Článek
Elektromobil na sídlišti
Život na sídlišti a vlastnictví elektromobilu se může zdát jako velmi náročná kombinace, ale v dnešní době se již nemusí jednat o nepřekročitelnou překážku. S rozvojem elektromobilů a s neustálým zdražováním klasických vozů stále více lidí zvažuje přechod na elektrický pohon, a to i těch, kteří bydlí v bytech. Pokud si myslíte, že je elektromobil „výsadou“ pouze řidičů, kteří mají vlastní garáž, tento článek vás možná přesvědčí o opaku.
Pokud nemáte možnost nabíjet ve své garáži, budete nuceni využívat síť veřejných nabíječek. Těch je v České republice, v porovnání se západními státy, stále nedostatečný počet, ale na druhou stranu je fér zmínit, že ve větších městech je již jejich počet relativně uspokojivý. Například společnost PRE „mění“ starší trafostanice na nabíjecí místa, a proto se stává nabíjení více dostupnější právě na sídlištích. Z důvodu veřejného nabíjení se však provoz elektromobilu může prodražit – v porovnání s domácím nabíjím.
Konkrétní příklad
Pojďme se tedy podívat na jeden z nejhorších možný scénářů, který můžete při nabíjení zažít. Tento scénář předpokládá, že nejste registrovaný zákazník u poskytovatele energie a auto nabíjíte pouze u veřejných dobíjecích stanic. V příkladu vycházím ze svých zkušeností, to znamená využívání dobíjecích stanic PRE.
AC nabíječka
Pokud zvolíte nabíjení u nabíječek od společnosti PRE a nebudete registrovaný zákazník, zaplatíte 9 Kč za KWh (v případě AC nabíječky). Pokud budeme předpokládat, že vaše auto má využitelnou kapacitu baterie 60 KWh a má kombinovanou spotřebu 20 KWh/100 kilometrů, tak vás „plná nádrž“ přijde na 540 Kč. Z našeho příkladu je patrné, že za 540 korun ujedete cca 300 kilometrů. To znamená, že jeden kilometr jízdy vás přijde na cca 1,80 korun. Průměrná cena pohonných hmot byla podle společnosti CCS v říjnu 2023 40,30 Kč/l. Budeme-li předpokládat že vlastníte například Škodu Superb s motorem 2,0 TDI , budete mít spotřebu 6,8 litru na sto kilometrů. Tím pádem vás jeden kilometr jízdy vyjde na cca 2,74 Kč.
DC nabíječka
V různých situacích je potřeba, aby nabíjení bylo rychlejší. Pokud tedy zvolíte nabíjení pomocí DC nabíječek, zaplatíte 12 Kč za KWh. Pokud bychom brali stejné hodnoty jako v příkladu nahoře, vyjde vám cena za jeden kilometr následovně. Jeden kilometr vás bude stát 2,4 Kč.
150+ KW nabíječka
Pokud byste chtěli využít tento typ nabíječky a dobít své auto opravdu za chviličku, připlatíte si další dvě koruny za KWh. Jeden kilometr vás pak tedy vyjde na 2,8 Kč a dostanete se tedy na velmi podobnou hodnotu jako při tankování klasických pohonných hmot. S tímto typem nabíjení vám opravdu stačí vůz nabíjet pár minut a můžete ve své cestě pokračovat. Argument, že „nabíjení trvá dlouho a ještě je k tomu drahé“ tedy neplatí.
Řidič ve městě má vyhráno
Pokud patříte do skupiny řidičů, která jezdí z větší části pouze po městě, bude rozdíl v nákladech na „palivo“ ještě znatelnější. To z toho důvodu, že pokud budete jezdit pomalou městskou jízdou, tak u elektrického vozu se bude spotřeba snižovat, a to například až na hranici kolem 12-13 KWh/100 kilometrů (v závislosti na modelu auta). Tím se vám pak cena na kilometr dostane klidně i na hranici 1 koruny na kilometr. Naopak u klasických pohonů se bude spotřeba krátkou jízdou zvyšovat. Nemluvě o tom, že krátké jízdy nejsou obecně pro klasické motory ideální (tím spíše, když vlastníte auto s naftovým pohonem).
Máte elektrické auto a nabíjíte ho pouze u veřejných nabíječek? Jaké s tím máte zkušenosti? Napište nám do diskuze.