stát se influencerem a bude moci začít žádat o slevy v českých hospodách.

Závěr: Chorvatská vláda zvažuje radikální opatření

Mezitím v chorvatské vládě, na základě stovek stížností chorvatských podnikatelů, probíhají vášnivé debaty. Po zkušenostech s českými turisty, kteří jsou schopni z prázdnin udělat „investiční příležitost“, se vážně uvažuje o zavedení speciálního vstupního testu pro Čechy a hlavně Moraváky.

Kdo nebude mít dostatečný finanční rozpočet a především skutečnou ochotu platit, možná bude muset hledat dovolenou jinde. Třeba v Brně.

Jedno je ovšem jisté: Češi jsou na dovolené v Chorvatsku kreativní jako málokdo. Ať už jde o úspory, nebo vydělávání peněz, vždy si najdou cestu. Chorvatsko se může jen těšit, jaké další příběhy přinese příští sezóna.

(autorský satirický fejeton)

Anketa

na dovolená letos ušetřím
do 5000 Kč.
2,9 %
5001 - 10 000 Kč.
2,9 %
Nic neušetřím, jezdím si užívat a odpočinout.
89,1 %
Nevím, kasu drží manžel/ka .
5,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 175 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz