Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Cena 1,5 miliónu za nový Kodiaq RS vyráží dech, ale nějak se ty elektromobily zaplatit musí

Foto: Škoda Auto

Škoda Kodiaq

Argument, že se ceny elektromobilů dostávají na úroveň konvenčních vozů, začíná být čím dál přesvědčivější. Ne však kvůli zlevňování elektromobilů, ale kvůli rostoucím cenám aut s konvenčním pohonem. Příkladem je nový Kodiaq RS.

Článek

Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI zdražila za 4 roky o více než 200 tisíc korun. Cena poslední generace modelu Kodiaq RS totiž začíná na částce takřka 1,5 miliónu korun. S příplatkovou výbavou se pak cena tohoto modelu může přiblížit až hranici 1,8 miliónu. Proč jsou současné vozy se spalovacími motory tak drahé? Odpověď lze pravděpodobně nalézt v rostoucím tlaku na elektromobilitu a v nákladech, které se s ní pojí. Někdo to prostě zaplatit musí. A protože se elektromobily prodávají méně, než by si automobilky přály, musí to být zákazníci aut se spalovacími motory.

Auta se spalovacími motory dotují elektromobilitu

Automobilky čelí extrémní konkurenci a regulacím, které určují budoucí směřování k elektrickým vozidlům. Elektromobily se sice mohou jevit jako řešení ekologických výzev, ale jejich vývoj, výroba a marketing jsou finančně velmi náročné. Zisky z prodeje konvenčních vozů proto často dotují jak samotný vývoj elektromobilů, tak i emisní pokuty, které automobilky platí, pokud nesplní normy EU. Tyto pokuty totiž mohou dosahovat i miliardových částek.

Kup si benzín, zadotuješ elektro

Pro milovníky spalovacích motorů to znamená jediné: nákupem svého oblíbeného vozu částečně financují přechod té které automobilky k elektrické budoucnosti. Například Škoda Auto, jako součást koncernu Volkswagen, investuje miliardy eur do vývoje elektromobilů a související infrastruktury. Tyto náklady se projevují v cenách jejích spalovacích modelů, které výrazně zdražily napříč celým modelovým portfoliem.

Vyhraje Čína?

Další dimenze problému spočívá v konkurenci čínských elektromobilů. Na čínském trhu působí přibližně 100 značek specializujících se na elektrická vozidla. Tyto společnosti se nejen rychle adaptují na technologické změny, ale také produkují elektromobily za konkurenceschopné ceny, které jsou výrazně nižší než evropské protějšky. Pokud chtějí evropské automobilky obstát, musí intenzivně investovat do vývoje nových technologií. A kdo to zaplatí? No přeci spotřebitel, který si koupí benzinový nebo naftový model.

Prodeje elektroaut nadšení nevzbuzují

Situaci komplikuje i stagnující poptávka po elektromobilech v Evropě. Ačkoliv prodeje stoupají, nenaplňují optimistické prognózy. Cena elektrických vozů je stále vysoko nad možnostmi mnoha zákazníků a infrastruktura nabíjení se rozvíjí pomaleji, než by bylo potřeba. Tyto faktory tlačí automobilky k tomu, aby rozdíl pokryly z marží svých konvenčních vozů.

Zvrátit se to už asi nedá

Pro spotřebitele je tato situace dvojnásobně nevýhodná. Nejenže platí vyšší cenu za vozy, které preferují, ale zároveň financují změnu, kterou ne všichni vítají. Pokud jste milovník spalovacích motorů, je tedy pravděpodobné, že právě vaše peněženka pomáhá financovat budoucí generaci elektromobilů, ačkoliv třeba elektromobilitě nefandíte. Tento trend je však nevyhnutelný a bude pokračovat i v následujících letech.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz