Článek
Zkusili jste si na internetu vyhledat čínskou cenu například modelu MG4, Volkswagenu ID.4 nebo třeba Volva EX30, a porovnat ji s cenami těchto aut u nás? Při hledání můžete zjistit jednu zajímavou věc. Totiž to, že v Číně jsou některé elektromobily levnější až o polovinu. Jan Staněk, který na YouTube vystupuje pod značkou Electro Dad, se domnívá, že v Česku jsou elektromobily uměle drahé. Řekl to v podcastu 30 Minut Lajfu.
Automobilkám to prý nevadí
V téměř padesátiminutovém rozhovoru ale zazněly i další, velice zajímavé názory. Třeba to, že aktuální dotace nejsou fér, že klasické automobilky jsou ve střetu zájmů, nebo třeba to, že některým automobilkám vlastně ani nevadí, že někteří novináři elektromobilitu haní.
Co brání tomu, aby se u nás elektromobily více prodávaly? Je to jenom cena?
Cena je nejzásadnější faktor a v Česku jsou elektromobily relativně uměle drahé. Ony byly uměle drahé i napříč Evropou, ale většina zemí, včetně Rumunska, nákupy těchto aut podporovala. Pro kupující to tedy bylo levnější, než byla nominální cena. Navíc se Slovenskem jsme jedni z posledních v adopci elektromobility v Evropské unii.
Nemohou být překážkou rozvoje elektromobility v Česku také různé předsudky?
Nepochybně. 99 procent českých řidičů nemá osobní zkušenost s řízením elektromobilu. Lidi mají svých starostí dost a názor si mnohdy dělají jenom z nadpisu článku na internetu. Navíc, klasické automobilky jsou ve velkém střetu zájmu, kdy potřebují, aby se prodávala spalovací auta, a vlastně jim nevadí, že spousta novinářů elektromobilitu haní.
Proč jsou u nás elektromobily tak drahé? Změní se to někdy?
Jasně, auta na baterky budou levnější než spalovací auta. Ve všech kategoriích.
Je podle vás správné, aby stát elektromobily dotoval? Navíc selektivně? Tedy jenom podnikatele?
To není dobře. Myslím, si že by bylo dobře, aby byly dotace i pro fyzické osoby. Zároveň si myslím, že některé velké automobilky dělají všechno pro to, aby takové dotace v Česku nebyly. Protože třeba ještě neměly svůj elektromobil. Letos se to otočilo a automobilky začaly lobbovat, aby dotace byly. A proč firmám? Protože v Česku se drtivá většina aut prodává právě do firem.
Elektromobilita je složité téma. Poslechněte si celý podcast, ať zjistíte, jestli Evropu zaplaví auta z Číny, nebo proč jsou elektromobily v Evropě tak drahé.