Hlavní obsah

Nová Škoda Octavia má být revoluční auto. Určitě bude drahá, ale revoluční asi ne

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Škoda Octavia

Škoda hlásí revoluci, ale nová Octavia bude spíš opět uhlazený mainstream s cenovkou, ze které bude přecházet zrak. Opravdová revoluce přijede z Číny.

Článek

Když jsem si přečetl, že nová Škoda Octavia má být „revoluční“, zpozorněl jsem. Revoluce? V českém kombíku, který je odjakživa synonymem pro konzervativní jistotu středního managementu a vozový park úřadů? To jsem byl tedy fakt zvědavý. Automobilka láká na první skici konceptu Vision O a mně po jejich shlédnutí došlo, že žádná revoluce se nekoná. Pořád to bude Octavia. Možná v luxusnějším obalu, s konečně funkční Laurou (hlasové ovládání) a určitě s tučnější cenovkou. A abych nezapomněl. Určitě přibude i nějaké „simply celever“ řešení. Třeba věšák na kšiltovku nebo QR kód v motorovém prostoru se seznamem autorizovaných servisů

Design „Modern Solid“ má být geometricky čistý a „nadčasový. Prázdná marketingová fráze, Interiér údajně minimalistický, udržitelný a samozřejmě elektrický pohon. Krásná marketingová slova, která vypadají dobře na tiskovce, ale reálně se jedná jen o další krok v designové škole koncernu VW. Žádná vlastní odvaha, žádný šok. Vision O zůstává sice rozpoznatelný jako Škoda, ale je to přesně ten druh rozpoznatelnosti, který vám na parkovišti splývá s desítkami jiných aut.

Ano, nová Octavia bude čistě elektrická a postavená na platformě SSP, což se prezentuje jako velký krok kupředu. Jenže ruku na srdce – je to krok, který dělají všichni. Spíš než revoluce je to povinný domácí úkol. A protože ceny elektromobilů se už dnes pohybují vysoko, můžeme čekat, že Octavia „pro každého“ bude spíš Octavia „pro toho, kdo si může dovolit 800 tisíc a víc“. Ale uvidíme, to je spíše moje spekulace.

A tady se dostáváme k jádru věci. Octavia nikdy nebyla revoluční. Nikdy nebyla odvážná. Byla to spolehlivá, praktická, ale lehce nudná jistota. Auto, které nevyčnívá, ale funguje. Taková Švýcarská káva – chutná, ale žádná exploze smyslů. A přesně to samé bude i teď. Žádné bourání pravidel, žádná jiskra, jen uhlazený mainstream, který potěší fleetové manažery a firemní účetní.

Revoluční auta dnes přicházejí odjinud. Z Číny. Značky, které ještě před pár lety nikdo nebral vážně, dnes servírují elektromobily, jež jsou technologicky vyspělé, odvážně navržené a hlavně cenově dostupné. Zatímco Škodovka si hraje na eleganci a „nadčasovost“, čínské automobilky ukazují, co to znamená skutečná změna – rychlý nástup, nové technologie a ochota riskovat.

Nemám nic proti Octavii. Je to kus české historie, auto, které jsme si zvykli vídat na každém rohu. Ale tvrdit, že její nová generace bude revoluční, to je podle mě trochu moc. Možná bude modernější, určitě bude dražší. Ale revoluci si představuju jinak. Revoluce je, když se něco změní natolik, že starý svět přestane dávat smysl. A to Octavia nikdy, snad tedy kromě první generace, nedokázala. A podle mě to nedokáže ani teď.

Takže až budete příště číst o „revoluční“ Octavii, vzpomeňte si na tohle: je to pořád jen kombík pro střední management. Elegantní, uhlazený, možná i pohodlný. Ale za pár let po něm neštěkne pes, zatímco opravdová revoluce bude brázdit silnice už dávno – a přijede z Číny.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz