Článek
Dobíjecích stanic není v České republice zatím tolik, aby se majitelé elektromobilů mohli spolehnout na to, že mohou svoje auto využívat i na delší cesty bez plánování, kde dobíjet. Ostatně, majitelé aut se spalovacím motorem také neplánují, u jaké benzínové pumpy zastaví. Je jich prostě tolik, že vždy se někde nějaká najde.
Vyhrazená parkovací pro elektromobily jsou fajn
Jako člověk, který často jezdí s elektromobilem, proto vítám každou novou dobíjecí stanici. A jsem rád, když je u takové dobíjecí stanice dopravní značka, která na konkrétních místech dovoluje parkování pouze za účelem dobíjení. Není totiž výjimkou, že místa u dobíjecích stojanů blokují vozy se spalovacím motorem. Je to bezohlednost majitelů takových aut, ale to je na jiný článek.
Když tam ale není dobíjecí stanice…?
Na druhou stranu mi ale přijde krajně nefér, vyhradit parkovací místa pro dobíjení elektromobilů na místě, kde žádný dobíjecí stojan nestojí. Že to je nesmysl? Ale kdeže. Na Praze 13, v ulici Bucharova, jsou takto „blokována“ hned čtyři parkovací místa. Možná tam někdy někdo nějakou dobíjecí stanici postaví, ale zatím to tak rozhodně nevypadá.
Dostane majitel elektromobilu pokutu?
Když na takovém místě zastaví majitel vozu se spalovacím motorem, asi pokutu dostane. Ale co když na mstě zastaví elektromobil? Dostane jeho řidič také pokutu? Podle dodatkové tabulky by tato 4 místa měla být tabu vlastně pro jakékoliv auto. Dobíjet tam prostě nelze, takže tam nelze ani parkovat. Ukazuje se tak, že přání je mnohdy otcem myšlenky. Asi někdo někdy naplánoval, že na těchto místech dobíjecí stojany budou. Někdy. Možná. Ale ceduli tam dáme hned, Franto, co říkáš?
Absurdní pravidla a nesmyslné zákazy
Největším paradoxem celé situace je, že tato místa vlastně nemůže využít nikdo. Pokud zde zaparkuje elektromobil, ale nebude dobíjet (protože ani nemůže), teoreticky porušuje dopravní předpisy. Stejně tak zde nesmí stát ani běžné auto se spalovacím motorem. Výsledek? Čtyři parkovací místa jsou trvale nevyužitá, zatímco o pár metrů dál řidiči zoufale krouží a hledají volný prostor k zaparkování. To není podpora elektromobility, to je jen další příklad úřednické bezmyšlenkovitosti.
Kdo za to nese odpovědnost?
Otázkou zůstává, kdo za tuto situaci nese odpovědnost. Byl to příliš horlivý úředník, který chtěl ukázat, jak město podporuje elektromobilitu, ale už neřešil, zda je dobíjecí stanice reálně v plánu? Nebo se někde v byrokratickém kolečku ztratila objednávka na instalaci stojanů? Ať už je důvod jakýkoli, výsledek je stejný – naprostý nesmysl, který jen zbytečně komplikuje parkování v již tak přetížené Praze. Pokud chce město elektromobilitu skutečně podporovat, mělo by se zaměřit na reálná řešení, ne na bezúčelné značky a neexistující dobíjecí stanice.