Článek
Geniální Brit, šedesátipětiletý Adrian Newey, je absolutní špičkou ve svém oboru. Není nikdo, kdo by kdy dokázal s formulovými vozy takové zázraky jako on. Neweyho konkurencí by mohl být snad pouze legendární Colin Chapman, který způsobil ve formulích revoluci například zavedením vnitřní aerodynamiky, nebo Gordon Murray, stojící za bezkonkurenčním McLarenem Ayrtona Senna a Alaina Prosta z konce 80. let.
Adrian Newey dokázal k titulu mistra světa, nebo k vítězství v poháru konstruktérů přivést skoro každý tým, kam zavítal. Proto je tento výjimčný konstruktér ceněn stejně, ne-li více, než sami špičkoví jezdci. Za vše hovoří i údajná výše jeho nového kontraktu u Aston Martinu, která se bude, dle dostupných informací, pohybovat okolo 100 milionů dolarů za 4 roky. Plus odměny, které ale nejsou zatím veřejně známy.
Zatím ještě Adrian Newey je oficiálně členem týmu Red Bull. Nicméně několik posledních velkých cen se již na vývoji ani nastavování monopostů F1 nepodílí. A na trati je to znát. S Red Bullem to jde od desíti k pěti. Ještě vloni to byl jednoznačně nejrychlejší vůz startovního pole, kdežto letos jde výkonnost dolů závod od závodu. To že Red Bull ještě se špičkou dokáže držet krok je čistě zásluha zázračného Maxe Verstappena. Když porovnáme jeho výsledky s nevalnými výsledky týmového kolegy, Sergia Pereze, není nejmenších pochyb o tom, že Red Bull už dávno není nejlepší, a nad vodou jej drží právě Verstappen.
Bez Neweyho to nejde
Raketový vzestup Red Bullu po nástupu Adriana Neweyho a pozvolný pád po jeho odchodu (alespoň ze sekce F1), je jasným důkazem jeho geniality a nepostradatelnosti. Stejně dobře jako to věděli u Red Bullu, když Neweyho v roce 2006 angažovali, věděl to i Fred Vasseur, který se Neweyho usilovně snažil přetáhnout k věhlasné italské stáji Ferrari. Proč nakonec geniální konstruktér s největší pravděpodobností dá přednost Lawreci Strollovi z Aston Martinu se můžeme jen domnívat. Každopádně Aston Martin nyní má obrovský potenciál se během několika let vypracovat až na absolutní vrchol královny motorsportu.
Kam Newey vkročil, tam se vyhrávalo
Adrian Newey prožil léta učňovská v týmu bratra Emersona Fittipaldiho. V roce 1988 nastoupil do průměrného týmu March/Leyton House, který dokázal během pouhých dvou let vytáhnout natolik, že Ivan Capelli ve Velké ceně Portugalska 1990 skončil na fantastickém druhém místě. Ve Velké ceně v Japonsku dokonce dokázal udržet krok s McLarenem Alaina Prosta. Tady někde končí cesta Adriana Neweyho jakožto učně a novice v závodním prostředí, a začíná cesta největšího konstruktérského mozku.
V roce 1991 sestavil nový vůz Williams, který v předchozích sezónách za McLarenem propastně zaostával. V sezóně 1991 již byl Williams jednoznačně nejlepším týmem a Nigel Mansell se tehdy nestal mistrem světa jen proto, že proti němu stál zřejmě nejlepší formulový pilot všech dob, Ayrton Senna. Od sezóny 1992 už ale na Williams nestačila ani Sennova genialita a Williams s Adrianem Neweyem získal postupně celkem 3 tituly mistrů světa (Nigel Mansell, Damon Hill a Alain Prost).
V roce 1997 přešel Newey k McLarenu, kterému se v té době vůbec nedařiilo držet s fenomenálním Williamsem krok. Ještě v roce 1997 s Williamsem šampionát dokázal vyhrát Jacques Villeneuve. Dále už ale dominanci převzal právě McLaren, postavený Adrianem Neweyem. S neweyho McLarenem získal dvakrát za sebou titul šampiona F1 Fin Mika Häkkinen.
Dále již dominovalo Ferrari s legendárním Michaelem Schumacherem za volantem. V roce 2006 Adrian Newey dostal nabídku od, tehdy průměrného, týmu Red Bull. Zde mu trvalo 4 roky, než postavil opět vítězný vůz, se kterým se Sebastian Vettel stal čtyřikrát mistrem světa. Po sedmileté pauze, kdy kraloval Mercedes s Lewisem Hamiltonem a Nico Rosbergem, se podařilo Neweymu postavit úplně nové, opět bezkonkureční, auto pro současného šampiona Maxe Verstappena. Verstappen do dnes s Neweyho vozy získal již 3 tituly mistra světa a letos bojuje o čtvrtý.
Vozy Adriana Neweyho ve Formuli 1 získaly celkem 13 pohárů konstruktérů a 13 titulů mistrů světa pro své jezdce. To je skutečně úctyhodná bilance a každý šéf týmu ví, že mít ve svých řadách tohoto génia, je k nezaplacení. Proto jeho přestup znamená více, než přestup kteréhokoliv jezdce, snad kromě současného krále všech pilotů, Maxe Verstappena.
Zdroje: