Článek
Potřeboval jsem jet z Flory na Spořilov. Cesta má tramvajovou linkou trvat podle jízdního řádu 28 minut, takže stačí třicetiminutová jízdenka. Vidím přijíždět tramvaj, odesílám SMS a přesně se vstupem do vagonu mi pípá mobil se přijatou jízdenkou. Usedám na volné sedadlo, nasazuji sluchátka a zaposlouchám se do podcastu, ve kterém Marie Bastlová „dusí“ Borise Šťastného z Motoristů. Rozhovor měl opravdu grády, takže jsem ani nevnímal, že během cesty nabíráme docela velké zpoždění.
Ze soustředěného poslechu mě vyrušilo až zaklepání na rameno. Revizor. Ukazuji mu mobil s přijatou SMS a chystám se znovu poslouchat napínavý rozhovor s politikem, který nechce říci ani „ano“ ani „ne“. Jenže revizor mi něco říká. Sundávám sluchátka a s překvapením zjišťuji, že podle revizora není moje jízdenka platná. Prý je už 7 minut propadlá. Koukám na hodinky a opravdu. Už jsem měl být dávno na Spořilově.
Revizor se tvářil celkem neoblomně, ale ani já jsem se nechtěl vzdát. Jestliže má jízda trvat 28 minut, je přeci v pořádku, že jsem si koupil jízdenku s třicetiminutovou platností. Řekl jsem proto revizorovi, že pokutu platit nehodlám, protože jízda má trvat 28 minut a moje jízdenka byla zakoupena v souladu s touto informací. Nebudu si přeci v tramvaji hlídat stopky a dokupovat další jízdenky, protože má tramvaj zpoždění. Ať je důvodem zpoždění cokoliv.
Zcela v souladu s tarifními podmínkami Pražské integrované dopravy platí, že časová jízdenka je platná po dobu, na kterou byla zakoupena, a to bez ohledu na případné zpoždění spojů. Cestující si nemá povinnost hlídat, zda se jízda neprotáhne kvůli mimořádné situaci, dopravní zácpě nebo jiné události, kterou nemůže nijak ovlivnit. Dle oficiálních informací PID se platnost jízdenky počítá od okamžiku její aktivace (v případě SMS od doručení potvrzovací zprávy), a pokud k jízdě dojde v této době, je považována za legální — a to i v případě, že přesně při výstupu jízdenka již formálně vypršela.
Důležité také je, že dopravce nenařizuje cestujícím, aby si z důvodu možného zpoždění automaticky kupovali delší jízdenku. Naopak, výběr délky časového kuponu je plně na rozhodnutí cestujícího a měl by vycházet z běžné jízdní doby zveřejněné v jízdním řádu. Pokud tedy tramvaj linky 11 má podle jízdního řádu trasu mezi Florou a Spořilovem určenou na 28 minut, třicetiminutová jízdenka je zcela odpovídající. To, že v důsledku dopravní situace došlo k prodloužení cesty o několik minut, nelze přičítat k tíži cestujícího. V obdobných případech bývají revizoři informováni, že mají postupovat s rozvahou a respektovat okolnosti, které cestující nemůže ovlivnit.
Pokutu jsem nakonec neplatil, ale dokáži si představit méně asertivního cestujícího, který nakonec nátlaku revizora podlehne. Tak na to pamatujte.