Článek
Už nějaký ten měsíc přemýšlím o autě pro manželku. Chci pro ni SUV, protože z něj dobře uvidí, dobře se v něm cítí a pohodlně tam umístí dětskou sedačku. Nechci ale žádnou „voňavku“, se kterou se bude bát přejet i zpomalovací retardér. Máme loveckého psa, takže auto by mělo zvládnout i nějaký ten výlet mimo běžné silnice. Žádný polygon, ale lesní cesta, bahnitá louka nebo zasněžená okreska, by pro vybrané auto neměl být žádný problém. Po dlouhém přemýšlení padla moje volba na Jeep Compass a zatím se ukazuje, že to byla skvělá volba.
Jeep Compass jako zmenšenina Grand Cherokee
Když jsem poprvé do auta s ikonickou maskou chladiče usedl, říkal jsem si, že to je takový trochu „oldschool“. Možná skutečně je, ale po týdnu ježdění jsem zjistil, že vše má svůj smysl. Na první pohled sice Compass působí jako menší Grand Cherokee, přitom je robustní, ale nijak přehnaně mohutný. Tenhle „Grand vypraný na devadesát“ se designově opravdu povedl, což potvrdila i moje manželka, hned jak auto uviděla.
Motor a jízdní vlastnosti
Pod kapotou auta mám benzínovou jednotku 1.4 MultiAir s výkonem 125 kW, což je číslo, které na papíře nevypadá špatně, nicméně v praxi to znamená, že auto je spíš pohodové než sportovní. Na dálnici ale zvládne bez naprosto bez problémů držet tempo s mnohem svižnějšími kolegy, ale při předjíždění je třeba si vše dobře rozmyslet. Reakce auta na sešlápnutí plynového pedálu je totiž spíš rozvážnější než sportovně dravá. Ale na závodění jsem si tohle auto přeci nevybral.
Motor má nepřímé vstřikování, což znamená méně starostí se zanášením karbonem, a pokud se pravidelně mění olej (po 12 tisících kilometrech), nemá s ním být žádný problém. Sice jsem se setkal s názory, že někteří uživatelé pociťují určité zaváhání při rozjezdech, ale mně se to zatím nestalo.
Servisní rady a údržba
Ale pozor. Autu, resp. motoru, je potřeba se pořádně věnovat. Pokud chcete, aby motor 1.4 MultiAir fungoval spolehlivě, je nutné dodržovat předepsané intervaly údržby. Olej je třeba měnit každých 12 tisíc kilometrů nebo jednou ročně, přičemž byste měli používat originální olej Selenia. Rozvodový řemen má interval výměny 120 tisíc kilometrů nebo šest let, ale pokud často jezdíte v prašném prostředí, doporučuje se výměna již po 60–90 tisících kilometrech. Svíčky je vhodné měnit každých 30 tisíc kilometrů, a to vždy za originální NGK. Převodovka od ZF může mít u některých kusů trhané reakce, což lze vyřešit přehráním softwaru, Většinou to však bylo řešeno ještě v záruce, takže při nákupu ojetiny byste se a takovým problémem neměli potkat.
Jízda v zimních podmínkách
Auto jsem koupil před pár týdny, takže první kilometry jsme realizovali ve dnech, kdy byl na silnicích sníh, led a venkovní teploty kolem nuly. A tady mě Compass opravdu překvapil. Díky pohonu všech kol 4×4 se choval velmi jistě a stabilně. Elektronické asistenty pracují nenápadně, ale účinně. A hlavně, na rozdíl od některých jiných SUV se auto nesnaží mi neustále zasahovat do řízení, což je velké plus. Neustálé pípání moderních aut a upozorňování na to, že bych si měl dát přestávku, mě totiž dovádí k šílenství. Partnerka se v autě cítí naprosto bezpečně, a to i na úzkých okresních silnicích, kde se dá snadno uklouznout. Zvláštní pochvalu pak si zaslouží xenonové světlomety. Nejenže mají skvělý dosah, ale také perfektně osvětlují krajnici, což se hodí v nepříznivém počasí.
Interiér a ovládání
Interiér Compassu je velmi přehledný a pohodlný, ale některé detaily mohly být dotaženější. Partnerka si pochvalovala výhled z auta a ocenila, že ji vozidlo neobtěžovalo přemírou varování. Neupozorňovalo na každé překročení rychlosti, nenutilo k pravidelným přestávkám a nesnažilo se jí tahat za volant, pokud lehce vybočila z pruhu. Na druhou stranu ji trochu iritovalo ovládání některých funkcí na volantu, které podle ní není úplně intuitivní. A mechanické nastavování sklonu opěradla vlastní vahou těla? To už je dnes skoro rarita, ale ve finále to není nic, co by mi výrazně vadilo.
Spotřeba a provozní náklady
Během cca měsíčního ježdění jsem se dostal na spotřebu kolem 8,5 l/100 km, což odpovídá tabulkovým hodnotám. Při dynamické jízdě se dá dostat i k deseti litrům, ale pokud jedete plynule, dá se jet i pod sedm. Velkou výhodou motoru 1.4 MultiAir je relativně jednoduchá údržba. Stačí dodržovat pravidelné výměny oleje a originálních svíček a neměl by nastat žádný větší problém.
Shrnutí – pro koho je Compass ideální?
Pokud hledáte kompaktní SUV s dobrým výhledem, pohodlným podvozkem a slušnou výbavou, může být Compass správnou volbou. Není to trhač asfaltu, ale pokud nehledáte sportovní jízdu, oceníte jeho stabilní a pohodový charakter. Navíc to nepřehání s různými asistenty, což se dnes už moc nevidí.