Hlavní obsah
Internet a technologie

Jak jsem si psal s podvodníkem z internetového bazaru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Ilustrační obrázek.

Chcete se pobavit? Vystavte zboží na internetový bazar.

Článek

„Dobrý den, viděl jsem váš inzerát na bazaru. Je stále platný?“

Tuto odpověď jsem dostal jen pár minut poté, co jsem na internetový bazar za symbolickou cenu vystavil staré zrcadlo. Popravdě, vůbec jsem nečekal, že by se někdo mohl ozvat, a tak jsem měl radost, že se staré nepotřebné věci zbavím a někdo ji třeba ještě využije. Odpovídám, že ano.

„Bydlím v Hradec Králové. Máte možnost zaslat zboží kurýrem dpd?“

Aha, v Hradec Králové. To nezní zrovna moc česky. Zbystřuji, možná by se mohlo jednat o podvodníka. Každopádně pokračuji v konverzaci a odpovídám, že ano, ale že do Hradce budu mít za dva týdny cestu, a tak bych zrcadlo klidně mohl naložit do auta.

„Ne, potřebuji to rychle.“

Podezření sílí, ale přistupuji na zaslání přes kurýrní společnost.

„Dejte mi pár minut a já to udělám. Potřebuji vaši adresu, celé jméno a telefonní číslo pro doručení.“

Teď už je to jasné, ale pokračuji v konverzaci: „Moji adresu nepotřebujete, to já potřebuji tu vaši.“

Přichází očekávaná odpověď.

„Zorganizuji doručení, nemusíte se o nic starat. Pošlete vaše údaje, předám je dpd.“

Přistupuji na hru a vymýšlím si adresu, po které by skutečný zájemce bez translatoru nebo AI pomocníka ihned pochopil, jak se věci mají. „Tady jsou moje údaje: „Petr Všežravý, U Velké zadnice 12, 666 66 Peklo.“

A přichází další odpověď.

„Dodání organizováno, zkontrolujte prosím poštu a potvrďte doručení. Jedná se o online prodej, dopis by se mohl dostat do spamu, zkontrolujte.“

Přišel tento podvodný odkaz:

Foto: Petr Kutka

E-mailová adresa odesílatele jasně dokazuje, že zprávu neposlala kurýrní společnost.

Odepisuji: „Mail dorazil. Napište mi ale, kdy přijede DPD a jak budete platit.“

„Peníze odeslány. Vyplňte údaje v poště, abyste je získal. Kurýr vás bude kontaktovat.“

Nic samozřejmě nevyplňuji, na odkaz v mailu ani neklikám a píši dále: „Tyto údaje o kartě ale nechci vyplňovat. Počkám až budu mít peníze na účtu a poté odesílám. Souhlasíte?“

Přichází další nesmyslná odpověď.

„Doprava je zorganizována, stačí jen autorizace. Odkaz se vám nezobrazuje?“

Podvodník mi nahrává na smeč, tak odpovídám: „Nevím, hází to nějakou chybu, raději se podívejte, posílám na tomto odkaze prinstcreen.“ Do odkazu vkládám link na písničku See You in Hell.

Od té doby jsem vystavil na online bazar několik dalších předmětů, ale žádný další falešný zájemce se už neozval. Zřejmě jsem se zařadil na černou listinu. E-mail, ze kterého jsem zprávy od podvodníka dostával, jsem zároveň nahlásil provozovateli bazaru.

Zrcadlo jsem o několik dní úspěšně prodal a teď už jen čekám na telefonát od falešného bankéře.

Podvody na internetu jsou negativním fenoménem současné doby. Phishing, vishing, smishing a další záludné podrazy formou falešných mailů, telefonátů a zpráv, ale i reklam, na nás podvodníci zkoušejí ve snaze získat přístup k platebním kartám a účtům. Řešení, jak těmto e-šmejdům nenaletět, je ale poměrně jednoduché - nikam nic nevyplňovat a nikomu cizímu nic po telefonu nesdělovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz