Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nechci slevu zadarmo aneb české dotace na elektromobily jako „malá domů“ pro banky?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pisalek 00

Dobíjení elektromobilu

Dotace 200 tisíc na nákup elektromobilu se zdá lákavá. Jenže čerpat ji můžete jenom tehdy, když podnikáte a když si auto vezmete na úvěr. Tím ale velkou část dotace pošlete zase zpátky bankám.

Článek

Podnikatelé a firmy mohou od pondělí žádat o dotaci až 200 tisíc korun na nákup osobního elektromobilu. Má to ale jednu zásadní podmínku. Auto si musí koupit na úvěr. Proč? Podporuje Ministerstvo obchodu a průmyslu malé firmy, které si chtějí EV koupit, nebo celá akce pomůže spíše úvěrujícím bankám? Možná by nějaký novinář mohl vznést dotaz na ministerstvo, proč je úvěr podmínkou k získání dotace. Ono se totiž může velice snadno stát, že těch nabízených 200 tisíc dotačních korun zaplatí zájemce o elektroauto na úrocích.

Velkou část dotace spolknou úroky

Vycházejme například z ceny modelu Škoda Enyaq, která se prodává za ceny od 1.199.900,- Kč vč. DPH. Z úvěrové kalkulačky automobilky vyplývá, že zájemce, který si objedná tuto základní verzi bez jakýchkoliv příplatků, a zvolí akontaci ve výši 30 procent s dobou splácení 36 měsíců, bude měsíčně platit 26.031,-Kč vč. DPH. Výše úvěru bude v takovém případě činit 839.930,-Kč vč. DPH. Při uvedené úrokové sazbě 7,25 %, resp. RPSN 11,95 %, zaplatí žadatel během 36 měsíců 937.116,-Kč, tedy o 100 tisíc více, než si půjčil. A z dvousettisícové dotace je tak najednou „jenom“ stotisícová. Při nižších akontacích a vyšších částkách se tento rozdíl samozřejmě ještě více smazává.

Podpora živnostníků nebo bank?

Otázkou tedy zůstává, jaký vlastně dává dotace smysl? Že z ní zaplatím úvěrující bance úroky? Fajn. Ale komu tedy takové dotace vlastně pomohou více? Mně, nebo úvěrující bance? Osobně bych rád využil dotaci, ale chtěl bych si auto koupit za hotové. To ale nelze. Stejně tak nelze využít dotaci, když nepodnikáte. Takže Josef Novák, který pracuje jako údržbář ve firmě, dotaci nedostane, ten samý Novák, který bude mít živnostenský list ale ano. Ani v téhle podmínce, nebo spíše omezení, žádnou logiku nevidím.

8 tisíc aut je jako kapka v moři

Na dotace na pořízení auta je navíc vyčleněno 1,65 miliardy korun. Při částce 200 tisíc korun na auto to tedy vychází na nějakých 8.250 aut. Opravdu v zemi, kde je registrováno téměř 7 miliónů vozidel, něco změní 8 tisíc elektrických aut? Za mě nezmění. Vzduch bude pořád stejně špatný. Možná se ty peníze daly lépe využít jinde. Třeba ve školství. Aby další generace věděly, že nutit lidem něco, co nechtějí, a pomocí dotací z toho navíc dělat byznys někomu dalšímu, není správná cesta.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz