Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Co vám tají o MLM. Za oponou organizovaného úspěchu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Canva

Tři největší letité a stabilní multilevly Amway, Herbalife a Vorwerk měly za rok 2023 v součtu obrat 374 miliard Kč. To je víc, než měla celá skupina ČEZ.

Článek

Jsou obrovské, jsou stabilní. Současně ale budete obtížně hledat úspěšnější firmy na trhu, které by byly také tak poplivané kritikou a pomluvami.

Většina pseudo odborníků, co na síťový marketing hážou špínu, kritizují ho a shazují, s ním nemají legitimní osobní zkušenost. Jsou jako hospodští štamgasti, kteří při sledování fotbalu na televizi nadávají na hráče, „jak to dneska blbě hrajou.“ To ovšem neznamená, že se vždy mýlí.

Pravda je, že těch špatných multilevlů je historicky o dva řády víc než těch opravdu dobrých. A pravda také je, že neinformovaný člověk neumí rozpoznat, zda se jedná o nabídku legitimního MLM nebo zda jsou právě lákáni do pyramidové hry, ponziho schématu nebo darovacího řetězce.

Na obranu dobrých MLM je nutno říct, že jsou jednou z největších líhní úspěchu v dějinách. Ze slušných multilevlů vzešly miliony úspěšných podnikatelů, manažerů, sportovců i umělců. V síťovém marketingu se totiž naučili principy úspěchu, osvojili si správný mindset a získali emoční podporu a povzbuzení, které pak využili pro úspěch v dalších oblastech svého života.

Co jste o MLM možná nevěděli je totiž to, že znakem opravdu dobré organizace je, že její lídři nemají potřebu lidi pod sebou uzavírat jen do krabice síťového marketingu, ale podporují je v úspěchu ve všem dalším, čemu se věnují, nebo co je baví. Takže taková organizace MLM je přinejmenším z poloviny zaplněná lidmi, kteří mají úspěch i v dalších aktivitách. Jsou to úspěšní sportovci, mají své firmy nebo rostou ve své profesi. Navíc lidé, kteří jsou aktivní a úspěšní mimo samotný síťový marketing, mají elán, širší smysl života a vždy dostatek nových kontaktů, které mohou s nabídkou příležitosti oslovit.

Naproti tomu organizace, které si zakládají na tom, že člověk má dělat jen a pouze MLM, si nakonec ty nejschopnější lidi odeženou. Zdaleka ne všichni totiž mají síťový marketing jako své životní poslání a oblast, kde mohou nejvíce zúročit své silné stránky. V takové uzavřené organizaci se všichni upínají k zázraku v MLM a v životě mimo něj se spíš trápí. Tím, že začali žít jen v krabici síťového marketingu, pozvolna ztratili schopnost přirozené konverzace s lidmi venku, a proto nemají ani přirozený přísun nových kontaktů, které by mohli s nabídkou svého síťového marketingu oslovit.

Když se ale sejde ten správný a zdravý multilevel s těmi správnými a hodnotově nastavenými lídry, vzniká obrovský organizovaný úspěch, který přetéká daleko za hranice samotného MLM. Hodnoty a charakter, které si v takové organizaci síťového marketingu lidé v sobě ukotví, pak exportují do všech možných odvětví. V Česku jsou desítky tisíc úspěšných živnostníků a firem, které založili lidé, co prošli síťovým marketingem, a mnozí v něm jsou nadále zaregistrovaní, ať už se mu aktivně věnují nebo nevěnují. Osobně jich znám desítky a součet obratů jejich firem jde do miliard korun. Mnozí se tím ani netají a otevřeně o své dobré zkušenosti s MLM vypráví. A dokonce ho doporučují.

Tři hlavní věci, na které si dát pozor, pokud o síťovém marketingu uvažujete, a které některé MLM tají:

1) Vybírejte MLM tak, abyste se nemuseli moc stěhovat. Jeden z nejčastějších důvodů, proč lidé ztrácí vlastní důvěryhodnost, je ten, že se stěhují z jednoho MLM do druhého a co dva roky nadšeně volají svým blízkým s jinou příležitostí. Dobrý MLM se dá budovat mnoho let i desítek let. Podívejte se do tabulky TOP 50 MLM na DSN (Direct Selling News). Pak smažte ty, které existují méně než 25 let, a pokud tam nenajdete firmu MLM, kterou zvažujete, buďte obezřetní a zjistěte si o společnosti více. Pokud vám někdo tají historii firmy, nebo je obtížné ji dohledat na internetu, mějte se na pozoru.

2) Co nejdříve se seznamte s nejvýše postavenými lídry a zjistěte si jejich životní příběhy a hodnoty. Pokud jsou v pořadí už ve třetím a více MLM, může to být signál, že si buď neumí vybrat ten správný, nebo oni sami nejsou správní lídři. Existuje řada profesionálních síťařů, kteří si táhnou s sebou strukturu loajálních následovníků z jednoho MLM do druhého a recyklují ji. Nejčastěji se jedná o binární modely síťového marketingu. Kdykoli někdo tají svoji minulost, má k tomu důvod. Nesvěřujte svou budoucnost nikomu, u koho neznáte jeho minulost.

Výjimkou mohou být ti, kteří jsou v pořadí v druhém MLM a v něm už řadu let. To může být naopak signál, že jste narazili na správné lidi se správnou příležitostí, protože neblahou zkušenost udělali poprvé a nyní už si vybrali správně.

3) Pozorujte také, zda mají lidé nad vámi upřímný zájem o to, co doopravdy v životě chcete vy, a zda vás nemají jen jako kostičku ve stavebnici své vlastní následující úrovně v kariérním plánu. Ti nejlepší lídři staví na tom, co ve skutecnosti chtějí lidé pod nimi, a jejich přátelství není podmíněné hranicemi MLM, ale charakterem, čestností, autenticitou a ryzími hodnotami. Pokud vám to nebudou tajit, vyptejte se, jaké mají vztahy s lidmi, kteří z jejich sítě odešli. To vám hodně napoví. Ti nejlepší mají výborné vztahy i s mnoha lidmi mimo svoji síť, protože je nepovažují za podřadné hlupáky, jen proto, že s nimi nechtějí MLM dělat.

Chcete-li lépe porozumět síťovému marketingu, přečtěte si knihu Škola byznysu od Roberta T. Kiyosakiho, autobiografii Říkejte mi prostě Rich od Riche DeVose - zakladatele společnosti Amway, a autobiografii Zázraky se dějí od Mary Kay Ash – zakladatelky společnosti Mary Kay. Mohou vás obohatit nejen vědomostmi ale také inspirací a hodnotnými myšlenkami.

Zdroje: Direct Selling News - report globálních prodejů TOP 100 MLM; kniha Škola byznysu | Robert T. Kiyosaki; kniha Říkejte mi prostě Rich | Rich DeVos; kniha Zázraky se dějí | Mary Kay Ash

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz