Článek
Zácpy na evropských dálnicích, včetně těch českých, nejsou vůbec nic výjimečného. Stačí třeba jenom malá nehoda v nějakém zúžení a problém je na světě. Kolony mnohdy dosahují i několika kilometrů a neukáznění řidiči často řeší situaci po svém. Na internetu je spousta článků o tom, kterak řidiči zneužívali záchrannou uličku, otáčeli se na dálnici do protisměru, případně o tom, jak kamióny stojí jeden za druhým a vůbec nedbají na to, že třeba blokují výjezd z dálnice, nebo městského okruhu.
Kamióny blokují výjezdy
Kdo v současnosti jezdí například po dálnici D5, dá mi jistě za pravdu, že kolony jsou v okolí Prahy téměř na denním pořádku a sjet z dálnice například do Berouna, Loděnic, nebo třeba Rudnou, je mnohdy velký oříšek. Ve výjezdech totiž stojí kolona kamiónů. Auta v levém dálničním pruhu tak nebezpečně zpomalují a hledají místo, kudy na sjezd „proklouznout“. Že by dálniční policie nějak kolonu korigovala, to jsem neviděl nikdy. Na rozdíl od Německa.
V Německu to policie hlídá
Na německých dálnicích se totiž v případě dlouhých kolon, které by mohly zasáhnout i na dálniční sjezdy, vypraví německá dálniční policie, která před sjezdy umístí kužely, aby kamióny musely nechat výjezd volný. Jakmile se kolona vepředu pohne, policista pustí právě tolik kamiónů, aby výjezd zůstal stále volný. Řidiči v levém pruhu tak nemusí nebezpečně brzdit, zpomalovat dopravu a vytvářet tak kolizní situace. Jednoduché, ale účinné. Proč se to neděje u nás?
Kde není žalobce, není soudce
Policisté pravděpodobně vycházejí z toho, že řidiči mají dodržovat zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ten sice v tomto ohledu říká, že „… řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit…“, jenže jedna věc je vyhláška a druhá realita.
Stačí přemýšlet a být slušný
Řidiči kamiónů na českých dálnicích, nebo třeba na městských okruzích, výjezdy volné nenechávají. Doprava se potom nejen výrazně zpomaluje, ale vzniká i mnoho nebezpečných situací. Zbytečně. Přitom by stačilo, aby v podobných chvílích byla na silnicích vidět dopravní policie. Nebo ne?