Hlavní obsah

Citroën C4 měl volant, který se netočil. Zajímavé řešení se ale neuchytilo

Foto: By Juandedeboca, CC BY 3.0 at, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45837926

Citroen C4 - volant

Byla to technická rarita, která předběhla dobu. Byla ale tak překvapivá a ekonomicky nevýhodná, že se do dalších generací ani modelů nedostala. Škoda

Článek

Když Citroën v roce 2004 představil první generaci modelu C4, bylo jasné, že nepůjde o obyčejný hatchback. Vedle netradičního designu přinesl i jedno z nejpozoruhodnějších ergonomických řešení – pevný střed volantu. Středová část volantu s airbagem a ovládacími tlačítky zůstávala při otáčení volantu nehybná, zatímco rotoval pouze věnec.

Proč to Citroën udělal? Důvod byl jednoduchý a racionální – bezpečnost a ergonomie. Airbag umístěný ve fixní části volantu se v případě nehody rozbalí vždy směrem přímo k hrudi řidiče, a ne podle momentální polohy volantu. U běžných volantů se totiž může stát, že je v okamžiku nárazu natočen – a airbag se pak rozvine pod jiným úhlem. Tento systém měl tedy ambici zvýšit ochranu řidiče při čelních střetech.

Vedlejší výhodou bylo i to, že tlačítka pro ovládání rádia, tempomatu nebo palubního počítače byla vždy na stejném místě, bez ohledu na to, jak je volant natočený. Řidič tak nemusel přemýšlet, kde zrovna konkrétní tlačítko hledat. V době, kdy se automobilky předháněly v tom, kolik ovladačů dokáží nacpat na volant, to byl skutečně pokrokový nápad.

Jenže realita provozu ukázala i slabiny tohoto řešení. Pevný střed znamenal složitější konstrukci, která byla náchylnější na poruchy. Opravy byly dražší a volant se obtížněji demontoval. Navíc šlo o unikát, který se nedal snadno sdílet napříč modely v rámci koncernu PSA, což zvyšovalo výrobní náklady.

Zákazníci také ne vždy řešení správně chápali – někteří považovali volant za porouchaný, jiní kritizovali jeho neobvyklý vzhled. Přestože šlo z technického hlediska o chytrou inovaci, v praxi nenaplnila očekávání trhu. V dalších generacích C4 i jiných modelech se už Citroën k tomuto řešení nevrátil.

Poznámka k modelu C5 Aircross: někteří novináři a řidiči si všimli, že volant tohoto SUV má opticky výrazný střed, který při řízení působí, jako by se nehýbal. Ve skutečnosti však jde pouze o designový prvek – všechny části volantu se otáčejí zároveň. Nejde tedy o technické zopakování řešení z C4, ale spíše o vizuální odkaz.

Ačkoliv se pevný střed volantu neprosadil, zůstává důkazem odvahy francouzských inženýrů z Citroënu hledat netradiční cesty, jak zvýšit komfort a bezpečnost. V době unifikovaných technologií to byla svěží připomínka toho, že automobilový design může být stále kreativní disciplínou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz