Článek
Určitě jste na internetu našli spoustu návodů, jak vyčistit zažloutlá a matná světla. Často je zmiňovaná zubní pasta, která by měla zašlý plast oživit, ale většinou to nefunguje. Kolegové v irské redakci zkusili použít smirkový papír. Na první pohled by se mohlo zdát, že smirkem se plastové kryty poškodí, když se ale postupuje správně, výsledek je překvapivě dobrý. Jak tedy postupovat, aby světla byla jako nová a nepoškrábala se? Zkusil jsem to u staré oktávky, kterou máme v rodině.
Základem je smirkový papír vysoké jemnosti. Kolegové doporučují jemnost P4000, já bych doporučil ještě jemnější, tedy P5000 a navíc voděodolný. Kryt skla je totiž nutné leštit pod vodou a voděodolný profesionální smirkový papír práci výrazně usnadní. Většinou bude velice obtížné odmontovat kryt světla, brousit lze ale i na voze. Aby se předešlo poškození karosérie, doporučujeme oblepení okolí světla textilní lepící páskou. Bude-li karoserie takto chráněna, bude se i lépe a rychleji postupovat se samotným leštěním.
Protože kryt světla musí být při leštění neustále mokrý, je dobré připevnit ke kapotě vozu hadici, kterou bude na kryt neustále stékat malý proud vody. Není-li to možné, je dobré pracovat ve dvou a požádat druhého kolegu aby kryt neustále skrápěl, zatímco vy budete krouživými pohyby světlo leštit. Na papír nesmíte tlačit a kryt musí být neustále skrápěn vodou, aby uvolněné částečky zoxidovaného plastu mohly stékat dolů. Jakmile bude světlo vyleštěno, přichází ke slovu další papír, tentokrát o ještě vyšší jemnosti, tedy P6000. Tímto smirkem, stále ale v mokrém prostředí, doleštěte kryt horizontálními pohyby. Tím by se měly tzv. zatáhnout mikroskopické vrásky, které na krytu jsou a jestliže jste postupovali pečlivě a trpělivě, výsledek by měl být poznat na první pohled.
Následně sundejte lepící pásku z karosérie a celé auto spláchněte měkkou vodou. Jakmile auto uschne, světla navoskujte tvrdým voskem a hadříkem z mikrovlákna. Tím zamezíte působení UV záření na kryt světla a jeho dalšímu možnému zažloutnutí.