Článek
Jezdil jsem alternativními „taxíky“ poměrně často. Do pár minut vždy někdo přijel, cena byla fajn, někdy dokonce řidič nabídl vodu nebo bonbony. V poslední době se mi ale subjektivně zdá, že se služby o poznání zhoršily. Sehnat řidiče na krátkou jízdu je téměř nemožné, čekací doby, alespoň tedy v mém případě, se prodlužují, dokonce se stalo, že aplikace v 9,30 hodin ráno řidiče nenašla.
Dosluhující auta?
Mám dokonce pocit, že jezdí stále horší auta. Jedna z posledních jízd z centra Prahy do Průhonic byla například realizována superbem, kterého jeho řidič „honil“ po silnici ze strany na stranu, jako kdyby foukal uragán. Při pohledu na tachometr bylo jasno. Tachometrový nájezd přes 400 tisíc kilometrů a rozsvícená kontrolka motoru, tzv. „vrtulník“, nevěstily nic dobrého. Do Průhonic jsme ale dojeli v pořádku.
Chybějí řidiči?
Poslední moje zkušenost však předčila všechny předchozí. Potřeboval jsem odvézt z Hostivaře k O2 areně a využil k tomu jednu z přepravních aplikací. Cena za přepravu cca 150 korun ale asi není pro řidiče žádný hit. Já ji však nestanovil, takže řidiči by měli být srozuměni s tím, že i za takovou cenu chce klient odvézt. Pět minut se v aplikaci nedělo nic, pak konečně našla řidiče. Jenže ten jízdu zrušil a nastalo nové hledání.
Celkové čekání skoro 30 minut
Po dalších třech minutách aplikace našla dalšího řidiče, ale i ten se následně odhlásil. Nakonec se našel někdo, kdo pro mě přijede, ale hláška „Řidič u vás bude za 14 minut“ mě moc nepotěšila. Celkem to totiž představovalo skoro půl hodiny čekání. Měl jsem jet autobusem. Ale co už. Jízda byla objednána, tak jsem čekal na místě, kde jsem auto objednal.
Hledej, šmudlo…
Asi po čtvrt hodině hlásí notifikace, že řidič je na místě. Nikoho ale nevidím. Píši proto do aplikace „Kde jste?“ Odpověď: „Podívej se do mapy kde jsem a přijď“. Super, nějaký člověk, kterého jsem v životě neviděl, mi tyká, stojí někde jinde, než by měl, a píše ať si ho najdu. Při pohledu do aplikace vidím, že je ode mě asi 300 metrů. Proč? Protože se mu pravděpodobně nechtělo jet dalších cca 800 metrů, aby se otočil do protisměru a vyzvedl mě na správné straně čtyřproudové Průmyslové ulice. Odpovím tedy, že chci vyzvednout na místě, které jsem zadal do aplikace. Reakce? Řidič beze slova zrušil jízdu a odjel. Půl hodiny čekání zbytečné a navíc 49 korun pokuta za to, že jsem zrušil jízdu. Já???
Když není po jejich, klidně zruší jízdu
Chápu, že dělat řidiče „taxi“ není žádný med. Ti lidé si ale práci vybrali sami, nikdo jim u toho pistoli u hlavy nedržel. Měli by proto dodržovat alespoň nějakou slušnost a profesní čest. Nevadí mi, že si s nimi nepopovídám, protože nerozumí ani slovo. Vadí mi ale, když místo do bodu A přijede do bodu A + 300 metrů a zruší jízdu ve chvíli, kdy těch 300 metrů odmítám dojít.
Je to o lidech, nikoliv o ceně přepravy
Budiž ke cti provozovatele, že částka mi byla připsána zpět na účet pár minut po mé reklamaci. Další jízdu jsem ale objednal u konkurence, jejíž auto přijelo za 4 minuty a jízda byla o 15 korun levnější. I tohle auto řídil cizinec. Choval se ale slušně, ptal se, jestli mi nevadí otevřené okno a puštěné rádio. Takže v ceně přepravy to není. Je to v tom, jak je kdo vychován a co jsou zákazníci ochotni akceptovat.