Článek
Na úvod připomeňme, že obecní policie je, jak již název napovídá, orgánem obce. Jejím nejdůležitějším úkolem je zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce.
Diferencujeme obecní policie, které jsou zřizovány obcemi, a městské policie, které jsou zřizovány městysy a městy. Z právního hlediska ovšem není mezi obecní a městskou policií pražádný rozdíl.
Otázka možnosti měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích je takřka evergreenem českého správního práva. V minulosti bylo několik snah toto oprávnění městským (resp. obecním) policiím v České republice odejmout, což často mate neprávnickou veřejnost. Avšak i dnes existuje zmíněná kontrolní možnost ze strany městské policie.
Za zmínku stojí zejména ustanovení § 79 a) zákona číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Zde se jasně vymezuje: Za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie tuto činnost vykonává výhradně (!) na místech určených policií, přitom postupuje v součinnosti s policií.
Zde musíme v souladu s doktrínou i judikaturou zdůraznit, že měření rychlosti musí být vždy činěno ze strany obecní policie s cílem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, nikoliv tedy například za účelem zlepšení finanční situace obce (města).
Pozor, tento zákonný požadavek je oprávněně kladen nejen na městské policie, ale i na Policii ČR. Taktéž je vhodné doplnit, že měření rychlosti na pozemních komunikacích by rozhodně nemělo být na úkor plnohodnotného zabezpečování veřejného pořádku v obci.
Spolupráce s Policií ČR - povinná, nikoliv dobrovolná
Jak bylo naznačeno, nikdy městská policie nemůže přistoupit k měření rychlosti v obci bez kooperace s Policií ČR. Skutečnost, že městská (obecní) policie zmíněnou činnost vykonává výlučně na místech určených policií, ovšem neznamená, že je nutná přítomnost „státního“ policisty. Povinná kooperace s Policií ĆR má mimo jiné za účel zamezení duplicitního měření rychlosti vozidel městskou policií a Policií ČR.
Citovaná součinnost obou policií má taktéž za cíl posilovat akcent na zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
Musí být měření rychlosti vozidel avizováno informačními cedulemi oznamujícími počátek a konec zóny měření rychlosti?
In medias res: Dnes nikoliv.
Legální závazek označit úsek měření rychlosti přenosnými dopravními značkami s vyobrazením kamery snímající rychlost a nápisem „MĚŘENÍ RYCHLOSTI“ (počátek úseku) a „KONEC MĚŘENÍ RYCHLOSTI“ (konec úseku) stanovila obecní policii novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v roce 2009, jež tehdy vpravila do zákona zmíněné ustanovení [2], přičemž další novela tohoto zákona s účinností od 1. srpna 2011 tuto povinnost jednoznačně zrušila.
Aktuálně tedy takovou informační povinnost městská policie nemá. Je samozřejmě legitimní otázkou, zda by se toto preventivně-informační ustanovení do zákona o provozu na pozemních komunikacích nemělo vrátit. Nicméně to je již námět na jiný článek.
Autorský článek - napsal JUDr. Petr Kolman, Ph.D., právník a VŠ pedagog
Anketa
Prameny (primární i sekundární)
http://www.dopravni-pravo.cz/prekroceni-rychlosti/kdo-muze-merit-rychlost/
https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/mestska-policie-ma-jen-omezene-pravomoci-merit-rychlost-a-udelovat-pokuty-ale-muze
https://www.epravo.cz/top/clanky/spravni-pravo-mereni-rychlosti-mestskou-policii-112103.html
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/archiv_tiskovych_zprav/mereni_rychlosti_mestskou_policii$5465-export.html
Navrátil, J: Zákon o Obecní policii - Studijní pomůcka pro strážníky a čekatele obecních a městských policií, Nakladatelství TRIVIS
Horzinková E, Kučerová H.: Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákon o některých přestupcích s komentářem a judikaturou, nakl. Leges Praha
Kočí R.: Zákon o pozemních komunikacích - 7. aktualizované vydání s komentářem, prováděcí vyhláškou a vzory správních rozhodnutí, nakl. Leges Praha