Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Největší lži milovníků elektromobility: „Doma dobíjím zdarma“ a „Na dálnici si dám kafe a je dobito“

Foto: Pisalek 00

Dobíjení Tesla

Příznivci elektromobility výhodnost toto typu pohonu často podporují argumentem, že doma dobíjí zdarma, protože mají fotovoltaiku. Je to ovšem jenom jedna z častých lží.

Článek

Jakmile se někde na internetu objeví článek o elektromobilitě, hned se v diskuzích mezi sebou utkávají dva tábory. Tábor „petrolheadů“, jehož zástupci v elektroautě mnohdy nikdy neseděli, mnohdy nekriticky obhajuje spalovací motory a používá k tomu i neférové argumenty. Třeba to, že baterie auta bude po třech letech na polovině kapacitě. Není to pravda. A to snad ani u prvních elektromobilů, které se na trhu objevily.

Fanatismus není objektivita

Příznivci elektromobility se ale nenechávají zahanbit a z jejich pohledu výhodnost elektromobilů často obhajují i vysloveně lživými argumenty. Mezi největší „favority“ patří především dva argumenty. Tím prvním je to, že doma dobíjí auto z fotovoltaiky zadarmo, tím druhým potom názor, že při delších cestách mají auto dobité dřív, než si stihnou u dobíjecí stanice dát kávu a dojít na toaletu. Pojďme se na oba, ne zrovna pravdivé, argumenty podívat trochu blíže.

Doma z fotovoltaiky dobíjím zdarma

Ano, ve chvíli, kdy mám doma vybudovanou fotovoltaiku, skutečně za takto získanou energii nebudu platit. Ale že bych dobíjel zdarma? To je asi stejná hloupost, jako kdybych řekl, že když si na zahradu nechám přivézt cisternu nafty, tankuji do svého dieselu zdarma. Přeci ta fotovoltaika něco stála. A jistě ne málo. Průměrná cena fotovoltaiky, která je vhodná k dobíjení elektromobilu, včetně wallboxu, bude od cca 250 tisíc korun výše. Takže elektromobilista musí utratit 250 tisíc, aby následně dobíjel „zdarma“. Tak to si za 250 tisíc korun koupím na zahradu cca 7 tisíc litrů nafty a budu také tankovat „zdarma“. A to až do ujetí cca 100 tisíc kilometrů.

Než si dám kávu, mám dobito

Na trhu už se objevuje poměrně dost elektromobilů, kde skutečně dobijete baterii z 20 % na 80 % během pár minut. Namátkou například Kia EV9 nebo Porsche Taycan. Samozřejmě, že s vyšším stavem dobití baterie klesá dobíjecí výkon. Nicméně při zamhouření oka by se dalo hovořit o tom, že „Než si dám kafe, mám dobito“ u těchto aut platí. U většiny běžných elektroaut to ale neplatí, a v mrazivém počasí už vůbec ne. Jakmile venku mrzne a baterie není předehřátá, můžete si dát při dobíjení klidně rybu a zákusek k tomu. Sami jsme se o tom přesvědčili.

Nelžeme si do kapsy

Elektromobilita není špatná cesta. Je ale zbytečné lhát si do kapsy. Prostě realita je taková, jaká je. Proč si něco nalhávat? Ostatně, vzpomeňte na první mobilní telefony. Byly velké jako kufr, vydržely jen pár hodin, volat se dalo pouze z Prahy a Brna, a platil se i příchozí hovor. Nikdo je však nikomu nenutil, svoji cestu si k zákazníkům našly samy, a dnes jsou to stroje s váhou několika desítek gramů, které umí telefonovat, mluvit, navigovat, měřit tep, plánovat čas a fotit lépe než kdejaká zrcadlovka.

Elektroauta na tom budou stejně. Nenalhávejme si však, že už nyní jsou dokonalá. Rozhodně nejsou…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz