Článek
Nedávno to dokázal polský jezdec Miko Marczyk, když se za volantem dieselové Škody Superb vydal na cestu dlouhou 2 831 kilometrů bez jediného tankování. Průměrná spotřeba? Neuvěřitelných 2,61 l/100 km. To není jen rekord, to je políček celé elektromobilitě, která slibuje budoucnost bez benzinu a nafty – ale zatím nedokáže nabídnout podobnou svobodu pohybu.
Když se dojezd mění v pocit jistoty
Možná to zní staromódně, ale vědomí, že sednete do auta, natankujete a klidně přejedete půl Evropy, má něco do sebe. Nemusíte hledat nabíjecí stanice, počítat kilowatthodiny ani zvažovat, jestli vám v zimě topení „neukousne“ čtvrtinu dojezdu. Prostě jedete.
A to je přesně ten rozdíl. Moderní elektromobil vás může ohromit zrychlením, tichostí i designem, ale jakmile se rozhodnete vyrazit dál než za hranice kraje, začne se proměňovat v logistickou výzvu.
Realita dálničního provozu
Vezměme si běžný elektromobil s baterií kolem 60 kWh a papírovým dojezdem 400 kilometrů. V praxi, při dálniční rychlosti 130 km/h, to bývá sotva 300 kilometrů. A pokud je zima, nebo vezete plné auto lidí a zavazadel, i mnohem méně.
Takže jedete z Prahy do Brna a v půli cesty začínáte přemýšlet, kde si dáte „kafe na nabíječce“. Jenže místo kafe vás někdy čeká čekání na volný stojan a pak dalších několik desítek minut dobíjení. Kdežto s dieselem? Natankujete za pět minut, a palivo vám vystačí na týdenní pracovní turné.
Moderní diesel není sprosté slovo
Je paradoxní, že zatímco se elektromobilita často prezentuje jako jediná správná cesta, moderní diesely potichu dělají přesně to, co od auta většina lidí chce: vozí je spolehlivě, levně a hlavně daleko. Emise mají přitom výrazně nižší než dřív a technologie se stále zlepšuje.
Superb, který zvládl skoro 3 000 kilometrů na jedinou nádrž, není žádný speciál. Je to obyčejné sériové auto, které prostě využívá efektivitu spalování na maximum. Žádné kouzlo – jen dobře vyladěná technika a úsporná jízda.
Elektromobil? Ano, ale ne pro každého
Neznamená to, že elektromobily nemají smysl. Ve městě jsou skvělé – tiché, čisté a pohodlné. Ale tvrdit, že jsou už dnes ideální pro všechno, je jako říkat, že stan nahradí dům. Obě věci mají své místo, jen každá jinde.
Dokud elektromobil nenabídne stejnou kombinaci dojezdu, rychlosti a flexibility jako diesel, zůstane dálkovým králem právě nafta. A Superb, který z Prahy dojede na jedno natankování do Paříže a zpět, je toho nejlepším důkazem.
Takže až vám někdo příště řekne, že doba nafty skončila, zeptejte se ho, kolikrát během cesty do Paříže a zpět by musel stát u nabíječky.





