Článek
Pro účely přepravy dílů pro raketoplán Buran konstrukční kancelář Antonov navrhla a postavila unikátní stroj, jehož prvotní let proběhl v roce 1988. Letoun byl natolik unikátní, že do dnešních dnů za něj neexistuje odpovídající náhrada. Letoun vycházel z typu Antonov AN 124. Po zrušení vývoje raketoplánu Buran byl však AN 225 na dlouhých 8 let odstaven, aby byl poté opět nasazen pro komerční přepravu extrémně rozměrných nákladů. Ty mohla Mrija přepravovat především díky svojí unikátní technice
Impozantní technická specifikace
AN-225 se totiž se svými šesti motory a rozpětím křídel 88,4 metrů stal doslova leteckou legendou. Nosnost letadla přesahovala 250 tun, což mu umožňovalo přepravu obrovských nákladů, včetně částí kosmických lodí nebo těžkých průmyslových zařízení. Letadlo bylo navrženo pro specifické účely, ale jeho výjimečná kapacita zajistila, že bylo využíváno i pro komerční účely, například při přepravě humanitární pomoci nebo vojenského materiálu.
Zajímavosti o AN-225
Vyroben byl pouze jeden kus. Ačkoli byly plány na výrobu druhého kusu AN-225, a druhý letoun byl dokonce rozpracován, nikdy nebyl dokončen. Takže jediný plně funkční exemplář Mriji sloužil celému světu. AN-225 během své kariéry vytvořil několik rekordů, včetně přepravy nejtěžšího nákladu v historii letectví, kterým byl generátor s hmotností téměř190 tun. Celková hmotnost nákladu, kterou Mrija při jednom letu přepravila pak činila téměř 254 tun. Šlo o náklad technologie pro těžbu a přepravu ropy. Let se uskutečnil 16. června 2004. Mrija tehdy letěla s rekordním nákladem z Prahy do uzbeckého Taškentu.
I když byla Mrija původně navržena pro přepravu vesmírného raketoplánu Buran, po rozpadu Sovětského svazu tento program skončil a Mrija našla uplatnění v komerčních a humanitárních operacích.
Co Mrija přepravovala?
Během své kariéry přepravovala Mrija několik výjimečných nákladů, například již zmíněný 190ti tunový generátor – největší a nejtěžší náklad, který kdy byl letecky přepraven. Dále se přepravovaly tramvaje, lokomotivy a těžké stavební stroje pro zákazníky po celém světě. Stranou nezůstala ani humanitární pomoc při přírodních katastrofách, jako například po zemětřesení na Haiti v roce 2010. Do Mriji se vešly i obří vrtule pro větrné elektrárny a roztahovací křídla pro vojenské letouny.
Spotřeba paliva a provozní náklady
Letadlo bylo nejen obrovské, ale i extrémně náročné na provoz. Spotřeba paliva Mriji byla závratná – během jednoho letu dokázala spotřebovat až 20 tun paliva za hodinu. To z ní činilo jedno z nejdražších letadel na provoz, ale vzhledem k její kapacitě a unikátnímu designu bylo toto letadlo nenahraditelné pro specifické druhy transportů.
Posádka a ovládání
Ovládání tak velkého letadla vyžadovalo zkušený tým. Běžně Mriju obsluhovala posádka složená z šesti pilotů a techniků. Koordinace během letu a samotné řízení bylo pochopitelně náročné především kvůli rozměrům a váze letadla.
Vzletová dráha
Ke vzletu potřeboval Antonov AN-225 vzletovou dráhu dlouhou minimálně 3 kilometry. Při maximálním zatížení se vzletové požadavky ještě zvyšovaly, což znamenalo, že ne všechna letiště mohla tuto kolosální mašinu přijmout.
Náklady na vývoj a výrobu
Vývoj takového unikátního stroje nebyl pochopitelně nikterak levný. Náklady na původní stavbu se odhadují na stovky milionů dolarů. Později se objevily návrhy na dokončení druhého kusu, které by podle některých odhadů vyšly na více než 500 milionů dolarů. Odhady na renovaci jediného existujícího kusu, po jeho zničení, byly podobně vysoké.
Zničení letadla během konfliktu
Tragický osud potkal Mriju během ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022. Letadlo bylo zničeno na letišti Hostomel u Kyjeva během bojů, když ruské jednotky zahájily útok na leteckou základnu. Zprávy o zničení letadla šokovaly nejen leteckou komunitu, ale i fanoušky po celém světě. V důsledku toho vznikly spekulace o jeho možné obnově, přičemž odhady nákladů na rekonstrukci se pohybovaly kolem 500 milionů dolarů. Zda bude letadlo někdy znovu postaveno, však zůstává nejisté.
Mrija jako symbol inženýrského umu
Antonov AN-225 Mrija nebyl jen obyčejným letadlem, byl to symbol lidské inovace a schopnosti dosáhnout neuvěřitelných výkonů. Navzdory tomu, že letoun skončil svou službu smutným způsobem, jeho odkaz žije dál v historii letectví jako největší a nejsilnější nákladní letadlo, které kdy vzlétlo. A podle některých zdrojů ještě možná vzlétne.