Hlavní obsah
Lidé a společnost

Marcello Mastroianni: neodolatelný bouřlivák měl spousty milenek. Zlomené srdce si léčil u manželky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

S Marinou Vlady

Obyčejný kluk z chudé rodiny se stal obrovskou filmovou hvězdou a idolem celé generace žen. Sám své slávě nemohl uvěřit - považoval se za ošklivého. Šarmantní Ital podlehl ženám a dělal jeden skandál za druhým. Okouzlující Marcello Mastroianni.

Článek
Ráno pro vás přijede limuzína, vezme vás do studia, dostanete krásnou ženu do náruče… tohle je povolání? Tak to tedy jdeme na to!

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Gina Lollobrigida, Monica Vitti, Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, Virna Lisi, Romy Schneider, Ornella Muti, Annie Girardot, Michèle Mercier, Ursulla Andress, Anouk Aimée… Ne, to není shrnutí nejkrásnějších dam ze zlaté éry evropských filmových hvězd. I když, když si tyto krásky v plném lesku představíte pěkně vedle sebe, je to nádherná podívaná, že? Nádhernou podívanou bezesporu musel mít i Marcello Mastroianni, neboť s nimi hrál v mnoha úspěšných filmech. A kdyby jen hrál. Tyto všechny krasavice měl mít v posteli.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

V roce 1959

Pověst proutníka získal Marcello postupem let, kdy se z plachého a stydlivého kluka stávala evropská superhvězda stříbrného plátna. V rozhovoru v začátcích kariéry sám sebe popsal: „Jsem obyčejný a nudný. Měřím metr sedmdesát pět, nemám nos - tedy mám, ale ne mužný ani orlí, spíše nijaký. A co moje rty - velké? Masité? Protáhlé? A vidíte ty ruce? Tenké jako sirky. To jsem já, filmový herec! To je neuvěřitelné, že?“

To bezpochyby! Obdivuhodná sebekritika Mastroianniho však trvala jen chvíli. Pak se to rozjelo, aby se charismatický Ital stal idolem. Vždy usměvavý sympaťák zářil v každém filmu. Talent měl mimořádný. A co výše zmíněné dámy? Mastroianni svou pověst sexuálního maniaka neustále popíral. „Nejsem závislá oběť sexu!“ rozčiloval se. Přiznal se ke Claudii, Ursulle a Anouk. Jenže jeho životem prostupují tři osudové ženy, které z jeho života udělaly hotový kabaret. Flora Carabella, Faye Dunaway Catherine Deneuve. Co tyto dámy se slavným hercem vyváděly? To se budete divit.

Život šarmantního lehkožila, který miloval svůj la dolce vita, osud miláčka celé jedné filmové éry. Marcello Mastroianni.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Ve filmu Casanova 70

Rodina chudá jako kostelní myš

Marcello Vincenzo Domenico Mastroianni pocházel z velice prostých poměrů. Narodil se 28. září 1924 v horském zapadákově jménem Fontana Liri. Tato vesnička v Apeninách se stala domovem tesaře Ottorina MastroiannihoIdy Irolle, manželů, kteří neměli vůbec nic. Jen neskutečně pracovité ruce a obdivuhodnou houževnatost. Tak se usadili na holém plácku, kde Ottorino vystavěl pro manželku dům a po narození Marcella se šikovnému otci začalo docela dařit.

Matka Ida měla velice zajímavý původ. Pocházela totiž z Ruska, z velice bohaté židovské rodiny. Kvůli perzekucím ruských úředníků celá rodina Irolle emigrovala za docela dobrodružných podmínek - jejich cesta z Ruska do Německa, kde se usadili, trvala téměř rok. A v Německu se jim nedařilo, přišli téměř o vše, tak putovali do Itálie, kde se Ida vdala.

Ottorino kolem roku 1928 přišel o dům, rodina se musela přestěhovat za prací. Skončili v Turíně, kde žili na ulici. Doslova. Neměli vůbec nic, těhotná Ida přespávala někde v podloubí, čtyřletý Marcello žebral na ulici. V roce 1929 Ida porodila syna Ruggerra, až dostali od Turínské radnice jednu místnost v polorozpadlém domě. Ale alespoň na ně nepršelo a měli co jíst.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

S Jacquesem Perrinem

Marcello už jako desetiletý pomáhal na stavbách jako „přicmrndávač“ a začala se mu líbit architektura. Velký sen se mu měl splnit, studoval už v Římě na slavném Státním průmyslově technickém institutu Galilea Galileiho. V roce 1943 získal diplom stavebního experta a po absolutoriu se živil jako technický kreslič.

Jenže byla válka, nadějného architekta neustále někam překládali, putoval z města do města, až se připletl do protifašistického odboje. Němci ho chytili a internovali do tábora, odkud poměrně dobrodružně uprchl a skrýval se v Benátkách až do konce války. K herectví přičichl ale už jako úplný mladík - matka se kamarádila s manželkou divadelního režiséra, který oba bratry vždy obsadil jako stafáž do nějaké hry. Ruggerro se pak stal velice úspěšným střihačem, zatímco Marcello po konci války pracoval jako účetní, architekturu hodil za klobouk a po večerech hrál.

Sympatický usměvavý mladík s jiskrou v oku a štíhlým ohebným tělem na divadle zářil. Seznámil se přes Giuliettu Masini Federicem Fellinim (byla to jeho manželka a Marcello přísahal s šibalským úsměvem, že s ní fakt nic neměl! Nikdy!), který ho dostal k profíkům. A u profesionálů potkal Luchina Viscontiho. Tento slavný režisér Mastroianniho objevil a pomohl mu. Ale byl to hlavně režisér filmový, takže si na Marcella počkal, až ho divadelní svět omrzí a bude chtít k filmu. A samozřejmě se dočkal.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Drama žárlivosti

Krásný uličník aneb kariéra více než hvězdná

Po různých malých rolích si v roce 1948 Marcello odbyl svůj skutečný filmový křest ve slavných Bídnících. Kariéra sympatického a talentovaného Mastroianniho, který byl schopen zahrát úplně všechny role - přes komediální, romantické, dramatické, psychologické i erotické - se slibně rozjela. A bylo na co se dívat. Na svém kontě má pohledný Ital přes 150 filmových i televizních rolí. Ucelenou filmografii najdete jako vždy například na portále ČSFD. Na začátku se objevoval v rolích slušných mladých mužů, jejichž život zničí nebo převrátí naruby žena. Jak typické!

Děti se na nás dívají, Psí život, Děvčata ze Španělského náměstí, Kronika chudých milenců, Manžel dvou žen, Otcové a synové. Pak následovala slavná Natalie režiséra Viscontiho. Komplikovaná role v náročném filmu ukázala všechny hloubky jeho talentu. Ten Marcello potvrdil i v jednom z nejslavnějších filmů své doby - Felliniho Sladký život se stal kasovním trhákem a přinesl mu světovou slávu. Od té doby se objevoval vlastně všude. A vždy měl větší a větší úspěch. Fanynky šílely, sotva šel jen po chodníku. Navenek nenápadný muž měl totiž v sobě takovou jiskru, že byl k nepřehlédnutí.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Se svou nejlepší filmovou partnerkou Sophií Loren

Dámy básnily, jak je Mastroianni sexy, což skutečně byl. Vyspěl, zmužněl a užíval si. Nejen role, kterých bylo skutečně požehnaně. Krásný Antonio, Rozvod po italsku, psychologický film Vrah ukázal zase jinou rovinu Mastroianniho herectví. Osm a půl, Noc, Soukromý život, Rodinná kronika, Stalo se v Turíně. Skvělý herecký tandem vytvořil Marcello se Sophií Loren. Ti dva se tak doplňovali (spíše na sebe neustále štěkali), že si všichni začali myslet, že se ono škádlení přelilo i do reality. Sophia to neustále popírala, ač byla jeho důvěrná kamarádka, prý mu „nikdy nedala“, což se nedá říct o spoustě jejích slavných kolegyň! Typický italský pár ztělesnili mimo jiné v Manželství po italsku, Slunečnice nebo u nás populárním povídkovém filmu Včera, dnes a zítra.

U nás Marcella Mastroianniho daboval především Václav Voska, Vladimír Brabec, také Jan Šťastný, Eduard Cupák, František Němec nebo Luděk Munzar. V Československu byl Mastroianni hostem festivalu italského filmu v Pardubicích v roce 1985.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Bezesporu byl zvláštní, tajemný, sexy a pohledný. Zde jako Antonio

Mastroianni je bezesporu nejobdivovanější zahraniční hvězdou v USA. Jeho herecký šarm nespočívá jen v jeho kráse a výkonech na nejvyšší úrovni, ale také v odtažitém, někdy potměšilém rysu, z něhož se někdy jakoby odrážela skrytá melancholie a dokonce i jistá plachost.
časopis TIME, 1962

Šedesátá a sedmdesátá léta znamenala vrchol popularity Marcella Mastroianniho. Byl všude. A vždy exceloval. Neexistuje snad jediný film, který by „odflákl“. Velká žranice, Cizinec, Dnes, zítra a pozítří, Desátá oběť, Casanova 70, Máky jsou také květy, Místo pro lásku, Roma, Masakr v Římě, Paní z neděle, Todo moro, Zvláštní den, Terasa, Přízrak lásky, Oči černé, Včelař, Ginger a Fred, Interview, Kino Splendor, Zloděj dětí, Cukr, káva, limonáda, Prêt-à-porter, Tři životy a jedna smrt, Jak tvrdí Pereira… Asi nejznámější filmy tohoto herce.

Mastroianni se věnoval také divadlu, už jako starý a nemocný muž stále hrál a sklízel ovace vestoje. Hrál také v televizi, jeho role v inscenacích se nedají všechny ani dohledat. Zkoušel i režii, ale nechal se slyšet: „Před kamerou se cítím vážný a spokojený, za kamerou prázdný a bezradný.“

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Prý spolu ale nikdy nic neměli…

Svatá Flora, moje kamarádka. A manželka, já zapomněl!

A ač byl obrovskou filmovou hvězdou mezinárodního formátu, nikdy nezpychl. Mastroianni zůstával stále sympatický, vtipkující bonvián, který žertuje, kouří nonšalantně jednu cigaretu za druhou, vypadá jako zpustlík, protože nesnášel nažehlené smokingy: „Stojí to na mně jako kdybych byl svázán do krinolíny. Ubohé ženy, co musely vytrpět. Mně stačí žaket a osypu se. Nejradši chodím v pohodlných kalhotách a tričku. Dejte mi pokoj s šálkou a oblekem z velblouda!“

Točil bez přestávky celý život a bral i role ve filmech, které se daly označit za nedostatečné jeho talentu a schopnostem. Někdy pro možnost natáčet s přáteli, někdy pro zábavnou roli nebo právě pro peníze. Bylo mu to jedno. Rád pomohl každému. Bezpochyby chvályhodné a nečekané u takovéto filmové hvězdy. Rád také pomáhal ženám v nouzi. Například když Catherine Deneuve netekla teplá voda. Co to má být za nesmyslnou větu, říkáte? Inu, čtěte dál. Kapitola Marcello a jeho osudové lásky je skutečně výživná!

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Flora s dcerou Barbarou

V roce 1948 se při divadelním představení Tramvaj do stanice touha Mastroianni seznámil s krásnou začínající herečkou. Flora Carabella byla moc hezká, talentovaná, příjemná a věřící. Začínajícího herce si nepustila k tělu. Marcello jako pravý gentleman navrhl svatbu, „aby se dočkal“, takže se v roce 1950 skutečně dočkal. A přesně devět měsíců po malém obřadu se páru narodila dcera Barbara. Flora nechala rozjeté kariéry, i když se v několika málo filmech ještě objevila, a budovala manželovi rodinnou pohodu.

Vždycky jsem považoval manželství především za instituci, oženil jsem se s optimismem a bez velkého přemýšlení. Je to pro mne cosi nevyhnutelného, jakási daň, kterou člověk v určité etapě života musí splatit a také splácí. Nikdy jsem si nelámal hlavu nad tím, že ztrácím svobodu. Myslím si dokonce, že vztah mimo manželství člověka zbavuje svobody možná ještě víc, protože nedává pocit bezpečí. Flora je ale moje nejlepší žena. Matka a kamarádka. Jenže já se nezastavím u snu. Chci vášeň, chci touhu, chci ideál, chci poznání. A milování.

Vytvořili tak velice harmonický pár, když ještě Marcello nebyl tak slavný, svou ženu všude chválil. Jenže náhlý zájem žen, které se mu skutečně vrhaly samy do postele, by porazil každého normálního chlapa, natož dosud čestného a slušného Mastroianniho. Podlehl, začal si užívat, výše zmíněné herecké hvězdy své doby se vůbec nežinýrovaly a Marcello tomu propadl. Pod trpělivým dohledem manželky Flory, které se začalo říkat ve škodolibých kuloárech Svatá Flora. Padesát let trvalo jejich manželství, ale Marcello s ní strávil jen prvních dvacet. A i toto období poznamenaly aféry, které Flora „kvůli dceři“ tolerovala.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Faye Dunaway v roce 1968

Vdavekchtivá Faye aneb jak se Marcello podělal a Catherine pohladil po stehně

Jenže přišel rok 1968 a na scéně se objevila mladá a nádherná Faye Dunaway. O sedmnáct let mladší sexbomba z USA zamotala Mastroiannimu hlavu natolik, že na rozdíl od předchozích aférek, které byly jen o sexu, se zblblý a zamilovaný svůdník odstěhoval z domu. S Faye prožil dvouletý intenzivní vztah. Natolik intenzivní, že z něj musel utéct. Mladá milenka totiž Marcellovi dala nůž na krk: „Rozvedeš se, vezmeš si mě a budeš se mnou mít děti!“ A bylo to. Jestli Mastroianni něco neměl rád, byl to nátlak. Vrátil se k Floře, která zbloudilého manžela vzala na milost a Dunaway se zhrzená vrátila zpět do USA, kde se narychlo zasnoubila a vdala.

Marcello si zlomené srdce léčil u Flory, vykládal jí, jak moc Faye miloval. A Faye zase vykládala, jaký je to slaboch. „V posteli exceluje. Na plátně exceluje. Ale jinak nestojí za trápení. Je to pitomec, který se v rozhodující chvíli podělal“, okomentovala celou „big love“ Faye Dunaway a udělala za touto kapitolou tečku. Flora měla manžela doma. Jenže kdyby věděla, co ji čeká, možná by udělala lépe, kdyby ho vyhodila oknem.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Catherine Deneuve v roce 1972

V roce 1971 se při natáčení filmu Tohle se stává jen druhým (jak příznačné!) Mastroianni setkal s Catherine Deneuve a nastal velký třesk: „Podala jsem mu ruku, abych se seznámila a dostala jsem ránu přímo do srdce. Na čtené zkoušce jsem koktala, nemohla jsem se mu podívat do očí. Takové fluidum měl. Já ztratila hlavu v jedné vteřině. On byl osud.“ říkala Deneuve, která měla pověst chladné a odtažité krásky, která žila dobrovolně sama, protože se bála, že jí někdo zlomí srdce a ohrozí tak její kariéru.

Bylo jí třicet, Marcellovi šestačtyřicet, celý štáb se zlomyslně pochichtával, protože ti dva se na sebe nemohli podívat bez toho, aniž by ztratili řeč. Prý to bylo něco neuvěřitelného. Catherine roztála jako nanuk, Marcellovi stačilo pohladit Catherine po stehně, aby ji dovedl k orgasmu (její slova). Osudová láska, jinak se to nazvat nedá. Po natáčení bylo jasné, že tohle jen tak neskončí. A neskončilo.

Foto: Comet Photo AG (Zürich)/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

S „Bardotkou“

Když slavné herečce praskne voda

Deneuve se vztahu bránila, protože byl ženatý, Marcello se vztahu bránil, protože byl ženatý. Jenže ve finále jim to bylo úplně jedno. Byly to jen takové ty „kudrlinky“ okolo. Mastroianni se ukázal jako zbabělec, protože se skutečně Floru bál opustit a rozvést se s ní. Ale jako vždy v tom bylo něco více - Itálii tehdy ovládal katolický Vatikán a rozvody byly prostě zakázané - manželská svátost a tak. Dvojí morálka spíše tolerovala poměry nemanželské, pokrytecká doktrína zněla jasně. Navíc Flora byla věřící katolička. Takže rozvod ne, ale zamilovaný Marcello se s Catherine vídal dál.

O všem se šuškalo, ale prasklo to v okamžiku, kdy při dalším společném natáčení Catherine praskla v karavanu trubka s teplou vodou. Takže z „důvodu hygieny“ se s celou garderobou nastěhovala do karavanu své tajné lásky. A bylo to. O milenecké dvojici se brzy vědělo v celé Evropě. Jezdili spolu na dovolené, pronajali si vilu v Provence, chodili spolu na večírky a hlavně měli neustále a všude sex. Láskou zmámený Mastroianni svou ledovou krásku dovedl skutečně rozpálit, protože dělala věci, které byly na Catherininu odtažitou povahu skutečně nevídané. Fantazii se zde meze nekladou! Vášnivě, intenzivně a všude se milovali. Byli načapání i na veřejných místech.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

Jean-Louis Trintignant byl jeho velký kamarád

A protože se manžel choval jako blbec, zbystřila i do té doby poněkud laxní svatá Flora, která jako vždy trpělivě nedělala vůbec nic. Bombardována anonymními dopisy podlehla a vydala se za manželem, který dlel v Cannes na proslaveném festivalu. Paní Mastroianni po příjezdu vyhledala hotel, kde byl pan Mastroianni ubytován. A paní Mastroianni se chtěla ubytovat v manželově pokoji, jak jinak. Recepční vytřeštil oči a sdělil paní Mastroianni, že pan a paní Mastroianni jsou beze všech pochybností již ubytováni spolu na jednom pokoji. Takže kdo je tady ta pravá paní Mastroianni? Už tomu rozumíte?

Oficiální paní Mastroianni tomu rozuměla velice dobře. A rozhodla se pána a paní Mastroianni překvapit.

Flora však „novomanžele Mastroianni“ nepřekvapila v posteli, jak by se nabízelo, ale v bazénu. Přišla k dvojici, která se mazlila poblíž modré vody, sladce Catherine pozdravila, představila se jako oficiální paní Mastroianni, Marcella políbila a slavný herec upadl do rozpaků, s otevřenou pusou vypadal jako uprchlík z léčebny. Zocelená Flora dovedla zachovat dekorum, Catherine Deneuve však ne. Následovala scéna, která byla jak z blbého filmu a během ní se propálilo dosud střežené tajemství - Catherine vmetla Floře vítězoslavně do obličeje, že je těhotná.

Foto: Georges Biard/Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Dcera Chiara Mastroianni

Pár posledních stran milostného románu a pár posledních stran knihy života

Tohle si přímo říká o happyend, nemyslíte? Kdepak. Mastroianni se opět ukázal jako uličník a následovala éra vracení se do dvou domácností a do dvou zemí. Pendloval mezi Itálií a Francií. Utíkal k Floře, když ho Catherine prosila na kolenou, ať se rozvede. Flora ho neprosila, jen mu dělala scény kvůli očekávanému dítěti. Věřící žena tohle nemohla skousnout. Tak zase utekl ke Catherine. Čím více na něj tlačila, tím odcizenější si byli. Marcello se pokorně vrátil k ženě a svou těhotnou přítelkyni jen občas navštěvoval. A Deneuve se chovala jako pravá zhrzená milenka. Pronásledovala ho, nenápadně chodila do stejných restaurací, kde seděla s obrovským břichem opodál a fňukala.

Narození dcery Chiary (*1972) však uvedlo Mastroianniho do radostné extáze. Když začala Catherine rodit, byl v porodnici, pak běhal po Paříži s flaškou šampusu, objímal kolemjdoucí, křepčil a tančil na různých památkách. Turisté poznali Marcella Mastroianniho, a právě tam vznikla ta fáma, že je to alkoholik, který bez zábran chlastá za bílého dne a tančí kolem pouličních lamp.

Foto: Gorup de Besanez/Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

V roce 1990

Ani novorozená dcera nedala pár zpět dohromady. Flora ho vyhodila nadobro a vztah/nevztah s Catherine trval až do roku 1975. Dcera je však smířila natolik, že i když se rozešli, zůstali přáteli. Chiara si s hvězdným tátou zahrála v několika filmech a je velice úspěšnou herečkou. Marcello Mastroianni se v roce 1976 seznámil s režisérkou Annou Marií Tatò, která se stala jeho poslední životní partnerkou. Bouřlivák Mastroianni se usadil. Nikdy však nezapomněl každý den (!) zavolat Floře a poslat jí na výročí jejich svatby obrovský pugét květin s poděkováním „za všechny šťastné roky“.

Když bylo slavnému herci 71 let, objevily se u něj zdravotní problémy. Neustále vitální Marcello zhubl, zežloutl, chodil po doktorech, až skončil se zdrcující diagnózou - rakovina slinivky. Bylo jasné, že je konec. Přesto ještě z posledních sil hrál divadlo a navštěvoval přátele. Loučil se s nimi i se životem.

Foto: Gorup de Besanez/Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Marcello Mastroianni

19. prosince 1996 zemřel velký herec ve svém domě v Paříži. Mimo Anny Marie u jeho smrtelné postele seděla i Catherine Deneuve a Chiara. Všechny tři ženy ho držely za ruce, když vydechl naposledy. Po velkolepém pohřbu byl miláček celé filmové Evropy pochován do rodinné hrobky v římském Veranu. Bylo mu 72 let.

Marcello Mastroianni, zlobivý uličník a sexsymbol své doby by se v těchto dnech dožil sta let.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

..............................................

Zpracováno podle:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz