Hlavní obsah
Automobily a vozidla

12 tisíc objednávek za den aneb příběh auta, které přepsalo dějiny

Foto: DS Automobiles

Citroen DS

Jezdil v něm francouzský prezident, Fantomas i závodníci při rallye Monte Carlo. Citroen DS změnil automobilový svět a během pár dní pobláznil celou Francii.

Článek

Model DS, který letos slaví 70 let, způsobil na pařížském autosalonu v roce 1955 šok. Avantgardní linie a špičková technika z něj okamžitě udělaly ikonu. Na první pohled zákazníky uchvátil svou aerodynamickým vzhledem a luxusem. Ve stejný den, kdy byl představen, si ho objednalo 12 tisíc lidí a za deset dní na autosalonu to bylo už 80 tisíc objednávek.

Tři muži za DS

Za vznikem DS stojí tři vizionáři. André Lefèbvre, odborník na aerodynamiku, prosazoval pohon předních kol a odlehčení vozu. Paul Magès vytvořil revoluční hydropneumatické odpružení, které zajistilo mimořádný komfort i ovladatelnost. A konečně Flaminio Bertoni, sochař a designér, dodal modelu jeho nezaměnitelné křivky. Tento tým vytvořil vůz, který předběhl svou dobu.

Technická revoluce

DS zavedl řadu inovací, které z něj udělaly průkopníka. Hydropneumatické odpružení zajišťovalo vynikající jízdní komfort a hydraulické brzdy přinášely špičkovou bezpečnost. V roce 1958 přibyly varianty kombi, DS Prestige a zvýšil se i počet barevných odstínů. Již od začátku byl DS exportován do celého světa, od Kanady po Austrálii.

Sportovní úspěchy a vítězství

DS se stal nejen luxusním, ale i sportovním vozem. Již v roce 1956 zvítězil ve své kategorii na Rallye Monte Carlo. V roce 1966 dokonce obsadil první místo v celkovém pořadí díky finské posádce Toivonen-Mikander. Tyto úspěchy potvrdily, že DS nebyl jen designovou ikonou, ale i technickým mistrovstvím.

Luxus pro elity: DS Prestige a Pallas

Model DS Prestige představený v roce 1958 nabízel exkluzivní výbavu: dělicí přepážku, interkom a černý lak. Verze DS Pallas z roku 1964 přidala ještě větší luxus, včetně koženého interiéru, specifických krytů kol a metalických laků. Tyto modely se staly oblíbenými mezi politickými a průmyslovými lídry.

Film, který DS proslavil

DS se rychle stala i filmovou hvězdou. Objevila se po boku Brigitte Bardot, Alaina Delona i Louise de Funèse. Nejvíce si ji ale všichni pamatují z filmů o Fantomasovi, kde dokázala i vzlétnout. Na plátně se DS stala symbolem elegance, rychlosti a futuristické technologie.

Kabriolet DS: dokonalý pro větrné cesty

DS Cabriolet, navržený karosářem Henrim Chapronem, byl představen v roce 1960. Nabízel luxusní celokožené čalounění a stal se vrcholem francouzské elegance. Tento model se prodával dvojnásobnou rychlostí oproti sedanu a dodnes patří mezi sběratelské skvosty.

Zlatá šedesátá

V roce 1967 se DS dočkal natáčecích světlometů, které zlepšovaly viditelnost v zatáčkách. Modely DS 21 a DS 23 přinesly výkonnější motory a rychlost přesahující 190 km/h. Průběžné inovace udržely DS na vrcholu a upevnily jeho pozici mezi legendami.

Poslední kapitola

Poslední DS sjel z linky 24. dubna 1975. Byl to model DS 23 Pallas v barvě Delta Blue. Během 20 let bylo vyrobeno 1 456 115 exemplářů. DS navždy zůstává symbolem inovace, elegance a francouzského mistrovství v automobilismu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz