Článek
Jestli máte jenom trochu novější auto, určitě jste se s nějakým asistenčním a bezpečnostním systémem už potkali. Některé jsou fajn, třeba hlídání mrtvého úhlu, jiné jsou naopak velmi protivné. Například hlídání překročení maximální povolené rychlosti, nebo různé systémy hlídání pozornosti řidiče. A zatímco na některé prvky nedají řidiči dopustit, jiným se snaží vyhnout. Ne vždy je to ale možné, protože spousta z nich se v průběhu let stala povinnými. U těch, které zajišťují bezpečnost, jako jsou antiblokovací systém brzd ABS nebo stabilizace podvozku ESP, to nikomu nevadí, naopak různé hlídače a „upozorňovače“ většinu řidičů odrazují.
A jaké jsou ty nejvíce otravující systémy? Podle společnosti Aures Holdings to je start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti
Hlídače pruhů a automatické brzdění
Nově povinným a poněkud kontroverzním prvkem výbavy je například hlídání vybočení z jízdního pruhu. Systém kamerami monitoruje bílé čáry na silnici, případně její okraje, pokud krajnice chybí – a v případě přiblížení auta k nim upozorní řidiče zvukem či zavibrováním volantu. V některých případech také může aktivně zasáhnout do řízení a korigovat směr. Systém ovšem může mnohdy řidiče obtěžovat. Hlavně kvůli tomu, že nepřesně čte čáry, zvlášť v případě přemalovaného značení. To se s řidičem pak někdy vysloveně ‚pere‘, když koriguje natočení volantu. Zvláště šoféři, kteří se s tímto systémem setkají poprvé, se mohou leknout a strhnout volant. Výjimečná není ani situace, kdy jedete dlouho rovně a systém po nějaké době začne pípat a doporučovat abyste „převzali řízení“. Sice stačí trochu pohnout volantem a systém se uklidní, ale při dlouhém dálničním přesunu to může být dosti frustrující.
Jen pozor – systém, který se oficiálně jmenuje „nouzové udržování v jízdním pruhu“ (ELKS) – není totéž jako aktivní držení v jízdním pruhu, které bývá součástí automatizovaných systémů řízení, jež mívají některé luxusní vozy. To se aktivuje až s adaptivním tempomatem či jiným částečným „autopilotem“.
Start-stop systém příliš paliva neušetří
Ještě více lidem, ale i samotným autům, vadí start-stop systém. Úspory jsou ve skutečnosti minimální, zato se více opotřebovávají startéry, musíte mít silnější baterii, motor je hůře mazán olejem… Nejlepší je proto tento systém po každém startu deaktivovat, což lze většinou jednoduše zvládnout tlačítkem, ale v některých vozech budete muset navštívit menu a proklikat se až k možnosti, kde lze tento systém vypnout. Výrobci sice pomalu tento systém opouštějí – například hybridy jej nepotřebují – ale u aut z roku výroby 2023 jej najdete v 95 % případů.
Inteligentní hlídač rychlosti se musí ještě hodně učit
Žádnou výhrou není ani inteligentní hlídání rychlosti. Povinné je od letošního července, v některých autech se však s ním spojený systém čtení dopravních značek objevoval už mnohem dříve.
V praxi je však systém mnohdy dost otravný. Ne proto, že by tolik vadilo upozornění na to, že jedeme rychleji, než pravidla dovolují, ale proto, že ani zdaleka nefunguje bezchybně. Je nedílně spojený právě se čtením značek, a přestože se na něm podílí palubní kamera i údaje z navigace, velmi často zobrazuje úplně jinou rychlost než skutečně povolenou. Například při vyjíždění ze Zlíchovského tunelu v Praze najednou místo platné sedmdesátky začne ukazovat maximálních 30 km/h a podle modelu auta pípat nebo zvonit. A takových míst jsou na silnicích stovky, možná tisíce. Systém lze sice vypnout, ale jen dočasně. Podle evropských pravidel se při každém startu opětovně zapne.
Povinný alkoholtester nás asi nemine
Povinných systémů je od letoška ovšem víc – například upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, signalizace zapnutí bezpečnostních pásů pro všechna sedadla, instalace „černé skříňky“ neboli datového (ne obrazového) záznamu o nehodě, nebo příprava na zabudování alkoholtesteru. Ten sice povinný ještě není, ale bude velmi zajímavé sledovat, jak jej motoristická veřejnost přijme a jak přesně bude takový systém fungovat.
Jakkoliv mají veškeré asistenční a bezpečnostní systémy svoje opodstatnění, v některých případech mohou být spíš ke škodě, než k užitku. Co myslíte vy?