Hlavní obsah

Je absurdní internetovým novinářům a blogerům vyčítat, že dávají svým článkům atraktivní titulky

Foto: Petr Kolman

Glosa k našemu milovanému řemeslu.

Článek

Občas se mi stává, a samozřejmě nejenom mně, že mi nějaký „chytrák“ vyčítá - "ty schválně píšeš takové titulky, aby na to lidi klikali. A kritik se u toho tváří jakoby objevil „internetovou“ Ameriku.

Konkurenční prostředí

V dnešní době je internet hlavním zdrojem informací pro většinu lidí.

S tímto trendem přišla i potřeba internetových novinářů a blogerů přizpůsobit své články a především jejich titulky tak, aby přilákaly co nejvíce čtenářů.

Toto chování bývá často kritizováno jako „clickbait“ – tedy záměrné vytváření titulků, které mají za cíl zvýšit počet kliknutí na článek, někdy na úkor samotného obsahu.

Zmíněná kritika však mnohdy opomíjí základní ekonomické a sociální aspekty fungování médií a internetu.

Atraktivní titulky jako přirozený důsledek konkurence

V prvé řadě je důležité pochopit, že internetová média a blogeři čelí obrovské konkurenci. Každý den je publikováno nespočet nových článků a příspěvků. Čtenáři a čtenářky pak mají na výběr z tisíců zdrojů informací.

V takovém prostředí je nutné nějakým způsobem upoutat jejich pozornost. To není jako být zubař nebo dětský psychiatr, kdy si vás klienti předchází a  skoro se doprošují o vaše služby.

Pakliže chceme ( a musíme) bojovat o čtenáře a čtenářky, tak atraktivní titulky jsou jedním z mála poměrně účinných nástrojů, jak toho dosáhnout.

Vyčítat internetovým novinářům a blogerům, že dávají svým článkům atraktivní titulky, je tedy v zásadě stejné jako vyčítat pivovarům, že vaří dobré pivo, a lidé ho pak rádi pijí.

V obou případech jde o naprosto legitimní snahu nabídnout něco, co lidé chtějí a ocení.

Pivovar, který vaří chutné pivo, přitahuje zákazníky a tím zvyšuje své zisky.

Stejně tak novinář/ka nebo bloger, který vytvoří atraktivní titulek, přitáhne více čtenářů, což může vést k vyšším příjmům z reklamy a větší popularitě.

Rovnováha mezi atraktivitou a obsahem

Samozřejmě, že existují případy, kdy se hranice mezi atraktivním titulkem a zavádějícím „clickbaitem“ překročí.

Je proto důležité, aby novináři a blogeři dodržovali určitou etiku a zajistili, že obsah článku odpovídá tomu, co titulek slibuje. V dlouhodobém horizontu totiž čtenáři ocení více média, která nabízejí  důvěryhodnější informace.

Pakliže se budou čtenáři a čtenářky cítit do jisté míry podvedeni nebo zklamáni obsahem, mohou přestat daný zdroj sledovat.

Ekonomické aspekty a přežití médií

Dalším důležitým faktorem je také ekonomická stránka věci. Většina internetových médií je závislá na příjmech z reklamy.

Tyto příjmy jsou často přímo úměrné počtu návštěvníků na webu. Atraktivní titulky, které přilákají více čtenářů, tedy přímo přispívají k finančnímu zdraví média. Bez dostatečného počtu kliknutí by mnoho internetových novin a blogů nemohlo vůbec existovat. Tak to prostě je.

Závěrem

Vyčítat internetovým novinářům a blogerům, že dávají svým článkům atraktivní titulky, je zkrátka nepochopení základních principů fungování médií a lidské přirozenosti. Stejně jako pivovary se snaží vařit chutné pivo, aby přitáhly zákazníky, i novináři a blogeři se snaží vytvořit poutavé titulky, aby přilákali čtenáře.

Klíčem je najít rovnováhu mezi atraktivitou a obsahem a zajistit, že čtenáři plus mínus dostanou to, co jim bylo slíbeno.

V konečném důsledku jde o snahu nabídnout lidem to, co chtějí, a přitom udržet důstojnou úroveň kvality a důvěryhodnosti.

(autorský názorový článek, podpořený autorovou více než třicetiletou zkušeností v mediích, nejprve papírových, pak i internetových).

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz