Článek
Občas se mi stává, a samozřejmě nejenom mně, že mi nějaký „chytrák“ vyčítá - "ty schválně píšeš takové titulky, aby na to lidi klikali. A kritik se u toho tváří jakoby objevil „internetovou“ Ameriku.
Konkurenční prostředí
V dnešní době je internet hlavním zdrojem informací pro většinu lidí.
S tímto trendem přišla i potřeba internetových novinářů a blogerů přizpůsobit své články a především jejich titulky tak, aby přilákaly co nejvíce čtenářů.
Toto chování bývá často kritizováno jako „clickbait“ – tedy záměrné vytváření titulků, které mají za cíl zvýšit počet kliknutí na článek, někdy na úkor samotného obsahu.
Zmíněná kritika však mnohdy opomíjí základní ekonomické a sociální aspekty fungování médií a internetu.
Atraktivní titulky jako přirozený důsledek konkurence
V prvé řadě je důležité pochopit, že internetová média a blogeři čelí obrovské konkurenci. Každý den je publikováno nespočet nových článků a příspěvků. Čtenáři a čtenářky pak mají na výběr z tisíců zdrojů informací.
V takovém prostředí je nutné nějakým způsobem upoutat jejich pozornost. To není jako být zubař nebo dětský psychiatr, kdy si vás klienti předchází a skoro se doprošují o vaše služby.
Pakliže chceme ( a musíme) bojovat o čtenáře a čtenářky, tak atraktivní titulky jsou jedním z mála poměrně účinných nástrojů, jak toho dosáhnout.
Vyčítat internetovým novinářům a blogerům, že dávají svým článkům atraktivní titulky, je tedy v zásadě stejné jako vyčítat pivovarům, že vaří dobré pivo, a lidé ho pak rádi pijí.
V obou případech jde o naprosto legitimní snahu nabídnout něco, co lidé chtějí a ocení.
Pivovar, který vaří chutné pivo, přitahuje zákazníky a tím zvyšuje své zisky.
Stejně tak novinář/ka nebo bloger, který vytvoří atraktivní titulek, přitáhne více čtenářů, což může vést k vyšším příjmům z reklamy a větší popularitě.
Rovnováha mezi atraktivitou a obsahem
Samozřejmě, že existují případy, kdy se hranice mezi atraktivním titulkem a zavádějícím „clickbaitem“ překročí.
Je proto důležité, aby novináři a blogeři dodržovali určitou etiku a zajistili, že obsah článku odpovídá tomu, co titulek slibuje. V dlouhodobém horizontu totiž čtenáři ocení více média, která nabízejí důvěryhodnější informace.
Pakliže se budou čtenáři a čtenářky cítit do jisté míry podvedeni nebo zklamáni obsahem, mohou přestat daný zdroj sledovat.
Ekonomické aspekty a přežití médií
Dalším důležitým faktorem je také ekonomická stránka věci. Většina internetových médií je závislá na příjmech z reklamy.
Tyto příjmy jsou často přímo úměrné počtu návštěvníků na webu. Atraktivní titulky, které přilákají více čtenářů, tedy přímo přispívají k finančnímu zdraví média. Bez dostatečného počtu kliknutí by mnoho internetových novin a blogů nemohlo vůbec existovat. Tak to prostě je.
Závěrem
Vyčítat internetovým novinářům a blogerům, že dávají svým článkům atraktivní titulky, je zkrátka nepochopení základních principů fungování médií a lidské přirozenosti. Stejně jako pivovary se snaží vařit chutné pivo, aby přitáhly zákazníky, i novináři a blogeři se snaží vytvořit poutavé titulky, aby přilákali čtenáře.
Klíčem je najít rovnováhu mezi atraktivitou a obsahem a zajistit, že čtenáři plus mínus dostanou to, co jim bylo slíbeno.
V konečném důsledku jde o snahu nabídnout lidem to, co chtějí, a přitom udržet důstojnou úroveň kvality a důvěryhodnosti.
(autorský názorový článek, podpořený autorovou více než třicetiletou zkušeností v mediích, nejprve papírových, pak i internetových).