Článek
Když před dvěma měsíci vyhlásil AURES Holdings, provozovatel sítí AAA AUTO a Mototechna, spolu s Asociací obchodu ojetými automobily AOOA anketu, v níž vyzvali veřejnost k hlasování o nejoblíbenější automobil sekundárního trhu, nebylo vůbec jisté, jak celý projekt dopadne. Nikdo v Česku totiž soutěž o Ojeté auto roku ještě nikdy nezorganizoval. Premiérový ročník však přinesl několik překvapení. Tím prvním byla účast – svým favoritům dalo hlas 4 219 lidí. A druhým to, že 1 456 z nich poslalo „na bednu“ elektromobil Škoda Enyaq.
„Účast v anketě byla výjimečná – vždyť už průzkumy s více než tisícovkou hlasujících jsou brány jako dostatečně reprezentativní. Navíc, vzhledem k tomu, že hlasování probíhalo výhradně na dedikované webové stránce www.ojeteautoroku.cz, je jasné, že hlasovali lidé počítačově gramotní a z principu věci tací, kteří se o auta aktivně zajímají. A že tudíž výsledek ankety skutečně vypovídá o tom, jak motoristická veřejnost vidí kvalitu jednotlivých modelů. Pro špatné auto nikdo hlasovat nebude, byť by se mu třeba vzhledově líbilo,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Nápad na hledání nejoblíbenějšího ojetého vozu se zdá zajímavý i expertovi společnosti EY pro automobilový sektor Petru Knapovi. „Podívat se na populární ježděná auta pohledem veřejnosti není v Evropě příliš obvyklé, snad s výjimkou Velké Británie. Výhodou je, že se nehodnotí jen auta uvedená nově na trh jako u Auta roku, ale veřejnost může sdělit své preference napříč cenovými kategoriemi a různými modely či generacemi vozů, a ukázat tak obecné trendy na trhu ojetin, který je až čtyřikrát větší než trh nových vozů,“ říká Petr Knap.
A Petr Vaněček doplňuje svůj pohled na samotný výsledek ankety. „I pro nás organizátory je to obrovské překvapení, výsledek budeme určitě analyzovat a interpretovat. Jedna věc se zdá být zjevná – Češi zřejmě přicházejí na chuť elektromobilitě. A i když třeba na pořízení elektroaut nemají, nebo by je neměli kde nabíjet, určitě se o ně zajímají – a spoustě z nich se myšlenka na ježdění s nimi líbí. Moderní elektromobily už mají solidní dojezd, velmi rychlé nabíjení, k tomu jsou prakticky bezúdržbové a provozně tiché, pohodlné. Kdo jednou elektroauto vyzkouší, nechce se mu přesedat zpátky do ‚hrčícího‘ spalováku,“ dodává Vaněček.
V anketě se hlasovalo v šesti kategoriích: kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil. V každé kategorii byla nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA AUTO v posledních šesti letech, tedy od roku 2019 do roku 2025. To je důvod, proč se kupříkladu v anketě poněkud překvapivě neobjevily některé známé modely, například Toyota Corolla – ta se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala. Dalším překvapením může být, že samostatnou kategorii nedostaly hybridy – protože nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a nemá smysl podle ní auta dělit.
„Hlasování zcela ovládly vozy skupiny Volkswagen, většinou modely z Mladé Boleslavi. Ale zdá se, že anketa splnila i edukační a osvětové role v odbourávání předsudků vůči elektrickým vozům, což dokazuje vítězství enyaqu, který absolutně dominoval nejen své kategorii, ale i celé anketě,“ říká Petr Knap z EY.
Každá kategorie má nyní svého vítěze. Jak už bylo řečeno, tím celkovým je Škoda Enyaq, která dostala absolutně nejvíce hlasů (1 456) a převálcovala svou kategorii elektromobilů (druhá skončila Kia e-Niro, třetí Tesla Y). Překvapení je o to větší, že na sekundárním trhu kupují lidé hlavně Teslu Model 3, jichž se za necelý půlrok v Česku prodalo 588 – v anketě však skončila až čtvrtá; ojetých enyaqů se prodalo 230 kusů. „Enyaq jako sebevědomé auto oblíbené domácí značky měl ještě trochu umetenější cestu, když ředitel a hlavní tvář konkurenční Tesly Elon Musk zatížil v poslední době značku svým kontroverzním vystupováním,“ zamýšlí se Petr Knap.
Prodejům elektromobilů z druhé ruky výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů – zatímco loni v tuto dobu za ně zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už 695 tisíc Kč, tedy o pětinu méně; což je v přímém protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích. „V AAA AUTO se elektromobilitě věnujeme na plný plyn. Jsme největším hráčem na trhu ojetých aut, zvlášť poté, co někteří konkurenti z ní zcela vycouvali. V loňském roce jsme prodali 878 elektromobilů, z toho 693 v Česku, a letos jsme už dosáhli 710 prodaných elektromobilů za prvních pět měsíců. Do konce roku plánujeme dosáhnout hranice dvou tisíc prodaných elektromobilů, což představuje oproti loňsku nárůst o 114 procent,“ bilancuje Petr Vaněček. Podle něj mají „Áčka“ momentálně v nabídce kolem 350 elektromobilů a plánují tuto úroveň minimálně udržet, rozšiřují také počet specializovaných „elektro“ poboček. „Nabízíme služby jako nikdo jiný. Kontrolujeme zdraví baterií technologií Aviloo, ověřujeme tovární záruky, nabízíme prodloužené záruky Carlife a poskytujeme detailní technické informace včetně reálných dojezdů a nabíjecích parametrů,“ vysvětluje elektromobilní strategii AAA AUTO Petr Vaněček.
Vítězem kompaktní třídy je Škoda Octavia (1 206 hlasů). Ta je už několik let nejprodávanějším vozem sekundárního trhu poté, co předběhla dlouhá léta vedoucí fabii. K octavii asi není třeba nic dodávat, je to česká superstar, a nejen česká – je také jedním z vůbec nejprodávanějších modelů v evropském měřítku. Navíc od třetí generace je z pohledu spolehlivosti téměř neprůstřelná, čtvrtá generace pak přidává nálož moderní techniky.
Škoda Fabia.To je s 953 hlasy vítěz kategorie malých vozů. Malá auta s délkou kolem čtyř metrů bývala v minulých letech velmi oblíbená, na českém trhu se jich ročně prodávaly desítky tisíc, často sloužívaly jako jediné auto v rodině. V současné době se z nabídky nových vozů začínají vytrácet, protože je zdražuje legislativně nařízené použití nákladné moderní výbavy a hybridizace kvůli přísným emisním normám. Vymizela třeba celá jedna podkategorie – malé kombíky. O tuto verzi přišla i fabia, dnes ji seženete jen v bazarech. Fabia je v prodejích nových i ojetých vozů na českém trhu dvojkou hned za větší octavií, ještě před 10 lety však byla nekorunovanou královnou.
V kategorii SUV, tedy takzvaných sportovně-užitkových vozů, které jsou hitem současné doby, zvítězila Škoda Kodiaq (886 hlasů). „Esúvéčka chce téměř každý – mladí proto, že vypadají cool, starší proto, že se do nich dobře nastupuje; maminky proto, že se v nich cítí bezpečně, začínající řidiči proto, že z nich mají lepší výhled. A nutno říct, že všechny tyto aspekty plní sportovně-užitkové vozy velmi dobře,“ říká Petr Vaněček. Vítězství kodiaqu v kategorii není překvapením – velké rodinné SUV se od svého uvedení na trh v roce 2016 stalo jedním z klíčových modelů značky Škoda; je jedním z nejprodávanějších SUV v Česku, v některých měsících bylo dokonce jedničkou. Kodiaq je dnes vedle superbu typickým českým služebním vozem pro vyšší manažery, často je vnímán jako vlajková loď Škodovky se spalovacím motorem.
Další na řadě je kategorie MPV, tedy prostorných rodinných vozů. „Ty už automobilky odepsaly, přitom rodiny je milují, v praktické využitelnosti je máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek, ale na sekundárním trhu je o MPV stále velký zájem,“ říká Vaněček. Mezi nimi zvítězil Volkswagen Touran (832 hlasy). „Auto, které je tady s námi už od roku 2003, je jednou z největších legend a dnes také jedním z posledních vyráběných mohykánů své kategorie,“ připomíná Petr Vaněček. Středně velký vůz má až sedmimístný interiér, díky neustálým modernizacím disponuje i poslední generace postavená na platformě MQB aktuálními moderními technologiemi a asistenčními systémy.
Poslední kategorií byla auta užitková, protože na tuto třídu kladou v AAA AUTO v poslední době velký důraz – před pár dny otevřeli specializované centrum AAA AUTO Užitkové vozy ve Zdibsku u dálnice D8. Vítězem kategorie užitkových vozů je Volkswagen Transporter (804 hlasy), legenda této třídy s tradicí od roku 1950, čímž patří k nejdéle vyráběným modelům na světě. „Češi si ho oblíbili pro jeho univerzálnost – znají ho jako dodávku, ale též coby osobní přepravník, valník pro řemeslníky; často se využívá pro speciální přestavby jako sanitky, hasičská a policejní auta,“ říká Petr Vaněček.